Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-09, 12:04
  #3517
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
läst allt, framgår ej
Det verkar som att de kan dra tillbaka erbjudandet på ganska lösa grunder så länge det inte handlar om diskriminering. Jag översatte den här sidan där det framgår vad som menas med "conditional job offer of employment" i USA:
https://www-shouselaw-com.translate...._tr_pto=wapp#2.
Citera
2024-04-11, 00:58
  #3518
Medlem
Beskrivning av problem:
Företaget byter kollektivavtal

Frågeställning:

Företaget har gått ut och sagt att företaget ska byta kollektivavtal. Jag som jobbar på nätter kommer att förlora cirka 2-4 000 kronor i ob-ersättning per månad med det nya kollektivavtalet och våra arbetstimmar höjs från 37 till 40 / veckan. Finns det något sätt man kan påverka?
__________________
Senast redigerad av Skii 2024-04-11 kl. 01:11.
Citera
2024-04-13, 13:45
  #3519
Medlem
Izkalls avatar
Beskrivning av problem:
Behöver hjälp med att reda ut vilken uppsägningstid, eller kanske egentligen datum för sista arbetsdag som gäller i slutfasen av en provanställning. Notera också att det bara är situationen där jag som arbetstagare säger upp mig som jag undrar över.

Jag läser det som att en uppsägning med två veckor kvar av provanställningen ska innebära att anställningen inte kommer fortsätta efter prövotidens slutdatum, samtidigt som arbetsgivaren har lagt in en klausul om att 1 månads uppsägningstid gäller under prövotiden. Detta blir i mitt huvud dubbla budskap om uppsägning sker med mindre än en månad kvar. Mitt avtal gör gällande:

Anställningsform:
Tillsvidare anställning med inledande provanställning t.o.m. 2024-05-20.
Provanställningen kan avbrytas av både arbetsgivaren och tjänstemannen före prövotidens utgång genom skriftligt besked senast två veckor i förväg, i enlighet med gällande kollektivavtal.

Vill inte arbetsgivaren eller tjänstemannen att anställningen ska fortsätta efter det att prövotiden löpt ut, ska skriftligt besked om detta lämnas senast två veckor före prövotidens utgång. Har inte underrättelse lämnats senast vid prövotidens utgång övergår provanställningen till en tillsvidareanställning.

Uppsägning:
Under provanställning gäller 1 månads ömsesidig uppsägningstid. Efter att provanställningen övergått till anställningsform tillsvidare gäller ömsesidig uppsägningstid om 3 månader.


Frågeställning:

När skulle min sista arbetsdag bli om jag säger upp mig vid följande datum:

2024-05-06
2024-05-07

Motivera gärna svaren

Har din arbetsplats kollektivavtal och isåfall vilket:
Almega Tjänsteföretagen Tjänstemannaavtalet
Citera
Idag, 05:15
  #3520
Medlem
Är det någon som vet om man får jobba över(alltså övertid) efter kl 24.00?
Jobbar till 24.00 och ibland har det varit lite övertid ca 70 timmar förra året. Nu har facket förhandlat och FÖRBJUDIT oss att jobba över efter 24.00. Enligt arbetstidslagen så står det” tiden mellan 24.00 och 05.00 skall ingå i din dygnsvila/nattvila, Men där står också att kollektivavtal som reglerar dygnsvila/nattvila går före arbetstidslagen. Och i vårt kollektivavtal står där bara att vi ska ha 11 timmars sammanhängande viloperiod per 24 timmars period. Så är det någon som vet detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback