Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-08-24, 15:12
  #193
Medlem
Imbazs avatar
Kungen
Citera
2013-08-24, 15:33
  #194
Medlem
Rimberts avatar
Folkpartister i Stockholm verkar vara ha ett väldigt tillgjort tal.
Mycket sje-ljud, som ska låta fint, men som inte alls låter naturligt.

Det är bara att googla. Friggebod och Wibble bildade ett mönster som satte exempel för alla senare folkpartister. Lyssna på Birgitta Ohlsson alla fina sje-ljud.
De har en dialekt som inte finns.
Björklund, med sin bondska västgötska bröt det mönstret.
__________________
Senast redigerad av Rimbert 2013-08-24 kl. 16:31.
Citera
2013-08-24, 16:00
  #195
Medlem
Ollonets avatar
Lars Winnerbäck klev på tåget på 90 talet i Linköping och pratade östergötsdialekt.När han anlände till Stockholm lät han som Jerry Williams och var expert på Stockholm.Lars en Kameleont av rang.
Citera
2013-08-24, 16:52
  #196
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DansandeVindur
Edward Blom är extremt äcklig. Både hans gnälliga dialekt och vidriga röst. Men tror inte han gör till den dialekten/Rösten.
Du har fel Edward Bloms röst är grymt underhållande.
Citera
2013-11-03, 21:10
  #197
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Rapports nyhetsuppläsare Cecilia Gralde pratar en äckligt överdriven Lidingö-dialekt.

Cecilia Gralde låter som en sossetjej som låtsas vara moderat. Hon sväljer rösten ner i halsen, så lite mobbning är vad hon behöver. Hon verkar tro att hon duger.

Till logopeden med dig, Cecilia !
Citera
2013-11-05, 20:01
  #198
Medlem
Fredrik Strage.
Östgöte från Linköping, men försöker låta som världens stockholmare.
Sorry Fredde, du kommer aldrig bli en riktig stockholmare.

Måste vara jobbigt o går runt och hålla på att fibbla med dialekten, och vad säger dom runt omkring?
Släkt? Vänner?

Pinsamt..
Citera
2013-11-05, 20:03
  #199
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Lars Winnerbäck klev på tåget på 90 talet i Linköping och pratade östergötsdialekt.När han anlände till Stockholm lät han som Jerry Williams och var expert på Stockholm.Lars en Kameleont av rang.


Hahahaha skrattade mig harmynt!
Citera
2018-12-14, 14:18
  #200
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annonsmannen
Fredrik Strage.
Östgöte från Linköping, men försöker låta som världens stockholmare.
Sorry Fredde, du kommer aldrig bli en riktig stockholmare.

Måste vara jobbigt o går runt och hålla på att fibbla med dialekten, och vad säger dom runt omkring?
Släkt? Vänner?

Pinsamt..

Samma med Veronica Palm
Mycket östgötar.

Robert Gustavsson borde låta som han gör i Skrotnisse. Allan Svensson och Fredrik Wikingson borde också låta som om de var med i Skrotnisse.
Citera
2018-12-14, 14:38
  #201
Medlem
Efebofilkustens avatar
Det är väl bara fjantigt om man låtsas ha en annan dialekt än sin ursprungliga - som Fredrik Lindström och Peter Lemarc som låtsas vara riktiga stockholmare och Joacim Cans som försöker låta som en "go gubbe" när han pratar

Alla ovan nämnda kändisar är "lantisar" som flyttat till större städer och gör allt för att passa in verkar det som.
__________________
Senast redigerad av Efebofilkusten 2018-12-14 kl. 14:44.
Citera
2018-12-14, 18:19
  #202
Avstängd
wazzobazzos avatar
Cecilia Wikström har kanske den vidrigaste rösten i Sverige. Sedan är frågan om hon alltid låtit som hon gör (född i Norrland men jag har stött på skånskfödda ungar med 08-brytning pga föräldrar som vill dem ont) eller lagt sig till med vider-dialekten i efterhand?

När jag tänker Norrland tänker jag tyst och tillknäppt med hint av finska inte kraxande skata på trumpet.
Citera
2018-12-15, 20:00
  #203
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efebofilkusten
Det är väl bara fjantigt om man låtsas ha en annan dialekt än sin ursprungliga - som Fredrik Lindström och Peter Lemarc som låtsas vara riktiga stockholmare och Joacim Cans som försöker låta som en "go gubbe" när han pratar

Alla ovan nämnda kändisar är "lantisar" som flyttat till större städer och gör allt för att passa in verkar det som.

Jag tycker man hör ganska tydligt var Fredrik Lindström kommer ifrån. Dessutom är hans egen dialekt ganska lik stockholmska så mycket är bara påverkan av de han umgås med.

Peter Cans flyttade till Göteborg när han var 14 så det är ett gränsfall. Isåfall är Leif Mannerström som bodde i Stockholm tills han var 17 år "värre". Men samtidigt kanske det är bra. Tänk om han hade fortsatt prata Stockholmska.

Vad jobbar du med?

Jag jåbbis der maneter.

Folk skulle i bästa fall tro han var badvakt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback