2025-08-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Jag har hittills inte stött på ett enda tillfredsställande bevis eller ens ett par indicium som tillsammans skulle peka åt något som helst romskt håll. Jag har släktforskat specifikt på resandesläkter i Sverige i omkring 15 år och har för närvarande ättlingar till i stort sett samtliga kända romer som kom att ge upphov till vad som senare kom att kallas för resandesläkter, eller "tattare" om man så vill.

Jag håller just nu på att gå igenom Vinofs anor, där ingenting hittills tyder på resandesursprung. Hans föräldrar bodde vid Ljungs verk i Torpshammar, Torps socken, Västernorrlands län. Det fanns ett antal kända släkter vid tiden både för Vinofs och hans föräldrars och far- och morföräldrars födsel i området kring Västernorrlands och Gävleborgs län. Jag har dem samtliga utredda fram till åtminstone slutet på 1800-talet mer eller mindre.

När någon påstår att de själva eller någon annan tillhör en resandesläkt som både enligt sig själva och enligt omgivningen också är just klassade som "tattare", brukar det i regel inte kräva mer än att jag granskar personens närmsta tre generationer (särskilt om de var födda så tidigt som 1940, likt Vinof) för att på så vis lyckas finna en redan inmatad person som tillhör en dokumenterad resandesläkt.

Jag gör därför i skrivande stund mitt bästa för att bidra till trådens "romska spår" och försöker säkerställa genealogiska fynd kring personerna i den här härvan. Detta görs enligt en metod som jag också kommer att beskriva ingående inte bara för att stärka mitt argument, utan också för att öppna för kritik mot metoden (om någon anser att de krav jag har på vad som gör att fynden skall anses utgöra bevis eller inte för resandetillhörighet skulle vara omotiverade exempelvis).

Jag är dock att betrakta som novis både kring fallet och här i tråden, men ansluter mig till den då jag funnit stor behållning av att läsa en stor del inlägg (oavsett om de varit mer eller mindre snurriga i vissa fall) och så att säga vill dra mitt strå till stacken i frågan. Detta då jag helt enkelt redan har gjort en stor del av grundarbetet som krävs för att säkerställa det som delvis anses vara höljt i dunkel här i tråden.

Frågor till er med koll i tråden:
* Kan någon här eller i PM bifoga så mycket det finns gällande personuppgifter på de personer som sägs vara romer? Detta då det finns en och annan Stig i de berörda områdena, och dessutom tycks det väl till och med handla om två olika Stig som båda påstås vara resande? Känns som en onödig sak att slösa tid på om ingången till det genealogiska i form av uppgifter om säkerställda personuppgifter redan existerar i denna soppa.

* Det nämns att CdC hade koppling till Hagalund i Solna, vidare nämns det att CdC skulle innehaft ett checkhäfte tillhörande en Fredriksson vid något gripande. Det finns en gren av en mycket känd norrländsk resandesläkt, Faltin, vars efternamn var Fredriksson och som i vissa fall bodde i nämnda område i Solna. Vet man något mer om den här Fredriksson?

Intressant inlägg. Jag har tyvärr inte den kompetens som krävs för att bedriva och bedöma släktforskning gällande romer/resande.

Däremot har jag väldigt svårt att tro det romska temat och resandetemat i da Costa-utredningen är ett påhitt. Det finns utseendemässiga, sociala och kriminella markörer som pekar åt det hållet.

Stig Gladh, Vinof och "Stig" är personer vars namn och personligheter klart indikerar romsk bakgrund eller resandebakgrund. Vinof kallade fö sig själv för "resande" och människor som har mött honom karaktäriserade honom som "tattare".

Vinof kände fö en "tattare" som blev mördad i S-holm men jag vet tyvärr inte vad han hette.

Vidare kommer BO:s mor från Luleå men hon verkar vara brun i hyn. Troligen kommer hon från någon sorts resandesläkt.
Citera
2025-08-15, 08:52
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Vidare kommer BO:s mor från Luleå men hon verkar vara brun i hyn. Troligen kommer hon från någon sorts resandesläkt.
Hon är brun i hyn eftersom hennes mor var svenska, från Norrbotten, och hennes far fransman med rötter i någon av kolonierna. Hon föddes i Courbevoie och brodern, konstnären Jean Remy "Jannot" Dérid, i Paris men de växte upp tillsammans med modern i Sverige.
Citera
2025-08-15, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Hon är brun i hyn eftersom hennes mor var svenska, från Norrbotten, och hennes far fransman med rötter i någon av kolonierna. Hon föddes i Courbevoie och brodern, konstnären Jean Remy "Jannot" Dérid, i Paris men de växte upp tillsammans med modern i Sverige.

Aha tack för klargörande.
Då kan vi lägga det åt sidan, äntligen
Nu fattar jag varför MB kallades "negress".
Lite lustigt ändå, att Catrine blev blek, fräknig och hade rödbrunt hår. Men vad vet jag om genetik 🙂?
Citera
2025-08-15, 12:06
Medlem
st33rs avatar
Ber om ursäkt för att jag skruvar tillbaks och är inne och nosar på grundkursen som ni andra grabbar lämnat för länge sen, vill ju inte vara en basic bitch. Men efter dokumentären i december, som gjorde mig lite mer insatt i fallet än ingenting - så har vissa grejer skavt lite

Detta med hur TA drogs in i den här grejen, och fastnade som en av de huvudmisstänkta.
Framförallt detta är vad jag tycker är så konstigt.

(Vet ju att TH är lika oskyldig, men där fanns ändå faktumet att han jobbade i närheten, att han ansågs lite burdus och udda osv. Men Algen? Han känns som han gled in på ännu mer lösa grunder)

Hade de nånting mer på honom än barnets joller om "tomt" och tanter osv?

Kunde de via vittnen, intervjuer osv slå fast att läkarna ens var kompisar och hade ett tätt umgänge?
Vilket ju borde vara lite av grunden för att umgås, ha sex med och mörda och stycka prostituerade osv.

Fanns det nån sorts såna indicier på en tät kontakt som kunde visa på något vis att läkarna umgåtts mycket under åren som föregick mordet?
Jag har ju undrat tidigare lite om telefonlistor och sånt. Telia borde väl även på den tiden reggat samtal för att kunna ta betalt?

Enligt AI, som jag vet att man inte kan lita på , kunde man detta. Det borde ju isåfall kuna visa om Algen och Härm telefonerat flitigt, antingen från sina arbeten eller hem till varandra.

citat AI: "Ja, under 1980-talet var det möjligt att få ut en lista på ringda nummer från sin hemtelefon, men det var inte en standardtjänst som alla hade tillgång till. Det krävdes att man beställde en så kallad "samtalsutskrift" från Televerket (som senare blev Telia). Denna utskrift innehöll en lista på alla samtal som gjorts från det specifika telefonabonnemanget, inklusive datum, tidpunkt och vilket nummer som ringts till"
Citera
2025-08-15, 13:55
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Stig Gladh, Vinof och "Stig" är personer vars namn och personligheter klart indikerar romsk bakgrund eller resandebakgrund. Vinof kallade fö sig själv för "resande" och människor som har mött honom karaktäriserade honom som "tattare".
Jag är inte särskilt insatt i den romska/resandekulturen, men tänker att vad en sådan som Vinof påstår och vad som i realiteten är fallet kan skilja sig åt en hel del... Vinof sa väl bland annat att hans farmor var same; ett yttrande med oklar sanningshalt.

Det jag kan bidra med är att det har funnits en tendens hos kriminella att imitera så kallad "tattar"-kultur och -sociolekt. Lillemor Östlin beskriver i Hinsehäxan hur somliga fängelsekunder la sig till med det sättet att tala. Jag förmodar att det kan jämföras med hur etniskt svenska gängkriminella börjar tala med brytning idag.

Detta utesluter så klart inte att någon eller några av de som diskuteras kan ha haft romsk eller resande-bakgrund. Men exempelvis Vinof kanske kände sig själsligen befryndad med den resande kulturen utan att de facto tillhöra den.
Citera
2025-08-15, 14:03
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Ber om ursäkt för att jag skruvar tillbaks och är inne och nosar på grundkursen som ni andra grabbar lämnat för länge sen, vill ju inte vara en basic bitch. Men efter dokumentären i december, som gjorde mig lite mer insatt i fallet än ingenting - så har vissa grejer skavt lite

Detta med hur TA drogs in i den här grejen, och fastnade som en av de huvudmisstänkta.
Framförallt detta är vad jag tycker är så konstigt.

(Vet ju att TH är lika oskyldig, men där fanns ändå faktumet att han jobbade i närheten, att han ansågs lite burdus och udda osv. Men Algen? Han känns som han gled in på ännu mer lösa grunder)

Hade de nånting mer på honom än barnets joller om "tomt" och tanter osv?

Kunde de via vittnen, intervjuer osv slå fast att läkarna ens var kompisar och hade ett tätt umgänge?
Vilket ju borde vara lite av grunden för att umgås, ha sex med och mörda och stycka prostituerade osv.

Fanns det nån sorts såna indicier på en tät kontakt som kunde visa på något vis att läkarna umgåtts mycket under åren som föregick mordet?
Jag har ju undrat tidigare lite om telefonlistor och sånt. Telia borde väl även på den tiden reggat samtal för att kunna ta betalt?

Enligt AI, som jag vet att man inte kan lita på , kunde man detta. Det borde ju isåfall kuna visa om Algen och Härm telefonerat flitigt, antingen från sina arbeten eller hem till varandra.

citat AI: "Ja, under 1980-talet var det möjligt att få ut en lista på ringda nummer från sin hemtelefon, men det var inte en standardtjänst som alla hade tillgång till. Det krävdes att man beställde en så kallad "samtalsutskrift" från Televerket (som senare blev Telia). Denna utskrift innehöll en lista på alla samtal som gjorts från det specifika telefonabonnemanget, inklusive datum, tidpunkt och vilket nummer som ringts till"
Det är välkommet att dokumentärserien har väckt intresse för fallet hos fler.

Ett kort svar på din fråga är att ingen någonsin har kunnat bevisa ett närmare umgänge mellan Härm och Allgén eller att de ens träffat varandra efter 1982.

De hade främst ett yrkesmässigt förhållande där Härm bland annat hjälpte Allgén genom att låta honom vara med på en obduktion eftersom Allgén missat detta obligatoriska moment i undervisningen. De få gångerna de träffades privat, däribland en parmiddag mellan Härms och Allgéns, tycks ha varit ganska misslyckade tillställningar som inte lockade till ett mer intensivt umgänge.

Det dröjde ju flera år innan Allgén drogs in i fallet och jag är osäker på om man kunde spåra samtal så långt tillbaka i tiden. I vilket fall har det aldrig lagts fram bevis för någon telefonkontakt mellan de båda.
Citera
2025-08-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Jag är inte särskilt insatt i den romska/resandekulturen, men tänker att vad en sådan som Vinof påstår och vad som i realiteten är fallet kan skilja sig åt en hel del... Vinof sa väl bland annat att hans farmor var same; ett yttrande med oklar sanningshalt.

Det jag kan bidra med är att det har funnits en tendens hos kriminella att imitera så kallad "tattar"-kultur och -sociolekt. Lillemor Östlin beskriver i Hinsehäxan hur somliga fängelsekunder la sig till med det sättet att tala. Jag förmodar att det kan jämföras med hur etniskt svenska gängkriminella börjar tala med brytning idag.

Detta utesluter så klart inte att någon eller några av de som diskuteras kan ha haft romsk eller resande-bakgrund. Men exempelvis Vinof kanske kände sig själsligen befryndad med den resande kulturen utan att de facto tillhöra den.

Ja, så är det ju - den romska kulturen och resandekulturen drar till sig "fringe characters" som kanske inte är medvetna om att det härmar kulturer de inte kommer ifrån, precis som det finns "wiggers" som inte vet att de är "wiggers", dvs naiva vita människor som upplever sig vara svarta människor.

Oerhört intressant alltihop.

Vad resande-rom-tematiken betyder för da Costa-fallet, det får vi nog aldrig veta.
Nyss kom en debattör med raka besked angående BO:s mor. Tydligen var BO:s morfar från Frankrike och troligen mörkhyad. Och därför blev Madeleine Bäckström mulatt, som jag fattar det.

Och när MB blev mor till BO, får man förmoda att fadern var vit, så BO:s utseende är väl inget mysterium och vi får väl skrota teroin om att BO var "halvblod", halvrom osv.

Och eftersom BO inte verkar ha varit kopplad till romsk kultur eller resandekultur, får vi släppa alltihop.

En debattör i tråden (som verkar vara en vän till BO) påstod dessutom att BO var "en vanlig tjej" och att det inte fanns något romskt i hennes personlighet alls. Den här debattören var helt oförstående inför teorierna om romer och resande och deras eventuella koppling till BO.
Citera
2025-08-15, 20:44
Medlem
Det är oerhört lätt att man tappar bort sig bland sina egna teorier - kolla bara på GW Persson, som inte släppt Solnamannen, trots att 26 år har gått sedan han förhördes andra gången. Och det är 41 år sedan han förhördes första gången.

Och i denna tråd går vi på dumma nitar då och då och vi förälskar oss i favoritteorier. I flera månader trodde vi att Beppan var "Monika", boende i Vasastan. Det var helt fel. Teorin om att BO var "tattare" av nåt slag, verkar också vara helt fel.
Citera
2025-08-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillGullmars
Jag har hittills inte stött på ett enda tillfredsställande bevis eller ens ett par indicium som tillsammans skulle peka åt något som helst romskt håll. Jag har släktforskat specifikt på resandesläkter i Sverige i omkring 15 år och har för närvarande ättlingar till i stort sett samtliga kända romer som kom att ge upphov till vad som senare kom att kallas för resandesläkter, eller "tattare" om man så vill.

Jag håller just nu på att gå igenom Vinofs anor, där ingenting hittills tyder på resandesursprung. Hans föräldrar bodde vid Ljungs verk i Torpshammar, Torps socken, Västernorrlands län. Det fanns ett antal kända släkter vid tiden både för Vinofs och hans föräldrars och far- och morföräldrars födsel i området kring Västernorrlands och Gävleborgs län. Jag har dem samtliga utredda fram till åtminstone slutet på 1800-talet mer eller mindre.

När någon påstår att de själva eller någon annan tillhör en resandesläkt som både enligt sig själva och enligt omgivningen också är just klassade som "tattare", brukar det i regel inte kräva mer än att jag granskar personens närmsta tre generationer (särskilt om de var födda så tidigt som 1940, likt Vinof) för att på så vis lyckas finna en redan inmatad person som tillhör en dokumenterad resandesläkt.

Jag gör därför i skrivande stund mitt bästa för att bidra till trådens "romska spår" och försöker säkerställa genealogiska fynd kring personerna i den här härvan. Detta görs enligt en metod som jag också kommer att beskriva ingående inte bara för att stärka mitt argument, utan också för att öppna för kritik mot metoden (om någon anser att de krav jag har på vad som gör att fynden skall anses utgöra bevis eller inte för resandetillhörighet skulle vara omotiverade exempelvis).

Jag är dock att betrakta som novis både kring fallet och här i tråden, men ansluter mig till den då jag funnit stor behållning av att läsa en stor del inlägg (oavsett om de varit mer eller mindre snurriga i vissa fall) och så att säga vill dra mitt strå till stacken i frågan. Detta då jag helt enkelt redan har gjort en stor del av grundarbetet som krävs för att säkerställa det som delvis anses vara höljt i dunkel här i tråden.

Frågor till er med koll i tråden:
* Kan någon här eller i PM bifoga så mycket det finns gällande personuppgifter på de personer som sägs vara romer? Detta då det finns en och annan Stig i de berörda områdena, och dessutom tycks det väl till och med handla om två olika Stig som båda påstås vara resande? Känns som en onödig sak att slösa tid på om ingången till det genealogiska i form av uppgifter om säkerställda personuppgifter redan existerar i denna soppa.

* Det nämns att CdC hade koppling till Hagalund i Solna, vidare nämns det att CdC skulle innehaft ett checkhäfte tillhörande en Fredriksson vid något gripande. Det finns en gren av en mycket känd norrländsk resandesläkt, Faltin, vars efternamn var Fredriksson och som i vissa fall bodde i nämnda område i Solna. Vet man något mer om den här Fredriksson?
Jag roade mig själv för några månader sedan att söka Vinofs anor. Delar helt din slutsats. Hans anor var allt för bofasta och inget tyder på att han hade något romsk eller resande i släkten.
Citera
2025-08-16, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Jag roade mig själv för några månader sedan att söka Vinofs anor. Delar helt din slutsats. Hans anor var alltför bofasta och inget tyder på att han hade något romsk eller resande i släkten.

Intressant. Lista gärna hans anor, tillbaka till 1800-talet, eller längre ...
Jag har fn inte tid at forska i hans släkt men jag är vädligt intresserad.

Var bodde morföräldrar, farföräldrar, vilka yrken hade de osv?

Ni är ju två som har koll på hans anor, så ni kan ju samarbeta.

Då är det ord mot ord alltså. Vinofs karaktäristik av sig själv ("resande") + andras kommentarer (han var något av en "tattare" och kände en mördad "tattarjävel") mot era påståenden. Men hur som helst ... BO verkar inte vara kopplad till romer, resande och "tattare" på något sätt, så vi får släppa alltihop.

Det finns förvisso en romsk man i utredningen. Han var uppenbarligen rom till själ och hjärta men han dök upp väldigt sent (2009) och vi kommer ingen vart med det maskade polismaterial som vi har tillgång till.
Citera
2025-08-16, 06:03
Medlem
Flera felaktiga teorier ... Masens identitet har vi bommat två gånger.
På E-vägen 25 uppehöll sig en man som kallades Masen.
Han var missbrukare och jobbade åt Vinof i flera år. Han är inte samma Masen som sjöng i Jailbird Singers. Han är inte heller samma Masen som porträtterades i DN 1982 (en kåkfarare). Det fanns en tredje man som kallades Masen. Han var kort i rocken. Detta är den Masen som jobbade åt Vinof.
Citera
2025-08-16, 10:18
Medlem
Att Rajs timmar med Bajs och att LGWP hade alibi när Palme sköts är fakta. Det som jag skriver nedan är rena spekulationer.

I och med tystnaden från cdc efter pingst var det säkert flera som trodde att hon rest iväg. När hon sedermera dyker upp några dagar efter pingst finns det skäl för en a-lagare att tro att hon har hunnit utföra "importen" och nu hade råd att bjuda tillbaka.

"Men jag har ju inte rest ännu."
"Du ljuger."

De förföljer henne och ser att hon går in i ett hus 🏡 Solna. LGWP tror hon dog på torsdagen. Varför tror han det? Om Solnamannen skulle vara inblandad så borde han ha en relation med a-lagare och kriminella. Har han det? Om inte så har ovan nämnda scenario ingenting med hennes död att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in