Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-19, 15:12
  #26569
Medlem
Lawns återtåg går via andra trådar där han insinuerar att Da Costa-fallet skulle ha några som helst likheter med ett styckmord där en läkare var GM. Om något är uppenbart så är det att fallet af Forselles var färskt i polis- liksom medieminnet när Da Costa styckades. Det finns en uppsjö styckmord, mord, dråp och annat som däremot var och fortfarande är av intresse: Gonerka, Citymördaren och andra kändisar vid sidan av lågoddsare som Vinof, "Robert", TÅ mfl.
Att likt Lawnmoverman försöka slå mynt av detta flera decennier senare är så drastiskt att det säger precis allt om Lawnmoverman och intet om Da Costas liv och död. Kanske vi kan få en lagändring som gör det möjligt att inkludera illvilliga upprepade fleråriga och djupt graverande insinuationer mot namngivna personer i förtalsmål.
Citera
2017-01-19, 15:16
  #26570
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av förman
De bakvända frågorna har ett syfte. För allt smör i Småland. Lägg inte ut namnen på da Costas kunder. Det är det som är planen. År ut och år in. Ska tilläggas att en av läkarna skrev intyg som ledde till att utredningar inleddes mot barnmisshandlare, kvinnomisshandlare och sexförbrytare. Genom sin profession fick han psykopater emot sej.

Kan inte heller se något annat motiv om det inte handlar om att man har gjort bort sig kapitalt i justitiemordet på TA och TH. Det finns individer som fortfarande låtsas tro på "Allmänläkaren och Obducenten" respektive "Thomas Quick" pga idoldyrkan av Hanna Olsson, MDL&CO. Gissar att Olsson mfl är jävligt försiktiga i att själva uttala sig, man försöker nog nå unga idealister som är lätta att manipulera.
Citera
2017-01-19, 16:13
  #26571
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Jag tror inte hon styckades i Norrtälje eller Västerås, heller inte i andra delar av Stockholm. Gärningsmän åker inte runt med lik längre än nödvändigt, det finns det forskning på. Att fyndplatserna ligger en bit ifrån varandra, men inom samma geografiska område tyder också på en viss lokalkännedom, annars hade personen förmodligen dumpat allt på ett ställe, för att inte riskera att bli stående med hälften utan bra dumpningsplats. Sedan rörde sig da Costa i området också, vilket bör tillskrivas en viss betydelse för var hon mördades.

När har da Costa rört sig i närområdet runt dumpningsplatserna? Kan inte du hänvisa till vittnesmål som säger att hon rört sig just på Eugeniavägen där den ena fyndplatsen råkade ligga på behörigt avstånd (1,7 km fågelvägen) från den andra i Karlbergsparken?

Att da Costa låg intagen på både Sabbatsbergs sjukhus -84 och Karolinska sjukhuset -83 (fyndplats två ligger nästan mitt emellan) vet man men finns det säkra vittnesmål att hon rört sig i närheten av fyndplatserna när hon var i livet?

Det vore också bra om du kunde ta och hänvisa till den där forskningen som du åberopar som säger att gärningsmän åker inte runt med lik längre än nödvändigt, tidigare idag har jag hänvisat till flera styckmordsfall där gärningsmännen tycks ha åkt rätt långt med likdelar. Går det inte att anta att gärningsmännen ville skapa distans mellan brottsplatsen och dumpningsplatserna? Kan inte det vara frågan om något liknande i da Costa fallet?

Det här låter ju rätt logiskt sett ut gärningsmannens perspektiv eller hur?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2017-01-19 kl. 16:16.
Citera
2017-01-19, 16:27
  #26572
Medlem
CdC bodde hos en sk torrtorsk (enligt egen utsago) i närheten i samma veva som hon dog. Hon hade dessutom en mycket nära kontakt med minst en person i de mycket närliggande lokalerna på Eugeniavägen där hon kan ha bott.
__________________
Senast redigerad av Noicer 2017-01-19 kl. 16:37.
Citera
2017-01-19, 16:55
  #26573
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
För det första skall vi utesluta att "dom" brukade stryka omkring där. Härm har setts på Malmskillnadsgatan. Allgén har, vad som framkommit av vittnesmål från dåtidens prostituerade, aldrig nämnts varken som kund eller fluktare.

Att jag utesluter det är helt enkelt en kombination av brist på bevis, läkarnas relation till varandra, bevis som pekar mot andra inblandade och den rena tidsaspekten. Läkarna beskrivs som "goda vänner" av rätten, men har träffats vid ett fåtal tillfällen och haft en god, men ytlig, relation. Det finns inte ett enda tekniskt bevis varken på fyndplatserna eller i läkarnas hem som pekar på skuld. Inga fingeravtryck, DNA-spår eller annat från läkarna heller. Därtill handduken med andra mäns DNA, som visserligen inte entydigt pekar på dessa personers skuld, men som i alla fall kastar tvivel på det. Därutöver är den enda dagen under Pingsthelgen som läkarna hade kunnat utföra detta just den aktuella dagen som åklagaren påstår. Och då skall mord, styckning och dumpning ha skett på omkring 50 minuter. Det håller helt enkelt inte...


Mycket enkelt. Teorin, som jag föredrar att kalla det, kommer sig inte av andra fall per se, men av det faktum att styckningar normalt rör sig om så kallade transportstyckningar, man styckar kroppen för att lättare kunna hantera den.

"Ingenting som säger" är lite överdrivet. Jag tror inte hon styckades i Norrtälje eller Västerås, heller inte i andra delar av Stockholm. Gärningsmän åker inte runt med lik längre än nödvändigt, det finns det forskning på. Att fyndplatserna ligger en bit ifrån varandra, men inom samma geografiska område tyder också på en viss lokalkännedom, annars hade personen förmodligen dumpat allt på ett ställe, för att inte riskera att bli stående med hälften utan bra dumpningsplats. Sedan rörde sig da Costa i området också, vilket bör tillskrivas en viss betydelse för var hon mördades.

Statistik, främst. Dessutom låg kroppen ute ett antal dagar, vi vet alltså inte riktigt om skador kan ha uppstått av djurlivet senare, obducenten i fallet var ju inkompetent, så vi har mycket lite svar om kroppens skick. Lustmord är ovanliga i Sverige.

Det statistiskt vanliga är dock att man dumpar lik i välkända miljöer, det talas till och med ofta om en radie från gärningsmannens hem eller arbetsplats. Detta används bland annat av FBI sedan 40 år, så jag tror inte det är en helt felaktig metod. Man styckar inte någon i Göteborg och dumpar kroppen i Malmö. Och man åker inte till en plats man inte känner till eller längre än nödvändigt med en kropp i lasten. Då är man sannolikt rejält tokig...

Det där verkar dock de lärde tvista om. Enligt GW Persson är de flesta styckningar transportstyckningar. Det kan jag köpa, de äkta sexualdårarna är väl väldigt sällsynta.
Enligt några rättspsykiatriker i Danmark så synes de mena att sargande och styckning av kroppen indinerar att GM är psykiskt störd, men de gjorde dock en motsägelse i och med att de menar att psykiskt störda mördare oftast lämnar kvar kroppen där han mördat och lämnar spår etc.
Jag vet inte om en "lustmördare" hamnar i samma kategori som psykiskt störd, men den senare GMtypen ska enligt danska rättspsykiatriker oftare agera i raseri (och där syns inte riktigt sådana spår på CdC).

Dock, för att invända mot den danska teorin, man skulle väl kunna tänka att en GM som agerar på provokation från BO agerar i raseri utan att vara psykiskt sjuk?

Länk till uppgifterna från danska rättspsykiatriker som handlar om annat fall förvisso men ändå av visst intresse, för att de har lite annorlunda uppfattning än LGWP om styckningar vad det verkar, men det är annat land och annan yrkeskategori.

http://www.b.dk/nationalt/retspsykia...-sandsynlige-i
Citera
2017-01-19, 17:05
  #26574
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
När har da Costa rört sig i närområdet runt dumpningsplatserna? Kan inte du hänvisa till vittnesmål som säger att hon rört sig just på Eugeniavägen där den ena fyndplatsen råkade ligga på behörigt avstånd (1,7 km fågelvägen) från den andra i Karlbergsparken?

Att da Costa låg intagen på både Sabbatsbergs sjukhus -84 och Karolinska sjukhuset -83 (fyndplats två ligger nästan mitt emellan) vet man men finns det säkra vittnesmål att hon rört sig i närheten av fyndplatserna när hon var i livet?

Det vore också bra om du kunde ta och hänvisa till den där forskningen som du åberopar som säger att gärningsmän åker inte runt med lik längre än nödvändigt, tidigare idag har jag hänvisat till flera styckmordsfall där gärningsmännen tycks ha åkt rätt långt med likdelar. Går det inte att anta att gärningsmännen ville skapa distans mellan brottsplatsen och dumpningsplatserna? Kan inte det vara frågan om något liknande i da Costa fallet?

Det här låter ju rätt logiskt sett ut gärningsmannens perspektiv eller hur?


Jag vet inte hur snäv du är rörande närområde.
Hotellet CdC bodde på tidvis låg väl bara på kort gångavstånd från Vasaparken, där någon av CdCs vänner väl även blivit arresterad (Robert). Odengatan - >Torsgatan/Solnavägen - >eugeniavägen..... Vad kan det röra sig om, 15-20 minuters promenad?
Citera
2017-01-19, 17:13
  #26575
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
CdC bodde hos en sk torrtorsk (enligt egen utsago) i närheten i samma veva som hon dog.

Stämmer inte, om det är torrtorsken Solnamannen/Nils som du åsyftar så bodde Catrine da Costa inte hos honom i samma veva som hon dog, avståndet mellan hans bostad till fyndplatserna var dessutom en avsevärd sträcka, ungefär som avståndet från da Costas sista kända sovplats den 10/6 på Östermalm. Tre km är den cirkasträcka vi pratar om och givetvis är det ingenting i styckmordssammanhang vad gäller avståndet från den plats där vissa offer avled och de platser där likdelar dumpades. Catrine da Costa bodde hos torrtorsken i början av 1984 (enligt egen utsago) men inte vid något mer tillfälle, i vart fall inget datum som går att bevisa.

Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Hon hade dessutom en mycket nära kontakt med minst en person i de mycket närliggande lokalerna på Eugeniavägen där hon kan ha bott.

Det finns inga som helst bevis för att Catrine da Costa ska ha bott på Eugeniavägen och varför skulle hon göra det när det fanns mycket bättre och trevligare logi på andra platser?

Om det är Vincent Olausson du pekar ut som kontakten så träffade han inte da Costa i juni månad 1984 och det påståendet stämmer tills det finns vattentäta vittnesmål som säger att hon gjorde detta. Tyvärr så finns det inte några såna vittnen och har heller aldrig funnits.

Och om det istället är Robert som åsyftas så finns inte det tillstymmelsen till bevis för att han någonsin träffades da Costa och vi kan för sakens skull komma ihåg att om han ens gjorde det så är inte detta bevis för någon inblandning.
Citera
2017-01-19, 17:19
  #26576
Medlem
Vad är det nu för bevis du yrar om?
Sådana som räcker till i en rättegång?
Och tänker du dig i så fall att dra igång någon slags ny lagföring - just i dacostaärendet?
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Stämmer inte, om det är torrtorsken Solnamannen/Nils som du åsyftar så bodde Catrine da Costa inte hos honom i samma veva som hon dog, avståndet mellan hans bostad till fyndplatserna var dessutom en avsevärd sträcka, ungefär som avståndet från da Costas sista kända sovplats den 10/6 på Östermalm. Tre km är den cirkasträcka vi pratar om och givetvis är det ingenting i styckmordssammanhang vad gäller avståndet från den plats där vissa offer avled och de platser där likdelar dumpades. Catrine da Costa bodde hos torrtorsken i början av 1984 (enligt egen utsago) men inte vid något mer tillfälle, i vart fall inget datum som går att bevisa.



Det finns inga som helst bevis för att Catrine da Costa ska ha bott på Eugeniavägen och varför skulle hon göra det när det fanns mycket bättre och trevligare logi på andra platser?

Om det är Vincent Olausson du pekar ut som kontakten så träffade han inte da Costa i juni månad 1984 och det påståendet stämmer tills det finns vattentäta vittnesmål som säger att hon gjorde detta. Tyvärr så finns det inte några såna vittnen och har heller aldrig funnits.

Och om det istället är Robert som åsyftas så finns inte det tillstymmelsen till bevis för att han någonsin träffades da Costa och vi kan för sakens skull komma ihåg att om han ens gjorde det så är inte detta bevis för någon inblandning.
Citera
2017-01-19, 18:11
  #26577
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Frolmlanst visste inte ens att det var TVÅ fyndplatser, om det sedan beror på desinformation eller slarv är höljt i dunkel men man kan misstänka alternativ ett med tanke på att Frolmlanst börjar prata om att dog i Solna nära fyndplatsen, man behöver inte vara Einstein för att räkna ut vilken av fyndplatserna som Frolmlanst åsyftar.
Nu lägger du ord i munnen på mig. Fyndplatserna ligger geografiskt inte särskilt långt ifrån varandra, ett par kilometer om jag minns rätt, definitivt gångavstånd mellan Ekelundsvägen och Eugeniavägen. Om du nu vill ha en spik att hänga ditt resonemang på så ligger Solnas rättsläkarstation nästan precis mitt emellan dessa platser och fruktansvärt nära den container där man misstänker att resterande kroppsdelar kan ha dumpats. Därför talar jag slarvigt om "fyndplatsen", då det ju rör sig om ett sammanhållande område mellan Karolinska och Essingeleden. Säg såhär, hon mördades knappast i Upplands Väsby eller på Ekerö, är du med mig då eller skall jag bli ännu mer tydlig?

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Samtidigt så vet alla människor som studerat detta fall med ett ärligt uppsåt att det går givetvis inte att förkasta teorin om ett lustmord, faktum är att om man jämför fallet CdC med ett helt uppenbart lustmord i Stockholm blott 9 år tidigare så finns det anmärkningsvärda likheter i hanteringen av de döda kvinnornas kroppar, de båda kvinnorna arbetade till och med på samma gata och båda följde med kunder hem.
Men snälla du... Om du tänker efter... Mord för mords skull är fruktansvärt ovanligt. Ja, det har förekommit, men det är inte något som händer varje dag. Att prostituerade mördas är heller inte så vanligt, vad vi vet. Men många är ju saknade endast av sina kunder, som av mycket klara skäl aldrig rapporterar detta. Men mord för mords skull är inte den första teorin jag skulle ge mig på, att börja tala om kanibalism och annat fnosk (som man gjorde i rättegången mot läkarna) är naturligtvis så tramsigt att jag inte ens tänker bemöda mig att beröra det ämnet mer.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Frolmlanst får givetvis tycka vad han vill om sagorna från 80-talet eller vad man ska kalla dom men själva teorin om ett lustmord är lika stark nu som då.
Och den är lika stark som bevisbilden mot läkarna, det vill säga bräcklig som skelettet på en 150-åring med svår benskörhet. Den teorin är inte särdeles solid. Det finns en uppsjö andra förklaringar, exempelvis oavsiktlig död i fel sällskap, ihjälslagen av langare eller knarkarkompis (sådant händer faktiskt), vittne till fel saker, "lek" med en kund (strypning etc.) som gått snett... Ja, du ser själv. Och dessa teorier är inte mindre troliga än din med den bevisning som finns, då dödsorsaken är oklar.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och om det känns bättre för dig, byt ut de då misstänkta gärningsmännen mot andra personer men behåll teorin om ett lustmord för den är fortfarande ett starkt kort bland flera teorier.
Det är inte mitt förstahandsval. Leverera hållbara bevis och jag kan överväga saken, men sitt inte och tramsa på bara. Jag har flera olika teorier, vissa mer sannolika än andra. Din teori är inte omöjlig, men osannolik.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu har du blandat ihop det hela litet, det finns ingen oskriven lag som säger att en likdumpning måste ske i nära anslutning till platsen där brottet begicks, speciellt inte när det gäller styckmord.
Nej... Suck.. DU blandar ihop det när du talar om en "oskriven lag". Det har jag aldrig sagt. Däremot så är det inom bland annat FBI och amerikanska mordutredare att kroppen ofta dumpas tämligen nära bostaden och i välkänd miljö. Med tanke på deras långt större erfarenhet av denna praktik så trorjag naturligtvis det ligger något i det, även om undantag mycket riktigt finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om vi använder oss av statistiken som du mycket riktigt nämner så finns det helt uppenbart flera svenska styckmördare som har färdats avsevärda avstånd för att dumpa likdelar:

Anders Carlsson dödade och styckade sitt offer i Vällingby men dumpade kvarlevorna i Mysinge/Dalälven, ett ansenligt avstånd alltså mellan brottsplatsen och stället för dumpning av kvarlevorna.

Läkaren i koffertmordet styckade sitt offer i en lägenhet i centrala Göteborg men dumpade likdelarna i havet cirka 70 km norr om Göteborg.

Om vi håller oss till Stockholm så kan vi ta likfyndet i Riddarfjärden 1998 där kvarlevorna från en äldre man hittades som hade blivit styckad, fyndet gjordes cirka 6 km från platsen där själva brottet begicks.

Alla avstånd är dessutom angivna fågelvägen, i realiteten så var de verkliga avstånden längre men jag ger dig rätt i en sak och det är att gärningsmannen är ofta bekant med och känner till området där likdumpningen sker.
6 km är inte ett stort avstånd. Det är inom det vi normala människor kallar "närområde". Däremot är 7 mil ett tämligen bra avstånd, men det är inte direkt 100 fall du nämner.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om vi vänder på hela resonemanget, kan inte du för sakens skull redovisa några fall där gärningsmannen/likstyckaren dumpat kvarlevorna precis vid husknuten?
Ja... Ett exempel, om jag tar dig bokstavligt, var fallet med den mördade kvinnan som hittades nedgrävd i trädgården efter att huset bytt ägare, det är kanske en tio år sedan, ungefär. Men eftersom jag aldrig sagt att man dumpar kroppen runt husknuten eller ens på samma gata så finner jag frågan märklig. Men man åker normalt inte 10-20 mil med ett lik i bilen. Kanske en eller ett par mil på sin höjd.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och du, en likstyckare kan givetvis åka till en plats som han inte känner till sen tidigare, argumentet att då är han nog rejält tokig är nog sant men för att begå en likstyckning så måste man nog nästan vara rejält tokig, eller hur?
Inte nödvändigtvis. Om man "går igång" på själva styckandet så är man tokig så det räcker naturligtvis, men det är, såvitt vi känner till, bara ett fåtal. Dessutom så är det tvärt om. Allt vi känner till om den mänskliga naturen är att vi tyr oss till det trygga och vana, det vi känner igen, vid traumatiska upplevelser eller i panik. Ju tokigare du är, dess större är alltså chansen att du väljer en känd dumpningsplats.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
När har da Costa rört sig i närområdet runt dumpningsplatserna? Kan inte du hänvisa till vittnesmål som säger att hon rört sig just på Eugeniavägen där den ena fyndplatsen råkade ligga på behörigt avstånd (1,7 km fågelvägen) från den andra i Karlbergsparken?

Att da Costa låg intagen på både Sabbatsbergs sjukhus -84 och Karolinska sjukhuset -83 (fyndplats två ligger nästan mitt emellan) vet man men finns det säkra vittnesmål att hon rört sig i närheten av fyndplatserna när hon var i livet?

Det vore också bra om du kunde ta och hänvisa till den där forskningen som du åberopar som säger att gärningsmän åker inte runt med lik längre än nödvändigt, tidigare idag har jag hänvisat till flera styckmordsfall där gärningsmännen tycks ha åkt rätt långt med likdelar. Går det inte att anta att gärningsmännen ville skapa distans mellan brottsplatsen och dumpningsplatserna? Kan inte det vara frågan om något liknande i da Costa fallet?

Det här låter ju rätt logiskt sett ut gärningsmannens perspektiv eller hur?
Du kan ju se nedan citat, till att börja med. Det finns mer. Dessutom är du återigen ute och far i avståndsfrågan. 1,7 km är INTE en lång sträcka. Det är för fan gångavstånd. Hon vistades mycket i Solnatrakten, Vasastaden och Östermalm, även naturligtvis Malmskillnadsgatan (som visserligen ligger 3-4 km söderut, vilket i din värld är ett jätteavstånd).
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
CdC bodde hos en sk torrtorsk (enligt egen utsago) i närheten i samma veva som hon dog. Hon hade dessutom en mycket nära kontakt med minst en person i de mycket närliggande lokalerna på Eugeniavägen där hon kan ha bott.
Exakt.
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det där verkar dock de lärde tvista om. Enligt GW Persson är de flesta styckningar transportstyckningar. Det kan jag köpa, de äkta sexualdårarna är väl väldigt sällsynta.
Enligt några rättspsykiatriker i Danmark så synes de mena att sargande och styckning av kroppen indinerar att GM är psykiskt störd, men de gjorde dock en motsägelse i och med att de menar att psykiskt störda mördare oftast lämnar kvar kroppen där han mördat och lämnar spår etc.
Jag vet inte om en "lustmördare" hamnar i samma kategori som psykiskt störd, men den senare GMtypen ska enligt danska rättspsykiatriker oftare agera i raseri (och där syns inte riktigt sådana spår på CdC).

Dock, för att invända mot den danska teorin, man skulle väl kunna tänka att en GM som agerar på provokation från BO agerar i raseri utan att vara psykiskt sjuk?

Länk till uppgifterna från danska rättspsykiatriker som handlar om annat fall förvisso men ändå av visst intresse, för att de har lite annorlunda uppfattning än LGWP om styckningar vad det verkar, men det är annat land och annan yrkeskategori.

http://www.b.dk/nationalt/retspsykia...-sandsynlige-i
Jo, det tvistas om det där. Men transportstyckningar är, i Sverige, tämligen vanliga. Jag kan på rak arm inte minnas ett enda tillfälle, i vilket fall, där det förekommit rituella styckningar eller en gärningsman som "gått igång" på själva styckandet. I alla fall inte de senaste 30 åren.
Citera
2017-01-19, 18:15
  #26578
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Det finns inga som helst bevis för att Catrine da Costa ska ha bott på Eugeniavägen och varför skulle hon göra det när det fanns mycket bättre och trevligare logi på andra platser?

Om det är Vincent Olausson du pekar ut som kontakten så träffade han inte da Costa i juni månad 1984 och det påståendet stämmer tills det finns vattentäta vittnesmål som säger att hon gjorde detta. Tyvärr så finns det inte några såna vittnen och har heller aldrig funnits.

Och om det istället är Robert som åsyftas så finns inte det tillstymmelsen till bevis för att han någonsin träffades da Costa och vi kan för sakens skull komma ihåg att om han ens gjorde det så är inte detta bevis för någon inblandning.
Men du, vad bra! Då kan väl du vara snäll att plocka fram de konkreta bevis som finns för att da Costa kände Allgén och Härm. För fanken, allt som ens kan bevisa att de träffat henne vore väldigt trevligt. Fotohandlarparet och Allgéns dotter samt dagboksvittnet är naturligtvis inte konkreta bevis. Om fotografierna funnits hade fotohandlarparet självklart varit trovärdiga, samma sak gällande dagboken (som dels var förfalskad, dels innehöll många rena fakta fel och dels försvann 1991) och dottern... Ja, ett barn på 1,5 år är helt enkelt inte ett trovärdigt vittne.
Citera
2017-01-19, 18:27
  #26579
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Nu lägger du ord i munnen på mig. Fyndplatserna ligger geografiskt inte särskilt långt ifrån varandra, ett par kilometer om jag minns rätt, definitivt gångavstånd mellan Ekelundsvägen och Eugeniavägen. Om du nu vill ha en spik att hänga ditt resonemang på så ligger Solnas rättsläkarstation nästan precis mitt emellan dessa platser och fruktansvärt nära den container där man misstänker att resterande kroppsdelar kan ha dumpats. Därför talar jag slarvigt om "fyndplatsen", då det ju rör sig om ett sammanhållande område mellan Karolinska och Essingeleden. Säg såhär, hon mördades knappast i Upplands Väsby eller på Ekerö, är du med mig då eller skall jag bli ännu mer tydlig?


Men snälla du... Om du tänker efter... Mord för mords skull är fruktansvärt ovanligt. Ja, det har förekommit, men det är inte något som händer varje dag. Att prostituerade mördas är heller inte så vanligt, vad vi vet. Men många är ju saknade endast av sina kunder, som av mycket klara skäl aldrig rapporterar detta. Men mord för mords skull är inte den första teorin jag skulle ge mig på, att börja tala om kanibalism och annat fnosk (som man gjorde i rättegången mot läkarna) är naturligtvis så tramsigt att jag inte ens tänker bemöda mig att beröra det ämnet mer.

Och den är lika stark som bevisbilden mot läkarna, det vill säga bräcklig som skelettet på en 150-åring med svår benskörhet. Den teorin är inte särdeles solid. Det finns en uppsjö andra förklaringar, exempelvis oavsiktlig död i fel sällskap, ihjälslagen av langare eller knarkarkompis (sådant händer faktiskt), vittne till fel saker, "lek" med en kund (strypning etc.) som gått snett... Ja, du ser själv. Och dessa teorier är inte mindre troliga än din med den bevisning som finns, då dödsorsaken är oklar.

Det är inte mitt förstahandsval. Leverera hållbara bevis och jag kan överväga saken, men sitt inte och tramsa på bara. Jag har flera olika teorier, vissa mer sannolika än andra. Din teori är inte omöjlig, men osannolik.

Nej... Suck.. DU blandar ihop det när du talar om en "oskriven lag". Det har jag aldrig sagt. Däremot så är det inom bland annat FBI och amerikanska mordutredare att kroppen ofta dumpas tämligen nära bostaden och i välkänd miljö. Med tanke på deras långt större erfarenhet av denna praktik så trorjag naturligtvis det ligger något i det, även om undantag mycket riktigt finns.


6 km är inte ett stort avstånd. Det är inom det vi normala människor kallar "närområde". Däremot är 7 mil ett tämligen bra avstånd, men det är inte direkt 100 fall du nämner.

Ja... Ett exempel, om jag tar dig bokstavligt, var fallet med den mördade kvinnan som hittades nedgrävd i trädgården efter att huset bytt ägare, det är kanske en tio år sedan, ungefär. Men eftersom jag aldrig sagt att man dumpar kroppen runt husknuten eller ens på samma gata så finner jag frågan märklig. Men man åker normalt inte 10-20 mil med ett lik i bilen. Kanske en eller ett par mil på sin höjd.

Inte nödvändigtvis. Om man "går igång" på själva styckandet så är man tokig så det räcker naturligtvis, men det är, såvitt vi känner till, bara ett fåtal. Dessutom så är det tvärt om. Allt vi känner till om den mänskliga naturen är att vi tyr oss till det trygga och vana, det vi känner igen, vid traumatiska upplevelser eller i panik. Ju tokigare du är, dess större är alltså chansen att du väljer en känd dumpningsplats.

Du kan ju se nedan citat, till att börja med. Det finns mer. Dessutom är du återigen ute och far i avståndsfrågan. 1,7 km är INTE en lång sträcka. Det är för fan gångavstånd. Hon vistades mycket i Solnatrakten, Vasastaden och Östermalm, även naturligtvis Malmskillnadsgatan (som visserligen ligger 3-4 km söderut, vilket i din värld är ett jätteavstånd).

Exakt.

Jo, det tvistas om det där. Men transportstyckningar är, i Sverige, tämligen vanliga. Jag kan på rak arm inte minnas ett enda tillfälle, i vilket fall, där det förekommit rituella styckningar eller en gärningsman som "gått igång" på själva styckandet. I alla fall inte de senaste 30 åren.

Lawnies MO i tråden är just att lägga ord i munnen på andra. Man får ägna en del tid åt att "backa" från saker man de facto inte skrivit eller ens varit i närheten av att uttrycka.
__________________
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-01-19 kl. 18:43.
Citera
2017-01-19, 18:42
  #26580
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Stämmer inte, om det är torrtorsken Solnamannen/Nils som du åsyftar så bodde Catrine da Costa inte hos honom i samma veva som hon dog, avståndet mellan hans bostad till fyndplatserna var dessutom en avsevärd sträcka, ungefär som avståndet från da Costas sista kända sovplats den 10/6 på Östermalm. Tre km är den cirkasträcka vi pratar om och givetvis är det ingenting i styckmordssammanhang vad gäller avståndet från den plats där vissa offer avled och de platser där likdelar dumpades. Catrine da Costa bodde hos torrtorsken i början av 1984 (enligt egen utsago) men inte vid något mer tillfälle, i vart fall inget datum som går att bevisa.



Det finns inga som helst bevis för att Catrine da Costa ska ha bott på Eugeniavägen och varför skulle hon göra det när det fanns mycket bättre och trevligare logi på andra platser?

Om det är Vincent Olausson du pekar ut som kontakten så träffade han inte da Costa i juni månad 1984 och det påståendet stämmer tills det finns vattentäta vittnesmål som säger att hon gjorde detta. Tyvärr så finns det inte några såna vittnen och har heller aldrig funnits.

Och om det istället är Robert som åsyftas så finns inte det tillstymmelsen till bevis för att han någonsin träffades da Costa och vi kan för sakens skull komma ihåg att om han ens gjorde det så är inte detta bevis för någon inblandning.

Det finns inga vittnen avseende vissa faktiska förhållanden bl. a. för att Helin och co. inte ville ha en massa fladdriga pundare i rätten. Så man gav helt enkelt fan i att höra vissa speciellt noggrant. Vilket kanske har skäl för sig, ofta är de inte över drivet meddelsamma av sig. Men då kanske man hade varit mer respektfull mot BO att inte driva åtal överhuvudtaget, om hon bara tillåts vara hora och enbart skulle utgöra ett slags entrematta för att kasta anklagelser mot en uppfattad "överhet"?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback