• 2
  • 3
2009-07-05, 07:10
Medlem
dePauls avatar
Alltså, för det mesta så brukar jag höfta mängderna och då utgår jag från ganska mycket vätska. Degen brukar vara rejält lös. Efter det så adderar jag mer och mer mjöl tills konsistensen är perfekt.

De mängderna som jag anger i mitt förra inlägg är dock korrekta och behöver inte justeras. Observera dock att de är anpassade till metoden med roterande knivar!

~Paul~
Citera
2009-07-05, 07:25
Medlem
Squalos avatar
Jag prövade med

1 helt ägg
1 msk olja

helt utan vatten.

Det krävdes 7 matskedar vanligt mjöl för att mätta degen. 6.5 om man vill ha lös deg. Inte en chans att det blir en deg av 4 rågade, även om man inte har i vatten.
Citera
2009-07-05, 07:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Låt koka upp och släng i 1 msk vetemjöl i vattnet.
Vad är vitsen med mjöl i vattnet? Även mjöl när man kokar torr pasta?
Citera
2009-07-05, 08:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad är vitsen med mjöl i vattnet? Även mjöl när man kokar torr pasta?
Mjölet förhindrar färskpasta att bilda en klump i samband med kokning, samt ger pastan en yta som har lättare att ta åt sig sås.

~Paul~
Citera
2009-07-05, 08:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Mjölet förhindrar färskpasta att bilda en klump i samband med kokning, samt ger pastan en yta som har lättare att ta åt sig sås.

~Paul~
Tack för snabbt svar.
Citera
2009-07-05, 10:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Tack för snabbt svar.
NP.

~Paul~
Citera
2009-07-05, 11:49
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malibusk
dessa snabbnudlar jag hatar dem är det nån konspiration igentligen? ja menar är det så billigt igentligen? kollat kilopris nån?smakr no nutrition va? snål som fan är jag men dessa snabbnudlar kan jag inte få i mig? ska jag fortsätta försöka eller är det både bättre billigare mer näring att köpa storpack kungsörnen snabbmackaroner i stället?

Dom flesta nudlar är bläh, den enda jag tycker är god är dom stora oranga paketen med Tom Yum nudlar, ganska bra smak i dom. Resten är ganska sketna, men jag brukar använda sådana nudlar ibland till annan mat, t.ex. rör ner nudlarna (häll bort spadet först) med äggröra eller omelett.
Citera
2009-09-17, 17:45
Bannlyst
Brukar hacka ner grönsaker och skinka i mina nudlar. Det blir helt klart godare än den kryddmixen som följer med.
Citera
2010-08-11, 19:18
Medlem
Här är ett av mina nudel recept som passar perfekt till lunch eller ett stabbigt mellanmål.

2 st portioner

*1-2 st kyckling filéer ( Kan ersättas med strimlat nöt kött )
*150 gr wook grönsaker
*3-4 nudel block ( Blue dragons ägg nudlar )
*2-3 msk röd curry pasta ( Efter smak)
*5 cm purjolök

Stek kycklingen tillsammans med löken och curry pastan. När kycklingen tagit lite färg så tillsätt sedan då grönsakerna. När grönsakerna har börjat mjukna och utsödrat vätska så skall de kokta nudlarna ned i pannan. Stek nudlarna en kort stund tillsammans med grönsakerna,kycklingen och resten av ingredienserna. Tillsätt vatten om det blir för torrt och stek på i några sekunder till. Klart !!

Serveras med sötsur sås och te.
Citera
2010-08-13, 22:25
Medlem
Citat:
Det har rests kritik gentemot mitt recept. Av denna anledning så har jag testat igen. Den här gången med ett helt vanligt svenskt vetemjöl.

Bästa resultatet med det nämnda mjölet får jag om jag håller dessa proportioner:
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 helt ägg
  • 1 msk olja
  • 2 nypor salt
  • 1-1,5 msk vatten
Abetsgången är som den tidigare beskrivna. Det är inte säkert att degen bildar en boll. Det spelar dock ingen roll. Det är bara att forma den med händerna och låta den vila inplastad i kylskåp i ca 40 m till 1 h.

Degen räcker till en ganska stor portion färdig pasta.

~Paul~

Det där lät väldigt spännande faktiskt och inte dyrt heller ju. har dock en fråga går det att göra detta utan roterande knivar?

Enda jag har som fattigt student är en elvisp och en mixer men den kanske går att använda annars?

MVH Admare
Citera
2010-08-14, 07:31
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Admare
Det där lät väldigt spännande faktiskt och inte dyrt heller ju. har dock en fråga går det att göra detta utan roterande knivar?

Enda jag har som fattigt student är en elvisp och en mixer men den kanske går att använda annars?

MVH Admare
Elvisp duger inte. Du blir tvungen att använda händerna.

~Paul~
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in