Citat:
Ursprungligen postat av Sanctus
Beethovens nionde symfoni är antagligen tidernas mest unisont hyllade musikskapelse. [...]
Som juntaneinen antyder skulle Beethovens d-mollsymfoni varit en anakronism om den komponerats i dag. Det betyder dock inte på något sätt att dess konstnärliga värde har minskat, bara att den som all konst bär på tidsanknutna element. På 1820-talet var dessutom Beethoven redan en världskändis, hyllad tonsättare och revolutionär i franska revolutionens anda. Det är rimligt att anta att 9:an bedömdes delvis i ljuset av det, liksom symfonin i dag medvetet eller omedvetet ställs i relief till Beethovens samlade produktion. Och denna samlade produktion är förstås ett av den mänskliga andens allra ädlaste tempel, jämförbar med Shakespeares samlade dramer, Picassos livsverk eller Michelangelos skulpturer. Att en kille slänger upp en 9:a på YouTube är nog mänskligt omöjligt; den skulle uppfattas som fallen från himlarna, och innan den slutgiltligt förklarades vara ett mästerverk skulle man nog vilja höra lite mer av den unge mannens kompositioner, liksom sätta den i ett sammanhang. Ett tonsättarskap är en dynamisk korpus där de ingående verken interagerar dels inbördes med varandra, dels med varje efterföljande historisk epok och varje nytt samhälle.
Å andra sidan bör naturligtvis varje skapat verk bedömas utifrån sina egna förutsättningar men jag tror inte att det är alltid är möjligt. Däremot lever ju ett konstverk sitt eget liv när upphovsmannen väl har överlämnat det till världen. Då har han eller hon inte längre monopol på dess tolkning.