2024-08-19, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Hej!
Vi har följt tråden och intresserat oss för det här fallet i flera år. Förutom Marianne Hellbergs bok har vi även läst Kim Larsson och övriga böcker i ämnet. Vid läsandet av Marianne Hellbergs bok stötte en av oss på ett uttalande som starkt pekar på att kvinnan som i boken kallas ”Beppan” och kvinnan som i boken kallas ”Monika” sannolikt var en och samma person. Vi känner att det är vår skyldighet att informera gruppen, och bokens författare, om vår upptäckt.

Oj! Jag har varit aktiv i tråden i åratal, och jag har aldrig hört någon tala om detta samband.
Om det du skriver stämmer, så är det naturligtvis en fantastiskt analys/upptäckt.

Men om jag och andra i tråden ska köpa er upptäckt, måste den ju analyseras/förklaras.

Du nämner "ett uttalande". Vilket uttalande syftar du på?

Nils "Nille" Korsvall påstod för övrigt att han träffade "Beppan och hennes syster" i juni 1984. Systerna hade tydligen varit i USA på våren 1984. Detta låter inte som den där Monika. Jag har verkligen ingen koll på M:s släkthistoria men nån syrra som åkte till USA tror jag inte att hon hade.

/E
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-08-19 kl. 08:08.
Citera
2024-08-19, 19:33
Medlem
costa-mops avatar
Tack för svar, Eremona!
Vi förstår att du och trådens läsare vill ha lite mer information om vår upptäckt. Det vi kan säga, för att inte exponera en person som vi uppfattat inte vill förknippas med det här fallet, är att en nära anhörig till den kvinna som vi uppfattar är identisk med ”Monika” kallat henne för smeknamnet ”Bebban”. Det är mycket likt ”Beppan”. Vi reagerade på detta ovanliga och snarlika smeknamn. Allt detta förutsätter dock att ”Monika” är den person vi uppfattat det som.

Eremona, du nämner att ”Beppan” hade en syster som åkt till USA, men att det inte låter som ”Monika” Vi har dock hittat uppgifter om att den person vi uppfattar är identisk med ”Monika” hade en två år yngre syster (om hon varit i USA vet vi inte). Det känns otroligt viktigt att forska vidare i detta eftersom Marianne H i sin mycket intressanta och innehållsrika bok arbetar intensivt med att hitta sociala och geografiska sammahang där ”Monika” och Catrine skulle kunna ha träffats. Samtidigt är identiteten på ”Beppan” en gåta. Är dessa två personer egentligen en och samma kvinna innebär det att Catrine de facto kände och träffade ”Monika” och t o m ville byta kläder innan de skulle ses.
Vi vill gärna fortsätta diskussionen.
Citera
2024-08-20, 08:22
Medlem
Citat:
Tack för svar, Eremona!
Vi förstår att du och trådens läsare vill ha lite mer information om vår upptäckt. Det vi kan säga, för att inte exponera en person som vi uppfattat inte vill förknippas med det här fallet, är att en nära anhörig till den kvinna som vi uppfattar är identisk med ”Monika” kallat henne för smeknamnet ”Bebban”. Det är mycket likt ”Beppan”. Vi reagerade på detta ovanliga och snarlika smeknamn. Allt detta förutsätter dock att ”Monika” är den person vi uppfattat det som.

Eremona, du nämner att ”Beppan” hade en syster som åkt till USA, men att det inte låter som ”Monika” Vi har dock hittat uppgifter om att den person vi uppfattar är identisk med ”Monika” hade en två år yngre syster (om hon varit i USA vet vi inte). Det känns otroligt viktigt att forska vidare i detta eftersom Marianne H i sin mycket intressanta och innehållsrika bok arbetar intensivt med att hitta sociala och geografiska sammahang där ”Monika” och Catrine skulle kunna ha träffats. Samtidigt är identiteten på ”Beppan” en gåta. Är dessa två personer egentligen en och samma kvinna innebär det att Catrine de facto kände och träffade ”Monika” och t o m ville byta kläder innan de skulle ses.
Vi vill gärna fortsätta diskussionen.

Mycket intressant alltihop.

Det hör till saken att polisen missuppfar namn när de förhör människor och när sammandrag av förhör skrivs.

Lelle blir Pelle, Catrine da Costa blir Katarina Costa osv.

Den mänskliga faktorn spökar.

Om det du skriver stämmer, är det troligt att Beppan är "Monika". Både Bebban och Beppan är tillräckligt ovanliga namn för att man ska kunna anta att detta är en och samma person.

Denna Beppan måste fö ha haft en social problematik och problem med missbruk. Da Costa umgicks inte tätt med friska, nyktra människor i juni 1984.

Ok.. Beppans smeknamn är snarlikt Monikas, enligt er. Och både Beppan och M hade missbruksproblem.

Snyggt pussel, minst sagt.

Jag kan kanske få bilden att klarna lite mer.
Jag har diskuterat och läst på sen igår.

M hade tydligen en lookalike, en kvinnlig släkting som stod M nära. Denna kvinna var 10-15 år yngre. Hon och M var lika som bär, tydligen, och lika långa.

Den narkotikapåverkade Korsvall (och andra knarkare) trodde antagligen att detta var M:s syster, om M och släktingen sågs tillsammans. Denna kvinna var fö driven och framgångsrik. Hon kan mycket väl ha varit i New York på sommaren 1984.

Detta är bara en teori. Vi får se vad den är värd.

Jag vill självklart fortsätta diskussionen.

Om ni har rätt angående Bebban, är det otroligt stoff
Citera
2024-08-20, 10:50
Medlem
För att komplicera saken ytterligare, vill jag tillägga att M (som är avliden) har en nu levande släkting, som är kring 60 år gammal, som är extremt lik M, att döma av det fåtal bilder jag/vi har tillgång till.

Denna släkting kallas "Bebban" och går att hitta på sociala medier. Denna person är M upp i dagen.

Angående "Beppan" (som knallade runt på Norrmalm och hejade på Tor Åberg och andra människor som da Costa kände), ska vi notera att hon rörde sig i en gråzon, i utkanten av missbrukarkretsarna. Hon verkar inte ha varit "på flaskan" eller nerknarkad.

Och att döma av litteraturen om da Costa-fallet, lämnade M "torken" på våren 1984, varefter hon hade en kort nykter period. På hösten 1984 var hon söndersupen/nerknarkad igen, som jag fattar det.

När M lämnade torken, kan hon mycket väl ha betett sig som "Beppan". Det verkar sannolikt att den nyktra versionen av M rörde sig bland gamla "polare", hängde i Kungsträdgården och var tjenis med kriminella personer, trots att hon var nykter.

Alltihop är extremt intressant.
Citera
2024-08-20, 15:07
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Mycket intressant alltihop.

Det hör till saken att polisen missuppfar namn när de förhör människor och när sammandrag av förhör skrivs.

Lelle blir Pelle, Catrine da Costa blir Katarina Costa osv.

Den mänskliga faktorn spökar.

Om det du skriver stämmer, är det troligt att Beppan är "Monika". Både Bebban och Beppan är tillräckligt ovanliga namn för att man ska kunna anta att detta är en och samma person.

Denna Beppan måste fö ha haft en social problematik och problem med missbruk. Da Costa umgicks inte tätt med friska, nyktra människor i juni 1984.

Ok.. Beppans smeknamn är snarlikt Monikas, enligt er. Och både Beppan och M hade missbruksproblem.

Snyggt pussel, minst sagt.

Jag kan kanske få bilden att klarna lite mer.
Jag har diskuterat och läst på sen igår.

M hade tydligen en lookalike, en kvinnlig släkting som stod M nära. Denna kvinna var 10-15 år yngre. Hon och M var lika som bär, tydligen, och lika långa.

Den narkotikapåverkade Korsvall (och andra knarkare) trodde antagligen att detta var M:s syster, om M och släktingen sågs tillsammans. Denna kvinna var fö driven och framgångsrik. Hon kan mycket väl ha varit i New York på sommaren 1984.

Detta är bara en teori. Vi får se vad den är värd.

Jag vill självklart fortsätta diskussionen.

Om ni har rätt angående Bebban, är det otroligt stoff

Hej Eremona! Vi håller med om att namn/smeknamn kan missuppfattas av både de som ska dokumentera förhör och de som blir förhörda. Ljudlikheten mellan B och P är ju dessutom påtaglig (särskilt om man sluddrar...), vilket gör att missförståndet kan ha uppstått i ett tidigare led än i polisförhör. Catrine kanske själv tolkade det som Beppan och därmed benämnde henne så, för t ex TÅ?

Återigen med förbehållet att vi har tolkat Monikas identitet rätt tror vi oss förstå vem du syftar på gällande den kvinnliga släktingen, och tanken att denna skulle kunna uppfattas som en syster är väldigt intressant. Vi undrar hur Korsvall identifierade kvinnan i Monikas sällskap. Gjorde han en egen tolkning att det var hennes syster? Eller presenterade M kvinnan som sin syster? Eller var det rent av den släkting du syftar på som presenterade sig som M:s syster? Framgår det på något sätt i förhöret?
Citera
2024-08-20, 15:19
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
För att komplicera saken ytterligare, vill jag tillägga att M (som är avliden) har en nu levande släkting, som är kring 60 år gammal, som är extremt lik M, att döma av det fåtal bilder jag/vi har tillgång till.

Denna släkting kallas "Bebban" och går att hitta på sociala medier. Denna person är M upp i dagen.

Angående "Beppan" (som knallade runt på Norrmalm och hejade på Tor Åberg och andra människor som da Costa kände), ska vi notera att hon rörde sig i en gråzon, i utkanten av missbrukarkretsarna. Hon verkar inte ha varit "på flaskan" eller nerknarkad.

Och att döma av litteraturen om da Costa-fallet, lämnade M "torken" på våren 1984, varefter hon hade en kort nykter period. På hösten 1984 var hon söndersupen/nerknarkad igen, som jag fattar det.

När M lämnade torken, kan hon mycket väl ha betett sig som "Beppan". Det verkar sannolikt att den nyktra versionen av M rörde sig bland gamla "polare", hängde i Kungsträdgården och var tjenis med kriminella personer, trots att hon var nykter.

Alltihop är extremt intressant.

Det här blir verkligen komplicerat... Om Monikas identitet är den vi tror har vi förmodligen hittat samma släkting som du, men funnit indikationer på att det var M som kallades Bebban, inte släktingen. Släktingen beskriver den vi tolkar som M med detta smeknamn.

Vi vill som sagt inte hänga ut någon, men den person vi uppfattar som M stämmer såvitt vi kan förstå in på den information som framkommit i tråden beträffande personuppgifter, levnadsomständigheter, signalement med mera. Det ter sig därför osannolikt att det skulle röra sig om en annan person än den vi har funnit, men det vore självklart bra om det gick att bekräfta detta.

Mycket intressant analys av hur Beppan och då eventuellt M kan ha rört sig lite grann i utkanten av CdC:s kretsar. Om Beppan var M kanske även åldern kan ha spelat in i denna "gråzon"?
Citera
2024-08-21, 08:15
Medlem
Citat:
Det här blir verkligen komplicerat... Om Monikas identitet är den vi tror har vi förmodligen hittat samma släkting som du, men funnit indikationer på att det var M som kallades Bebban, inte släktingen. Släktingen beskriver den vi tolkar som M med detta smeknamn.

Vi vill som sagt inte hänga ut någon, men den person vi uppfattar som M stämmer såvitt vi kan förstå in på den information som framkommit i tråden beträffande personuppgifter, levnadsomständigheter, signalement med mera. Det ter sig därför osannolikt att det skulle röra sig om en annan person än den vi har funnit, men det vore självklart bra om det gick att bekräfta detta.

Mycket intressant analys av hur Beppan och då eventuellt M kan ha rört sig lite grann i utkanten av CdC:s kretsar. Om Beppan var M kanske även åldern kan ha spelat in i denna "gråzon"?

M:s ålder hade säkerligen betydelse för hennes sätt att röra sig och föra sig. Bra iakttagelse.

I övrigt ska jag fundera. Återkommer.
Citera
2024-08-21, 19:44
Medlem
Citat:

Eftersom du/ni verkar ha bättre bra koll på M än jag och de debattörer jag samarbetar med, litar jag på er bedömning av M:s släkting (detta är ett blindspår) som kallas Bebban.

Som jag fattar det, har du/ni personliga erfarenheter av M:s liv, och då blir diskussionen mkt intressant - och delikat.

Det tänkbara sambandet mellan M:s smeknamn (Bebban) och da Costas väninna Beppan fortsätter att vara i fokus och koncentrerar oss på det, tycker jag.

Att fortsätta diskussionen i tråden blir dock knepigt, eftersom ingen vill outa M och hennes anhöriga i tråden.

Jag ser att jag kommunicerar med ett nyreggat konto, så vi kan inte PM:a varandra.

Kanske kan vi upprätta mailkontakt?

Jag och andra debattörer har detaljerad information om M, även om vi inte har träffat henne. Jag skulle kunna presentera flera skäl till att Beppan bör ha varit M, förutom likheten mellan namnen Bebban och Beppan.

M kände bla missbrukare i da Costas ålder. M var dessutom social och utåtriktad. Att hon skulle umgås med da Costa och hennes polare, är ingen långsökt tanke.

Men ska vi fördjupa diskussionen, kan det nog inte ske på Flashback.

Tack för intressant stoff, ska jag också säga!

Helt fantastiskt.
Senast redigerad av Eremona2.0 2024-08-21 kl. 19:51.
Citera
2024-08-22, 02:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Hej!
Vi har följt tråden och intresserat oss för det här fallet i flera år. Förutom Marianne Hellbergs bok har vi även läst Kim Larsson och övriga böcker i ämnet. Vid läsandet av Marianne Hellbergs bok stötte en av oss på ett uttalande som starkt pekar på att kvinnan som i boken kallas ”Beppan” och kvinnan som i boken kallas ”Monika” sannolikt var en och samma person. Vi känner att det är vår skyldighet att informera gruppen, och bokens författare, om vår upptäckt.

Varför har ni intresserat er för just det här fallet i flera år?

Du skriver att ni har läst övriga böcker i ämnet, innefattar det även Lars Borgnäs mästerverk Sanningen är en sällsynt gäst?

Vad exakt är det ni vill informera gruppen om och vad är syftet med denna information?
Citera
2024-08-22, 10:09
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Instämmer i att det blir svårt att fortsätta diskussionen i tråden, även med tanke på att den nu återigen kommer att översvämmas av hunddamer, fallet af Forselles och bebisminnen...

På baksidan av Styckmordet: epilogen finns en Eremonarelaterad mailadress. Är den fortfarande aktuell eller har du någon annan som vi kan nå dig via?

Håller med om att det vore fantastiskt om det gick att bekräfta en kontakt mellan M och Catrine!
Citera
2024-08-22, 10:14
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Varför har ni intresserat er för just det här fallet i flera år?
Du undrar alltså varför någon har ett intresse för ett av svensk, modern kriminalhistorias mest beryktade fall? Ett fall som du själv ägnat över 5000 inlägg?
Citat:
Du skriver att ni har läst övriga böcker i ämnet, innefattar det även Lars Borgnäs mästerverk Sanningen är en sällsynt gäst?
Ja. Eftersom vi även har läst tråden har vi också tagit del av dina monomana rekapituleringar av dess teser, varför det inte finns något behov av att upprepa dina tankar om arkitekters färdvägar, bebisars minnesfunktioner, damer med hundar och deras förmåga att identifiera män som promenerar med barnvagn när det är fint väder, rättsläkarstationens geografiska placering, dagboksvittnen, kvinnliga poliser med mera, med mera.

Däremot är vi idel öra om du vill utveckla vad ditt intensiva intresse för CdC-fallet grundar sig i, med tanke på din initierade kunskap om butiker på Malmskillnadsgatan under 80-talet, din uppenbart dubiösa kvinnosyn och ditt maniska behov av att smutskasta de båda läkarna.
Citat:
Vad exakt är det ni vill informera gruppen om och vad är syftet med denna information?
Vad vi ville informera gruppen om står i inlägget du själv har citerat. Information har inget egensyfte. Att delge information kan däremot ha ett syfte, i detta fall att försöka bidra till att öka kunskapen om vilka Catrine kan ha träffat under den sista tiden i sitt liv.
Citera
2024-08-22, 12:13
Medlem
Citat:
[/spoiler]
Instämmer i att det blir svårt att fortsätta diskussionen i tråden, även med tanke på att den nu återigen kommer att översvämmas av hunddamer, fallet af Forselles och bebisminnen...

På baksidan av Styckmordet: epilogen finns en Eremonarelaterad mailadress. Är den fortfarande aktuell eller har du någon annan som vi kan nå dig via?

Håller med om att det vore fantastiskt om det gick att bekräfta en kontakt mellan M och Catrine!

Jag är inte heller intresserad av att recycla bäbisminnen och bisarra sagor från åttiotalets nyhetsdeskar.

Enligt de som kände M personligen, var hon en social och omtänksam person under nyktra/drogfria perioder.

Att hon skulle ha suttit inne och ugglat på sommaren 1984, verkar osannolikt. Om M hade en frisk period på sommaren 1984, var hon antagligen uppåt, rörlig och kontaktsökande.

Och självklart klippte hon inte kontakten med A-lagarna och knarkarna i Stockholm city. Hon var ju tillbaka på torken efter sommaren.

Jag återkommer angående mail och kontakt utanför Flashback.

E
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in