Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-03, 07:04
  #337
Medlem
borrizs avatar
I ett avsnitt av Efterlyst nämnde Leif GW Persson att ungefär 80% av populationen rasar ihop (psykiskt) vid en träff. Detta sker oavsett ifall vederbörande träffas av en 22:a eller ett grövre vapen.
Personen är således inte dödligt sårad men väl satt ur stridbart skick.
Citera
2017-04-24, 16:54
  #338
Medlem
Epimetheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimjouren
Men det där stämmer ju inte! En kaliber .22 kan inte döda en elefant.. hur mycket du än vill påstå det.

http://translate.google.com/translat...0a%252022.html
Citera
2017-04-25, 05:03
  #339
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
http://translate.google.com/translat...0a%252022.html

Där ser man.

Det är intressant att det är just det man strävar efter i idealfallet när det gäller bågjakt på Buffel eller annat storvilt där man har liten tillgänglig energi att tillgå för att få jobbet gjort.

När frambenet är riktat framåt, och att få in projektilen precis bakom bogen.
Citera
2017-04-25, 07:30
  #340
Medlem
Jag fattar inte hur människor skulle klara flera skott i huvet när det räcker med 1 för att döda en tjur?? En 22 rakt genom hjärnan borde väl gör tillräcklig skada?

Annars är 22 en trevlig pistolkaliber. Du kan brassa flera snabba skott med bra precision tack vare obefintlig rekyl. Jag var inte aktiv så länge men jag drömde om att ha en s&m revolver med 10-skottstrumma.
Citera
2017-04-25, 07:59
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Jag fattar inte hur människor skulle klara flera skott i huvet när det räcker med 1 för att döda en tjur?? En 22 rakt genom hjärnan borde väl gör tillräcklig skada?

Annars är 22 en trevlig pistolkaliber. Du kan brassa flera snabba skott med bra precision tack vare obefintlig rekyl. Jag var inte aktiv så länge men jag drömde om att ha en s&m revolver med 10-skottstrumma.
Glöm inte att det finns hålrum i huvudet - långsamma kulor kan gå mellan hjärnhalvorna utan att shockvågen sliter sönder en massa vävnad.
Citera
2017-04-25, 08:12
  #342
Medlem
Den vanligaste orsaken till att folk överlever skott i huvudet är att kulan studsar av något av de tjocka skallbenen och bara ger en ytlig skada. Kulan glider mellan huden och skallbenet och återfinns någonstans i skalpen. Det kan hända även med grova pistolkalibrar, men är förstås ännu mer sannolikt med en .22:a.
Citera
2017-04-25, 09:39
  #343
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan70
Jag fattar inte hur människor skulle klara flera skott i huvet när det räcker med 1 för att döda en tjur?? En 22 rakt genom hjärnan borde väl gör tillräcklig skada?

Annars är 22 en trevlig pistolkaliber. Du kan brassa flera snabba skott med bra precision tack vare obefintlig rekyl. Jag var inte aktiv så länge men jag drömde om att ha en s&m revolver med 10-skottstrumma.

Det har med flera saker att göra, en är exempelvis att en tjur vanligen blir avblodad direkt efter.
Då är det ju kört kan man säga.

Många gånger handlar en kula i huvudet om en bedövning, vävnadsskadan i sig av en .22:a eller liknande i sig är överlevnadsbar, det är däremot mycket relevant vad den delen av hjärnan styr..

Man kan mycket väl klara sig utan en del av hjärnan/hjärnsubstansen, men om du får ett aldrig så litet hål i en del av hjärnan som exempelvis styr Sinusknutan, då är du körd.

Jämför med CJd-patienter.

Skillnad på att få en .22:a i pallet, och få respiratorhjälp, vs få en .22:a i pallet och bonnjäveln skär huvet av en 10 sekunder efter..

orsaken till att folk överlever skott i huvudet är att kulan studsar av något av de tjocka skallbenen och bara ger en ytlig skada. Kulan glider mellan huden och skallbenet och återfinns någonstans i skalpen. Det kan hända även med grova pistolkalibrar, men är förståHs ännu mer sannolikt med en .22"

Ja, det med.


Jävla telefon..jag blir vansinnig..
__________________
Senast redigerad av scoremax 2017-04-25 kl. 09:45.
Citera
2017-04-30, 16:20
  #344
Medlem
Epimetheuss avatar
En intressant provskjutning av olika .22lr ammo.

https://www.youtube.com/watch?v=zpIm1otEG1E
Citera
2017-04-30, 16:43
  #345
Medlem
Epimetheuss avatar
Jag har ingen större lust att bli skjuten med CCI Stinger .22lr i alla fall...

https://www.youtube.com/watch?v=LpQEKhpuMco

Betänk även att detta är skjutet med pistol, med kort pipa.
I ett gevär blir utgångshastigheten högre, och följaktligen blir skadan större.
Citera
2017-04-30, 17:13
  #346
Medlem
StormaktRods avatar
Allt beror väl på hur nära skytten står och om man träffar något vitalt. Vissa lönnmördare har väl använt sig av 22LR då de haft något sjukt behov av att komma nära offret, åker kulan innanför skallbenet så finns det väl en god risk att kulan studsar runt som i ett flipperspel tills hjärnan ser ut som äggröra. Var även någon som sköt ihjäl någon på 500m, kulan gick genom ryggen och träffade aortan, den personen dog inom någon minut, så visst är de dödliga om man inte har något skydd och inte smäller de så högt heller.
Citera
2017-04-30, 17:16
  #347
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Gäller diskussionen specifikt 22lr?

För det är en jävla skillnad på alla kalibrar omkring .22, tex är 5.56mm i princip också kaliber .22. Speciellt i USA finns det många 22-varianter med svulstiga laddningar för att använda mot diverse skadedjur.

Men just 22lr har ju en liten krutladdning och är förhållandevis svag.
Citera
2017-05-08, 14:06
  #348
Medlem
Jan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frans-Jaeger
Gäller diskussionen specifikt 22lr?

För det är en jävla skillnad på alla kalibrar omkring .22, tex är 5.56mm i princip också kaliber .22. Speciellt i USA finns det många 22-varianter med svulstiga laddningar för att använda mot diverse skadedjur.

Men just 22lr har ju en liten krutladdning och är förhållandevis svag.

Helt korrekt. en AK5 skjuter ju också "kaliber 22" om man uttrycker sig slarvigt.
Därför måste man uppge mer av benämningen, t.ex 22 Long Rifle i detta fall.

Sedan finns det 22LR i olika laddningar, olika uppbyggnad av projektilen m.m
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback