Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2010-01-19, 00:28
  #73
Medlem
lintus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
Men det är jävligt skönt att åka med istället för att gå...

Det kan jag hålla med om.
Citera
2010-01-24, 01:10
  #74
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvudmannen
Varför vill någon åka till Padjelanta? Ingen bor där och man måste åka helikopter dit. Bara massa mygg och enfaldiga samer finns där.

Vilken är Sveriges mest avlägsna och ödsliga nationalpark? Och då menar jag inte Gotska Sandön. Är det Padjelanta?

Måste åka helikopter?
Jag har varit där, jag flög inte dit.
Jag kan råda ts att fundera över Padjelanta. Det har nämnts tidigare i tråden men tål att upprepas. Padjelanta är mycket mer öde än Sarek. Mer svårtillgängligt, därför är det inte så många som besöker nationalparken.
Sedan kan ju en mindre skog i södra Sverige vara ganska lite besökt också. Dessutom mer lättillgänglig.

Om nu ts verkligen vill vara ensam skulle jag också ge rådet att överväga när på året han ska åka ut i "vildmarken". Vintertid har de flesta plaster betydlig färre besökare. Då blir det ju emellertid också svårare för ts.
Citera
2010-04-21, 02:16
  #75
Medlem
lots-horas avatar
Men för klån.

Jag vet exakt vart du ska gå.

Sök dig till Arvidsjaur. Handla med dig två kilo torkat renkött och lite souvas. Och en murreka. (stor jävla stekyta som man sätter över elden. Översättning för er stockholmare, skövdebor och malmöiter)

Sen tar du en taxi. Be honom köra dig till Ellevarevägen. (En ödslig gammal väg som går en bit efter byskeälven) Som går mot Pjesker till. Innan har du såklart kollat in nån karta så du vet åt vilket håll eventuelle skogsvägar ligger åt, så du inte går mot dom. För då kan du knalla en jävla bit in i skogen. Där kan jag lova dig att du inte träffar någon.
Citera
2010-04-26, 19:15
  #76
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Måste åka helikopter?
Jag har varit där, jag flög inte dit.
Jag kan råda ts att fundera över Padjelanta. Det har nämnts tidigare i tråden men tål att upprepas. Padjelanta är mycket mer öde än Sarek. Mer svårtillgängligt, därför är det inte så många som besöker nationalparken.
Sedan kan ju en mindre skog i södra Sverige vara ganska lite besökt också. Dessutom mer lättillgänglig.

Om nu ts verkligen vill vara ensam skulle jag också ge rådet att överväga när på året han ska åka ut i "vildmarken". Vintertid har de flesta plaster betydlig färre besökare. Då blir det ju emellertid också svårare för ts.

Padjelanta är inte öde. Samerna har sina sommarvisten där och det går en ständig ström turister på Padjelantaleden.

Tveklöst är den nordligaste trekanten av Sverige mest öde. Samer i sommarvisten även där och vid Råsttojaur fiskare men det går säkert att hitta en liten dal med en bäck och bra öringfisk där man slipper se någon å tre veckor, om man har tur.

Håller inte med om att vintern är mest öde, färre människor totalt, men samtidigt enkelt och bekvämt att med skoter ta sig precis var som helst. Och det gör vissa, särskilt på vårvintern när fisket lockar i de otillgängliga sjöarna.

Ödemark finns inte längre..
Citera
2014-03-28, 19:52
  #77
Medlem
swimp78s avatar
Bumpar tråden. Har lite fix ide att hitta större sammanhängande skogsområden utan vägar, ingen anledning egentligen. Gillar bara tanken på att gå omkring i en sån skog.

Bor i skåne, och här finns ju bara små snuttar skog. Även i ångermanland där mina släktingar bor finns det inte många ställen där skogen inte avbryts av skogsvägar eller hyggen. Man kan på sin höjd mäta upp nån 2x3 kilometer skog innan den avbryts av hyggen eller skogsvägar. Skogarna är mer som lapptäcken.

Om jag går in på google och kollar omväxlande karta och satelit och letar efter väglöst land i kombination med mycket skog så verkar det finnas magnifika obrutna skogsområden nordöst om Kiruna mot Övre Soppero och österut. Få skogsvägar (och därmed också få synliga spår av skogsbruk i större skala).
Hur kommer det sig att skogen är så orörd däruppe?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback