2013-04-15, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Tidpunkten. Var från början helt godtyckligt vald. Det finns ingenting som säger att CdC dog under pingsten. Det är ingen som vet exakt när hon dog. Hon skulle ringt hem 19/6 men gjorde inte det, och man kan anta att CdC dog i mitten av juni ...

Finns inget som klart säger att hon inte dog under pingsten.

Ja, antar gör du ju också. Det är vad du och dina vänner gör.
Citera
2013-04-15, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Men, den 15:e är en helt annan femma...

Att den här personen kände Catrine betyder inte att att den minns rätt om datumet.

Jo, men hur blytungt säkert är det när det finns flera personer där och de super tillsammans och har möjligen gjort det i flera dagar? Mycket möjligt att Catrine da Costa ringt till den här Ragnar, men exakt när är en annan femma...

Och en del vittnen i rättegångarna mot läkarna har ju också varit helt säkra, men inte tror ni så värst mycket på de utsagorna...

Visst söps det en del i stugan, men Catrines bekant minns också hur Catrine själv berättade för socialsekreteraren vid Socialbyrån, i början av juni 1984, den 4:e eller 6:e juni att hon tänkte ringa Ragnar och hyra en stuga. Det första samtalet skall ha ägt rum den 12:e eller 13:e juni mellan 12.00 och 15.00.

Vad gäller Saba är hon rätt detaljerad, hon berättar att hon träffade Catrine sista gången i Kungsträdgården mellan Sverigehuset och Café Opera, en vecka efter förra mötet. Hon borde väl minnas detta möte tydligare då det ligger närmre i tiden? Hon kan ju korrekt återge ett möte den 8:e som verifieras av en annan person, Tor Åberg.

Visst, vittnena mot läkarna var "säkra", ett vittne i Kammarrätten som påstod att hon sett Catrine gå in i THs bil påstod att hon lärde känna Catrine i slutet av 1983, men oj, då var Catrine i Portugal. Hon påstod vidare att TH 1984 hotat henne med att "något hemskt ska hända dig" om hon vittnade i rättegången, men det var ingen rättegång 1984. Vid tidpunkten då hon hävdade att Catrine skulle ha träffat obducenten var hon enligt ett annat vittnesmål hemma hos en bekant, osv. Det finns vittnesmål som stödjer Lindgrens utsaga, samt mängder med samstämmiga uppgifter som pekar mot att Catrine levde efter pingst. Åklagarens vittnen däremot, var helt enkelt inte trovärdiga.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-04-15 kl. 15:19.
Citera
2013-04-15, 14:56
Medlem
Citat:
Finns inget som klart säger att hon inte dog under pingsten.

Ja, antar gör du ju också. Det är vad du och dina vänner gör.

Nu sidsteppar du igen. Du postade just själv en blaffa där tidpunkten, pingsten var med, du drog upp pingsten igen, som om pingsten skulle vara av särskilt intresse. Det har den aldrig någonsin varit. Perioden mellan 10/6 och 19/6 är perioden som gissningsvis gäller.
Citera
2013-04-15, 15:05
Bannlyst
Citat:
Nu sidsteppar du igen. Du postade just själv en blaffa där tidpunkten, pingsten var med, du drog upp pingsten igen, som om pingsten skulle vara av särskilt intresse. Det har den aldrig någonsin varit. Perioden mellan 10/6 och 19/6 är perioden som gissningsvis gäller.

Jag tycker inte du har så mycket på fötterna att du kan säga att pingsthelgen är oviktig. I din agenda är det möjligen så, men... och då är det ju också så att "perioden mellan 10/6 och 19/6 är perioden som gissningsvis gäller. Men, du skriver också "gissningsvis" och det är ju positivt.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-15 kl. 15:08.
Citera
2013-04-15, 15:08
Medlem
Citat:
Du skall icke inbilla dig att du anger tonen här, som någon slags trådkung. Och vi som tror på läkarnas skuld, ja, våra inlägg kommer också finnas kvar här lika länge som PL-vännernas. Bara att gilla läget, grabben.

På tal om Rajs...jag kan, som jag tidigare varit inne på här i tråden, inte lösgöra mig ifrån min stora misstanke om att PLs bok har sin grund i att hans hustru fick sparken (och det av just Rajs, som ju var chef på den rättsläkarstationen. Och var är det som inte säger att hon förtjänade det?). PLs heder (och möjligen också hans manlighet) fick sig en rejäl snyting och man förstår att han hyser agg mot Rajs. Detta är själva kärnan, misstänker jag. Och då förstärker det jävsmisstankarna, ja, att boken är allt annat än objektiv och i högsta grad subjektiv. Om den här boken nu absolut måste skrivas, så hade det varit mycket bättre om en helt annan person skrivit den - någon helt utan personkopplingar.

Jag vet att du tycker PL är skum. Vi har avhandlat det. Men jag skrev rätt mkt om ett knä. Tänkte visa lite nytt, fräscht, som att det "snyggt" kapade knät inte alls är entydigt "snyggt" kapat
Citera
2013-04-15, 15:11
Bannlyst
Eremona:

Det kapade knäet...jo, fotohandlaren nämnde att han mindes ett "snyggt kapat knä" på någon av styckbilderna och detta har jag nämnt flera gånger. Minns han denna detalj så är det inte kattskit, om man säger så. Håller du inte med, Eremona?
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-15 kl. 15:13.
Citera
2013-04-15, 15:14
Medlem
Citat:
Jag tycker inte du har så mycket på fötterna att du kan säga att pingsthelgen är oviktig. I din agenda är det möjligen så, men... och då är det ju också så att "perioden mellan 10/6 och 19/6 är perioden som gissningsvis gäller. Men, du skriver också "gissningsvis" och det är ju positivt.

Finns inget som säger att just den är viktig. Perioden ifråga är luddig, ja. Så, ingen anledning att stirra på pingsten. Eller någon annanstans. Vittnesmålen vägdes ju aldrig ihop korrekt heller ...
Citera
2013-04-15, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Visst, vittnena mot läkarna var "säkra", ett vittne i Kammarrätten som påstod att hon sett Catrine gå in i THs bil påstod att hon lärde känna Catrine i slutet av 1983, men oj, då var Catrine i Portugal. Hon påstod vidare att TH 1984 hotat henne med att "något hemskt ska hända dig" om hon vittnade i rättegången, men det var ingen rättegång 1984. Vid tidpunkten då hon hävdade att Catrine skulle ha träffat obducenten var hon enligt ett annat vittnesmål hemma hos en bekant, osv. Det finns vittnesmål som stödjer Lindgrens utsaga, samt mängder med samstämmiga uppgifter som pekar mot att Catrine levde efter pingst. Åklagarens vittnen däremot, var helt enkelt inte trovärdiga.

Fanns vittnen och sådana andra som hörde av sig till polisen som kom med rena rövarhistorier (av allt att döma), men man behöver inte för den skull dissa precis varje vittne.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-04-15 kl. 15:23.
Citera
2013-04-15, 15:23
Medlem
Citat:
Eremona:

Det kapade knäet...jo, fotohandlaren nämnde att han mindes ett "snyggt kapat knä" på någon av styckbilderna och detta har jag nämnt flera gånger. Minns han denna detalj så är det inte kattskit, om man säger så. Håller du inte med, Eremona?

Knät är ju inte snyggt kapat, det är iaf inte dokumenterat/bevisat att det är det. Läs mitt inlägg om knät, postat i morse. Finns inte en mening skriven av Rajs eller ngn annan läkare som bekräftar att knät kapats snyggt. Står inte ett ord om brosket på underbenet/leden, och själva leden har 5 stora skador, ben har hackats/huggits/hyvlats av. Rajs skriver att övre brosket är i fint skick och en annan gubbe gör en skiss där övre ledytorna ser ut som hej kom och hjälp mig. Och fotohandlaren ja, vi är ju inte ens överens om ifall han såg en halv styckning, eller en hel, helt oklart. Parets trovärdighet vilade på likheten mellan deras fantasier och den färdiga styckningen (likdelsfynden). Utan den likheten är deras story ännu mosigare. Öh, kapats snyggt vid höften var det va? Men äve om gubben sa "snyggt kapat knä" så är det fel. Av vad jag kan utröna satt knäskålen kvar på underbenet. Jag citerar:

Höger underben:

[punkt] 45. Underbenets övre yta består av knäleden och vidhängande knäskål.

En misshandlad ledkula som angripits på 5 ställen, knäskålen sitter kvar på underbenet. Inte så snyggt precis. Men gubben såg väl benet från en vinkel som gjorde att allt såg jätteprydligt ut.

Apropå det oskadade övre brosket så är vet jag inte om det måste skadas för att man delar knät heller, jag undrar hur en styckare gör, om senor att man snittar runt och drar isär ...
Senast redigerad av Eremona 2013-04-15 kl. 15:42.
Citera
2013-04-15, 15:24
Medlem
Citat:
Fanns vittnen och sådana andra som hörde av sig till polisen som kom med rena rövarhistorier (av allt att döma), men man behöver inte för den skull dissa precis varje vittne.

Inte varje vittne i ett svep. Varje kasst vittne dissas för sig. Inte massavrätta, en i taget.
Citera
2013-04-15, 15:34
Bannlyst
Citat:
Knät är ju inte snyggt kapat. Läs mitt inlägg om knät, postat i morse. Finns inte en mening skriven av Rajs eller ngn annan läkare som bekräftar att knät kapats snyggt.

Det har skrivits om ett knä delat mitt igenom knäleden ("snyggt jobb!") och att den som gjort detta vetat vad han sysslat med (dvs. en expert) och så det andra benet vilkens avkapning gett ett "grovt och klumpigt" intryck och då har slutsatsen dragits att en mindre skicklig "operatör" varit i farten just här alternativt att det varit en och samma styckare helt rakt igenom, men att den gjort en avsiktlig manöver just där för att åtminstone delvis dölja expertis. Någon har också sagt att "en skicklig person kan även göra det oskickligt, men en oskicklig person kan inte göra det skickligt". Huvudet och halsen ska också ha avlägsnats "skickligt".
Citera
2013-04-15, 15:36
Bannlyst
Citat:
Inte varje vittne i ett svep. Varje kasst vittne dissas för sig. Inte massavrätta, en i taget.

Ja, men alla vittnen dissas i PLs bok, var för sig! Snacka om suspekt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in