Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-30, 00:39
  #1
Medlem
TKD_1337s avatar
Jag har alltid undrat varför det inte finns CD-key till konsolspel. Spelserier som Call of Duty & Halo är populära till konsol och dessa spel har populära online-lägen och jag tror att dessa spelserier hade lockat ännu fler köpare om man var tvungen att skriva in sin CD-key (och binda det till ex. sitt XLA-konto) då det i konsoler - till skillnad från PC inte finns möjlighet att spela på piratservrar.

Finns det någon anledning till det inte finns konsolspel som ges ut med CD-key? Kanske finns det redan konsolspel som ges ut med CD-key, eller?
Citera
2009-06-30, 01:34
  #2
Avstängd
AmpreXs avatar
Shh. Vi pirater gillar inte sådant snack! *arr*
Citera
2009-06-30, 01:39
  #3
Medlem
Rubensteins avatar
har för mig att det finns nått hamachi liknande till xbox360.
Citera
2009-06-30, 02:02
  #4
Medlem
Elak trollkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag har alltid undrat varför det inte finns CD-key till konsolspel. Spelserier som Call of Duty & Halo är populära till konsol och dessa spel har populära online-lägen och [b]jag tror att dessa spelserier hade lockat ännu fler köpare om man var tvungen att skriva in sin CD-key(och binda det till ex. sitt XLA-konto) då det i konsoler - till skillnad från PC inte finns möjlighet att spela på piratservrar.

Finns det någon anledning till det inte finns konsolspel som ges ut med CD-key? Kanske finns det redan konsolspel som ges ut med CD-key, eller?

Hur fan kan du komma till den slutsatsen?

Eller, menar du "forcerat fram fler köpare"?
Citera
2009-06-30, 06:01
  #5
Medlem
jastors avatar
Du vill alltså att man ska låsa ett spel till ett konto? Då ska det faan vara ett bra spel för annars går det ju inte att sälja spelet begagnat sen (om det nu inte är en dum faan som köper av dig) alternativt låna ut.
Citera
2009-06-30, 07:54
  #6
Medlem
TKD_1337s avatar
Jag bara undrar om det finns någon anledning till att spel inte låses till ett konto - precis som det gör så på ex. Steam. Det måste finns någon förklaring.

Och nej, jag anser inte att piratkopieringen är fel utan undrar bara om det finns någon anledningen till detta...
Citera
2009-06-30, 08:00
  #7
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag bara undrar om det finns någon anledning till att spel inte låses till ett konto - precis som det gör så på ex. Steam. Det måste finns någon förklaring.

Som jag sa innan: du kommer inte kunna sälja spelet begagnat. Konsol är ju uppbyggt att du (normalt) bara ska kunna spela orginal över nätet (dvs bannar de flashade/chippade maskinerna som är de enda du kan spela piratkopierade spel på) så därför behövs inte samma "säkerhet" som till PC spel.
Citera
2009-06-30, 16:00
  #8
Medlem
teowinds avatar
Kopieringsskyddet sitter ju i konsolen. Man kan säga att din konsol har "en egen cd-key" som den kollar av mot ex. Live. Om du upptäcks med att spela piratspel så bannas din konsol från alla spel.
Citera
2009-06-30, 16:06
  #9
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Som jag sa innan: du kommer inte kunna sälja spelet begagnat.

Och det spelutvecklarna och utgivarna vill minst - är att du ska köpa deras spel begagnat. För då säljs färre spel.

Citat:
Konsol är ju uppbyggt att du (normalt) bara ska kunna spela orginal över nätet (dvs bannar de flashade/chippade maskinerna som är de enda du kan spela piratkopierade spel på) så därför behövs inte samma "säkerhet" som till PC spel

Visst banar Microsoft och Nintendo en del maskiner som är flashade och chippade men långt ifrån alla flashade och chippade maskiner blir bannade.

Citat:
Ursprungligen postat av teowind
Kopieringsskyddet sitter ju i konsolen. Man kan säga att din konsol har "en egen cd-key" som den kollar av mot ex. Live. Om du upptäcks med att spela piratspel så bannas din konsol från alla spel.

Se ovan.
Få bannas och ett extra skydd hade väl ändå varit bra (för spelutgivarna) - ex. CD-key.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback