Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-22, 19:51
  #1
Awaiting Email Confirmation
Är den rent hypotetiskt, tillräcklig för att stoppa tex en tjackpundare?
Citera
2009-06-22, 19:54
  #2
Medlem
the_d0ct0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
Är den rent hypotetiskt, tillräcklig för att stoppa tex en tjackpundare?
Blir nog svårt, om du inte får in en turträff.
Har iofs inga erfarenheter av tjack men gissar på att kroppen inte uppfattar smärta lika bra som vanligt.
Citera
2009-06-22, 19:56
  #3
Avstängd
wronkans avatar
Rent instinktivt brukar man falla till marken när man blir skjuten eller annat mycket smärtsamt våld. Dessutom är inte pundare särskilt stadiga så ja, du får nog stopp på personen i fråga med en 22:a.

Fast å andra sidan kan du ju få stopp på en pundare med en högerkrok också, så jag måste fråga varför du ska skjuta pundare.
Citera
2009-06-22, 19:58
  #4
Medlem
the_d0ct0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wronkan
Rent instinktivt brukar man falla till marken när man blir skjuten eller annat mycket smärtsamt våld. Dessutom är inte pundare särskilt stadiga så ja, du får nog stopp på personen i fråga med en 22:a.

Fast å andra sidan kan du ju få stopp på en pundare med en högerkrok också, så jag måste fråga varför du ska skjuta pundare.
Var inte polisens främsta argument för hålspetskulor att det var svårt att få ner tjackisar med vanlig ammonution?
Citera
2009-06-22, 20:03
  #5
Medlem
joe_ss avatar
Beror på vilken .22
http://www.youtube.com/watch?v=UE888XOS12U&hl=sv
Citera
2009-06-22, 20:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_d0ct0r
Var inte polisens främsta argument för hålspetskulor att det var svårt att få ner tjackisar med vanlig ammonution?

Nej.
Citera
2009-06-22, 20:56
  #7
Medlem
mrKSMBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_d0ct0r
Var inte polisens främsta argument för hålspetskulor att det var svårt att få ner tjackisar med vanlig ammonution?

nej, jag tror att det var en för stor risk att man skjuter igenom kropparna, och skadar någon bakom.
Citera
2009-06-22, 20:59
  #8
Medlem
Canarizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrKSMB
nej, jag tror att det var en för stor risk att man skjuter igenom kropparna, och skadar någon bakom.

Javisst, men var det inte så att man INTE ska skjuta när risk finns för att skada någon bakom tilltänkt mjukt mål? Det där med att de skaffar ammunition som slår sönder kroppspulsådrar när de hamnar i låren gillar jag inte.
Citera
2009-06-22, 21:00
  #9
Medlem
Megadeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrKSMB
nej, jag tror att det var en för stor risk att man skjuter igenom kropparna, och skadar någon bakom.

helt rätt.

och jag skulle vilja se den personen som inte stoppas av ett skott i bröstet från en 22:a.
Citera
2009-06-22, 21:07
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megadeth
helt rätt.

och jag skulle vilja se den personen som inte stoppas av ett skott i bröstet från en 22:a.
Va väll nån hells angels kille som vart skjuten typ 7 gånger i bröstet med 22. och han lyckades ta sig in på donken och be dom ringa ambulansen.
Citera
2009-06-22, 21:54
  #11
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlira
Är den rent hypotetiskt, tillräcklig för att stoppa tex en tjackpundare?
Som så ofta annars handlar det om var du träffar.

Visst, en .22 long rifle (som jag antar att det är vi pratar om) har mindre kulvikt och utgångshastighet och stoppar inte lika effektivt som en .357 magnum, men den är ju på intet sätt ofarlig.

Citat:
Ursprungligen postat av Canariz
Javisst, men var det inte så att man INTE ska skjuta när risk finns för att skada någon bakom tilltänkt mjukt mål? Det där med att de skaffar ammunition som slår sönder kroppspulsådrar när de hamnar i låren gillar jag inte.
Öh, va?
Hur ska en Speer Gold Dot slå sönder kroppspulsådern om den träffar i låret?

Har du läst lite för mycket i svensk massmedia där man blandar hejvilt med olika fakta och inte bryr sig om att kolla vad som stämmer och vad som är felaktigt?
Citera
2009-06-22, 21:54
  #12
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Va väll nån hells angels kille som vart skjuten typ 7 gånger i bröstet med 22. och han lyckades ta sig in på donken och be dom ringa ambulansen.
Och det har funnits nån påtänd nisse som blivit skjuten 30-40 ggr av fullkalibriga pistoler i USA....

Extremfall finns alltid.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback