Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-06-30, 15:55
Bannlyst
Tjenare!
Köpte en ny dator för inte så länge sedan med Windows Vista för installerat! Försökte vänja mig vid det extremt värdelösa skit operativ systemet men gick inte .. försökte instalera Linux vilket ledde till att något blev fel så att inte något operativsystem kunde startas så håller nu på att tömma skiten för att göra plats för XP

Citat:
Han att kryptera hela Windows Vista innan jag beslöt mig för att ta bort skiten dvs. måste gå igenom en lösenordskontroll innan operativ systemet startar.

Startade Windows XP skivan i Boot läge, MEN när jag skulle ta bort allt på disken vilket man gjorde genom att trycka ned "D" tangenten så hände ingenting, så hoppade över det och instalerade windows XP på den för att lösa problemet i efterhand. Så sitter nu här i Windows XP med väldigt lite diskutrymme och ska ta bort det tidigare operativsystemet .. hur gör jag?

Har en Windows XP CD-skiva .. så har letat runt efter lite program som skulle kunna hjälpa mig med detta och hittade Killdisk .. kanske är något? Kan även tillägga att jag inte behöver gå igenom TrueCrypts lösenordskontroll för att komma till Windows XP.

Vill i alla fall ta bort exakt allt från datorn så den är lika tom somd en va innan något windows instalerades på den för första gången.

Mvh.
Citera
2009-06-30, 16:02
Medlem
Carbonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Tjenare!
Köpte en ny dator för inte så länge sedan med Windows Vista för installerat! Försökte vänja mig vid det extremt värdelösa skit operativ systemet men gick inte .. försökte instalera Linux vilket ledde till att något blev fel så att inte något operativsystem kunde startas så håller nu på att tömma skiten för att göra plats för XP

Startade Windows XP skivan i Boot läge, MEN när jag skulle ta bort allt på disken vilket man gjorde genom att trycka ned "D" tangenten så hände ingenting, så hoppade över det och instalerade windows XP på den för att lösa problemet i efterhand. Så sitter nu här i Windows XP med väldigt lite diskutrymme och ska ta bort det tidigare operativsystemet .. hur gör jag?

Har en Windows XP CD-skiva .. så har letat runt efter lite program som skulle kunna hjälpa mig med detta och hittade Killdisk .. kanske är något? Kan även tillägga att jag inte behöver gå igenom TrueCrypts lösenordskontroll för att komma till Windows XP.

Vill i alla fall ta bort exakt allt från datorn så den är lika tom somd en va innan något windows instalerades på den för första gången.

Mvh.
Vad du har ställt till för dig
Jag skulle gjort så att jag tog ut batteriet från moderkortet och återställa bios sedan installera om allt. Funkade på min gamla när jag hade problem med bios.

Edit: stavfel
Citera
2009-06-30, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Carbonite
Vad du har ställt till för dig
Jag skulle gjort så att jag tog ut batteriet från moderkortet och återställa bios sedan installera om allt. Funkade på min gamla när jag hade problem med bios.

Edit: stavfel

Snabbt svar

Joo jag vet! sitter riktigt i skiten .. hur gör man det då?
Senast redigerad av peter.gillberg 2009-06-30 kl. 16:05. Anledning: fel
Citera
2009-06-30, 16:05
Medlem
ivanrebroffs avatar
Om jag förstått det rätt kan du inte formatera din hårddisk genom att använda XP skivan, jag rekommenderar bl.a. Data Shredder 1.0 som finns på Hiren's bootcd

http://www.hiren.info/pages/bootcd

Lycka till!
Citera
2009-06-30, 16:13
Bannlyst
Tror jag vart lite oklar, är ingen expert på datorer så kan ha lite svårt att förklara. Sitter på datorn nu i windows XP så har instalerat det .. är det här som krånglar:

1) Kolla på bilden(är inte taget av mig):
http://www.metrocast.net/~dragontears/InstallXP.jpg

Där det står:
Citat:
C: partition1 [New <Raw>] 1996MB <1996MB free>
Den vill jag ta bort, trycker på D som det står i menyn men inget händer .. datorn svarar inte helt enkelt.

Så ha rnu instalerat XP på den för att kunna gå in på flashback och få hjälp så sitter nu på "CP" datorn
Citera
2009-06-30, 16:37
Medlem
CronoSs avatar
RAW = oformaterad.
Citera
2009-06-30, 16:52
Medlem
Carbonites avatar
Är det en laptop eller stationär? kan du komma in i bios?
Citera
2009-06-30, 20:53
Medlem
vertakings avatar
Formatera den patt du har och använd snabb och sen kan du nog ta bort hela skiten och lägga en ny patte!
Men kom ihåg alltid långsam formatering.
Citera
2009-06-30, 22:07
Bannlyst
Japp, håller på och tar bort den partitionen eller vad det heter som inte funkar med Killdisk nu .. har hållit på i flera timmar känns som att det inte finns något stopp .....
Citera
2009-06-30, 22:12
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Japp, håller på och tar bort den partitionen eller vad det heter som inte funkar med Killdisk nu .. har hållit på i flera timmar känns som att det inte finns något stopp .....
Du är medveten om att Killdisk inte är gjort för att plocka bort partitioner? Testa Partition Magic istället om du nu inte får rätt på XP's installationsskiva.
Citera
2009-06-30, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du är medveten om att Killdisk inte är gjort för att plocka bort partitioner? Testa Partition Magic istället om du nu inte får rätt på XP's installationsskiva.

Säker? hade läst mig till att det gjorde det
https://www.flashback.org/showthread.php?t=681172
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=861968
Citera
2009-06-30, 22:41
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Killdisk använder du ifall du har information på disken du inte vill att någon ska kunna återskapa. Visst rensar det en partition men det är defintivt inte till för att reda ut installationsproblem med XP.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in