Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-22, 17:04
  #1
Medlem
details avatar
Är det någon skillnad på högtalare och monitorer, eller är monitorer bara ett annat ord inom studiosammanhang ?
Citera
2009-06-22, 17:27
  #2
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Är det någon skillnad på högtalare och monitorer, eller är monitorer bara ett annat ord inom studiosammanhang ?

Stort sett ja, och att dom ska återge ett så naturtroget ljud som möjligt
Citera
2009-06-22, 18:47
  #3
Medlem
skillnaden ar att monitor hogtalare ar installda utan att vara equaliserade. Om du gar in pa din mp3 spelare och kollar olika presets pa equalizern sa ser du hur typ diskant bas och allting ar installt for att det ska lata sa bra som mojligt. Hifi hogtalare har redan en preset som dom som gjorde hogtalaren har enats om later bast for alla sorters musik. Om du skulle kolla pa monitor hogtalarnas eq sa skulle allting vara satt pa 0. Det ar ratt logiskt, nar du mixar sa vill du inte att hogtalarna du lyssnar genom ska vara eq:ade, det vill du ju fixa sjalv!

hoppas det makes sense!
Citera
2009-06-22, 19:11
  #4
Medlem
details avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ville1
skillnaden ar att monitor hogtalare ar installda utan att vara equaliserade. Om du gar in pa din mp3 spelare och kollar olika presets pa equalizern sa ser du hur typ diskant bas och allting ar installt for att det ska lata sa bra som mojligt. Hifi hogtalare har redan en preset som dom som gjorde hogtalaren har enats om later bast for alla sorters musik. Om du skulle kolla pa monitor hogtalarnas eq sa skulle allting vara satt pa 0. Det ar ratt logiskt, nar du mixar sa vill du inte att hogtalarna du lyssnar genom ska vara eq:ade, det vill du ju fixa sjalv!

hoppas det makes sense!
Tackar och bugar!

Jag håller på en hel del med musikskapande så det kanske vore värt att köpa ett par riktiga monitorer, just nu har jag enbart ett par standard koss hörlurar. Vilken prisklass bör jag kika på för att få något bra ? vill gärna ha något ordentligt om jag ändå ska köpa
Citera
2009-06-22, 20:15
  #5
Medlem
Feeltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Tackar och bugar!

Jag håller på en hel del med musikskapande så det kanske vore värt att köpa ett par riktiga monitorer, just nu har jag enbart ett par standard koss hörlurar. Vilken prisklass bör jag kika på för att få något bra ? vill gärna ha något ordentligt om jag ändå ska köpa

Jag kör med mina Behringer Truth B2031A som låter förvånadsvärt bra för det ynka priset på runt 3000 kr idag, så i den prisklassen slår den nog nästan allt, har dock inte lyssnat på XTZ´s nyare burkar men har hört att dem kan vara lite värre, dock kanske dom kostar 1000ingen mer.

Men Truth B2031A kommer du inte bli missnöjd med.
Citera
2009-06-22, 20:18
  #6
Medlem
BratBashers avatar
alltså ska du få nått bra så får du ge lite kanske minimum 4000 om det ska vara värt. jag rekomenderar starkt yamaha hs80. enligt mig särklass bäst i prisklassen
Citera
2009-06-22, 20:24
  #7
Medlem
Håller med #6. Har dock inte vågat prova behringer monitorerna, deras rykte är ju att det är lite utav en budget variant och man får vad man betalar för.
Citera
2009-06-22, 20:36
  #8
Medlem
von skithåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ville1
skillnaden ar att monitor hogtalare ar installda utan att vara equaliserade. Om du gar in pa din mp3 spelare och kollar olika presets pa equalizern sa ser du hur typ diskant bas och allting ar installt for att det ska lata sa bra som mojligt. Hifi hogtalare har redan en preset som dom som gjorde hogtalaren har enats om later bast for alla sorters musik. Om du skulle kolla pa monitor hogtalarnas eq sa skulle allting vara satt pa 0. Det ar ratt logiskt, nar du mixar sa vill du inte att hogtalarna du lyssnar genom ska vara eq:ade, det vill du ju fixa sjalv!

hoppas det makes sense!
Ja det låter ju faktiskt ganska vettigt.. fast då får man ju inte glömma att man ska driva dom med något oxå.. så ett neutralt steg, som ger en bra och ofärgad ljudbild skulle ju vara det bästa och inte någon hifi-stärkare.

Bäst är väl isådana fall aktiva monitorer.
Citera
2009-06-22, 21:04
  #9
Medlem
details avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von skithål
Ja det låter ju faktiskt ganska vettigt.. fast då får man ju inte glömma att man ska driva dom med något oxå.. så ett neutralt steg, som ger en bra och ofärgad ljudbild skulle ju vara det bästa och inte någon hifi-stärkare.

Bäst är väl isådana fall aktiva monitorer.
Så man behöver något för att driva dem ? Hur mycket kostar sådant ? Är som det säkerligen märks väldigt dålig insatt i sånt här.
Citera
2009-06-22, 21:29
  #10
Medlem
Feeltzs avatar
Jag vet att behringers grejjer är aningne B, Upptäckte själv dessa då jag prakticerade på min bästa polares jobb som var Hifikit i stockholm där jag jämförde dessa med allt dom hade uppe i samma prisklass. Behringers monitorer är utan tvekan också rena kopior från allt dyrare produkter och min kompis har lyssnat på "orginalet" för b2031A och säger att det var en slight skillnad i diskant som han tyckte jag själv inte skulle bry mig om. men annars, fåru spara ihop lite pengar och köpa ett par Accoustic A4 Monitor som är iaf mina drömmonitorer ^^

(Detta är vad jag tycker och tänker alla är olika)


och svaret på din sista fråga = Beror på om man köper Aktiva eller Passiva monitorer (dvs aktiv = inbyggt slutsteg och så viceverca)
Citera
2009-06-23, 00:13
  #11
Medlem
KRK RP6 ROKIT G2

dom har ja hört är bra från flera som är riktigt duktiga på att mixa osv, alltså folk som jobbar som "mixingartists" o tjänar pengar på sin studio

men dom går på 5k om man beställer från tyskland så är rätt så dyrt
Citera
2009-06-23, 04:54
  #12
Medlem
Escapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detail
Så man behöver något för att driva dem ? Hur mycket kostar sådant ? Är som det säkerligen märks väldigt dålig insatt i sånt här.

Köper du aktiva monitorer så behöver du bara plugga in ström i dom. Monitorer är värda pengarna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback