Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-16, 21:00
  #4573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Detta är ju direkt felaktigt? 1 kilobyte = 1000 bytes, 1 kibibyte = 1024 bytes.

Det där är ju inget att alls bry sig om, det diffar ju knappt alls när storleken på en fil/disk visas, och fram till 1998 var en kilobyte = 1024 bytes, och Win fanns redan innan 1998 så antagligen hänger det med av bara farten ( fjärten ... ; - ) sen dess.
Citera
2017-03-17, 10:21
  #4574
Medlem
Manozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Hade du uppdaterat före juni/juli nångång, så hade det varit gratis, men det finns sätt att få gratisversion av Win10 även idag, lär ska finnas nån Microsoft sajt där man kan säga man är handikappad, så får man fortfarande hämta det gratis.

Men det kan du fråga om i Rätt Tråd, dvs Skriv samma fråga i tråden:

(FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor

så får du säkert rätt URL av någon där, men skriv inget mer om Win10 i den här tråden för här handlar det om Win7.

Okey, man tackar för infot! Får se om jag lyckas med detta då jag verkligen är kass på software program haha.
Citera
2017-03-17, 18:57
  #4575
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Det där är ju inget att alls bry sig om, det diffar ju knappt alls när storleken på en fil/disk visas, och fram till 1998 var en kilobyte = 1024 bytes, och Win fanns redan innan 1998 så antagligen hänger det med av bara farten ( fjärten ... ; - ) sen dess.

Jaså? Finns det någon källa där man kan läsa mer om detta? Hur får man 1000*byte till 1024 bytes innan 98 och inte efter?
Citera
2017-03-17, 19:54
  #4576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Jaså? Finns det någon källa där man kan läsa mer om detta? Hur får man 1000*byte till 1024 bytes innan 98 och inte efter?

Tjafsa inte om ingenting.

I den vetenskapliga världen har det alltid varit diskussioner om saker; i detta fall upphörde de 1998 då man kom överens om hur "det skulle vara".

LÄR dig SÖKA så får du svar.

Tips: Oftast enklare att få svar om man söker på engelska.

Och nu när du har rätt årtal är ju resten rätt enkelt, eller ...


Sluta tjafsa om ingenting.
__________________
Senast redigerad av ubbelubbe 2017-03-17 kl. 19:56.
Citera
2017-03-17, 22:18
  #4577
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Jaså? Finns det någon källa där man kan läsa mer om detta? Hur får man 1000*byte till 1024 bytes innan 98 och inte efter?

Ett minne adresseras med bitar och du kan inte komma närmare 1000 än 1024:
2
4
8
16
32
64
128
256
512
1024.

På en hårddisk adresserar man inte med bitar så det behöver inte vara 1024 utan man anger antal bytes i kilo som betyder 1000.

Citat:
Kibi (förkortat Ki) är ett binärt prefix som betyder 2^10 = 1 024. Prefixet kibi har fått sitt namn av att det ungefär motsvarar SI-prefixet kilo (10^3 = 1 000).

Binära prefix används främst när man uttycker minnesstorlekar och minnesåtgång i datorer; 2^10 bytes är en kibibyte (KiB), men kallas ofta slarvigt för en kilobyte.


Man har försökt få folk att skilja dessa åt men folk är slarviga och alla vet ändå vad som menas
Citera
2017-03-18, 11:27
  #4578
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubbelubbe
Tjafsa inte om ingenting.

Det finns ingen anledning att bli otrevlig. Det här är en diskussionstråd om Windows 7 och att operativsystemet presenterar datamängd med fel prefix måste väl ändå platsa som diskussion i den här tråden? Självklart kan jag söka upp information om det själv men du verkade ha koll på läget kanske kunde länka till en artikel eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Man har försökt få folk att skilja dessa åt men folk är slarviga och alla vet ändå vad som menas

Tack för ett bra svar, jag är medveten om de tekniska detaljerna som ligger till grund för förvirringen, dvs att en dator endast kan tänka binärt och inte med vår talbas, likväl har jag full förståelse för att gemene man inte känner till skillnaden. Det jag tycker var anmärkningsvärt är att Microsoft programmerar sitt OS att visa matematiskt felaktiga siffror (det kan vara "socialt" accepterat men det är ju fel likväl) samt skriver fel på sin egen hemsida.

Nåväl, lite klokare blev jag i varje fall.
Citera
2017-03-18, 13:46
  #4579
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
Det finns ingen anledning att bli otrevlig. Det här är en diskussionstråd om Windows 7 och att operativsystemet presenterar datamängd med fel prefix måste väl ändå platsa som diskussion i den här tråden? Självklart kan jag söka upp information om det själv men du verkade ha koll på läget kanske kunde länka till en artikel eller liknande.



Tack för ett bra svar, jag är medveten om de tekniska detaljerna som ligger till grund för förvirringen, dvs att en dator endast kan tänka binärt och inte med vår talbas, likväl har jag full förståelse för att gemene man inte känner till skillnaden. Det jag tycker var anmärkningsvärt är att Microsoft programmerar sitt OS att visa matematiskt felaktiga siffror (det kan vara "socialt" accepterat men det är ju fel likväl) samt skriver fel på sin egen hemsida.

Nåväl, lite klokare blev jag i varje fall.

Ställde några frågor tidigare men fick inget svar. På vad visas dessa felaktiga siffror? Storlek på vad?

Task manager är väl Aktivitetshanteraren. System monitor? Resursövervakaren....eller?
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-03-18 kl. 13:55.
Citera
2017-03-18, 15:04
  #4580
Medlem
Mattelols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ställde några frågor tidigare men fick inget svar. På vad visas dessa felaktiga siffror? Storlek på vad?

Task manager är väl Aktivitetshanteraren. System monitor? Resursövervakaren....eller?

Gå in på valfri fil/mapp i explorer och notera storleken på objektet, antingen i spalten eller under properties. Här anges storleken i KB/MB/GB/TB, går man då in under properties och konverterar exakta antalet bytes till KB (om filenstorleken nu visade som det) så får du fram en annan siffra, konverterar du till KiB får du fram den siffran som anges.

Gällande Task Manager syftade jag i det här fallet på "Processes" där det anges som endast "K" vilket leder till en del frågetecken, därav googlade jag på det och hittade den förklaringen jag tidigare citerade.
Citera
2017-03-21, 13:13
  #4581
Medlem
cmdQs avatar
Finns det något enkelt sätt att ändra aktivitetshanteraren i Windows 7 så att den ser ut som i Windows 8?
Det är alltså rent estetiskt samma funktion men snyggare i åttan.

Så här ser det ut normalt i de olika operativsystemen så ni förstår vilken skillnad det är jag menar:

Windows 7:
http://pcforalla.idg.se/polopoly_fs/...1057871386.jpg
Windows 8:
https://www.howtogeek.com/wp-content...3/sshot-22.png

Jag kan tänka mig att använda tredjepartsprogram så som "Classic Shell" men vill inte uppgradera från Windows 7 på min renderingsdator.
Citera
2017-03-29, 13:11
  #4582
Medlem
lånar tråden, om det står att man har ett oäkta windows 7, räcker det med att köpa en key och skriva in den ba?
Citera
2017-03-29, 13:38
  #4583
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloJunk
lånar tråden, om det står att man har ett oäkta windows 7, räcker det med att köpa en key och skriva in den ba?

Ja, man validerar om licensen och Windows blir aktiverad.
Citera
2017-03-29, 13:50
  #4584
Medlem
Servals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KloJunk
lånar tråden, om det står att man har ett oäkta windows 7, räcker det med att köpa en key och skriva in den ba?

Eller ännu bättre aktivera den med DazLoader. (Har en dator jag kört det på i många år utan några problem.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback