2010-07-30, 06:49
Medlem
Subb[a]s avatar
Bästa måste ju vara att få hålet helt obrukbart även i framtiden?
Citera
2010-07-30, 08:28
Medlem
Bensin + tändsticka låter frestande, men jag funderar på huruvida det egentligen blir en eldstorm nere i boet. Syret tar rätt fort slut nere i hålet och bensinångorna brinner sedan bara i mynningen.
Jag utrotade i min ungdom ett råttbo i komposten med hjälp av ett halvt kilo svartkrut, det funkade fint. Nåt pyrotekniskt som har eget syre med sig kemiskt, och så en sten över hålet.
Citera
2010-07-30, 13:52
Medlem
Mitt bekymmer åtgärdades på kvällen igår iaf, ringde en vän med lite mer "insektspondus" än jag,
vi placerade en spann med 2 st jättesmå hål i, genom hålen öste han sedan i 2 burkar startgas (läste här någonstans att eter är att föredra när det gäller att fimpa insekter), när burkarna tömts avvaktade vi några minuter, sparkade sedan bort spannen och tände på, brann på ganska bra ur och kring hålet en 5 minuter typ, och inte en geting har synts till efter det.
INGEN, jag upprepar; INGEN, är gladare än jag!

Detta tricket kommer jag ta till vid eventuella framtida invasioner igen, funkade fruktansvärt bra, och totalt smärtfritt
Citera
2010-07-31, 17:44
Bannlyst
Jag brukar, och det fungerar. Hälla flera liter med kokande vatten över hålet. Det ända negativa förutom döda getingar är att växtligheten där du häller vattnet dör.
Citera
2010-07-31, 21:16
Medlem
Varför krångla till det? Häll jord över hålet och du slipper dem!
Citera
2010-08-01, 16:05
Medlem
blotarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluggistoenten
Varför krångla till det? Häll jord över hålet och du slipper dem!

De är ena rackare på att gräva ska du veta, så jord över hålet är ett synnerligen temporärt hjälpmedel.
Citera
2010-08-03, 14:14
Medlem
Frågan är ju hur Antisimex gör? Sen är det ju bara att göra likadant. Eller hur?
Citera
2010-08-03, 14:26
Medlem
Kläppskogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdslVerbe
Frågan är ju hur Antisimex gör? Sen är det ju bara att göra likadant. Eller hur?
Som med allt annat, från tresteg till hjärnkirurgi.

Elda är både roligt och effektivt.
Citera
2010-08-03, 23:21
Medlem
Vi fimpade ett jordgetingbo på tomten förra veckan. Blöt sand var metoden vi använde. Har dom fler in- och utgångar till boet så må det vara hänt. Grannen har inte klagat ännu
Citera
2010-08-07, 18:04
Medlem
Qanders avatar
Lite diesel/bensin på en tygtrasa och elda på, dödar getingarna och honan, och deras pappbo blir det inte mycket kvar av där deras ägg och matreserver finns. Se till att hålla elden kontrollerad så att inte onödigt mycket växtlighet runtomkring stryker med. Ha en hink vatten i beredskap.

Då boet har brunnit, jocka runt med en spade för att försäkra att du verkligen fick med dig allt, framförallt på djupet. Lägg sedan över lite jord/sand för att jämna till marken och dölja brännmärkena.

Det är inte svårt och risken att bli stucken är inte särskilt stor om man inte är klantig. Ta på dig heltäckande kläder och var kvick då du går fram till boet och ska hålla på.
Citera
2010-08-07, 20:01
Medlem
Kautings avatar
http://doodiepants.com/wp-content/up...-motivator.jpg
Citera
2010-08-08, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Gammalt tricks mot jordgetingar; dra igång motorgräsklipparen och ställ den över öppningen.
En efter en kommer de tappra soldaterna upp för att försvara boet mot den hemska fienden, och då går det illa... Låt klipparen stå tills en tank är slut, då sitter alla ilskegetingarna på kåpans insida

Gasa förfan ! Tuta å kör !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in