Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-26, 01:27
  #1
Avstängd
~Hallontomten~s avatar
Hur vet man om man älskar någon?
Älskar är väl bara ett ord som betyder, tycker om extremt mycket?
Eller? Är det skillnad?
Är det skillnad om man älskar en vän eller en pojkvän?
Vad tycker ni?

Denna skulle inte hamna i akut-avdelningen, flyttar någon tack?
Citera
2009-06-26, 01:33
  #2
Medlem
weep1337s avatar
Det går att älska på olika sätt enligt mig.
Jag älskar många av mina kompisar men inte på samma sätt som jag skulle älska min partner.

Så ja, enligt mig är det skillnad. Stor skillnad.
Citera
2009-06-26, 04:08
  #3
Medlem
LtdRichards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~Hallontomten~
Hur vet man om man älskar någon?
Älskar är väl bara ett ord som betyder, tycker om extremt mycket?
Eller? Är det skillnad?
Är det skillnad om man älskar en vän eller en pojkvän?
Vad tycker ni?

Denna skulle inte hamna i akut-avdelningen, flyttar någon tack?

Jag hade också den frågeställningen under mången år i mitt liv, gick och var dörkär, hade månåriga förhållanden, ett på 3 år t.ex. och trodde nog att det var att älska som jag känt, men ååååånej, träffade en tjej och visste precis skillnaden mellan att älska och tycka om/gilla.
Nu tog det ju slut efter en handfull år tillsammans och den smärtan jag nu burit under ett tag falnar så sakta, men jag kommer alltid veta hur det var att verkligen älska och även om det gör ont så är det något man kan lära sig att leva med.
Citera
2009-06-26, 08:26
  #4
Medlem
Jag tror att man blir förtjust, men väljer sedan själv om man vill älska eller inte...
Att älska innebär åtminstone för mig att välja att anförtro mig åt min partner, bjuda på mig själv 100%... helt enkelt ge allting.
Sedan antar jag att självaste förälskelsen beror på om jag får samma tillbaka av henne, hur pass bra kemin mellan oss fungerar etc. Det är ju först när det hela tar slut som man känner hur sjukt det tar och då man kan "mäta" hur mycket man egentligen älskade personen ifråga.. Fast det egentligen är fråga om hur pass mycket man hunnit binda sig till den andra på det emotionella planet.
Allal upplever det väl lite annorlunda. En sak har jag dock märkt, kärlek är alltid annorlunda och alltid värt smärtan
Citera
2009-06-26, 11:16
  #5
Medlem
Sommarflipflops avatar
Jag brukar undra vad folk menar med älska när de exempelvis på msn heter "Älskar dig mest av allt på hela jorden Sven Svensson" och sen står det ett nytt namn där varannan vecka
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback