2009-06-22, 14:59
Medlem
psychotropics avatar
Byggde nyligen ihop en dator åt en bekant.

Datorn startar som vanligt, men när windows ska ladda tar det fruktansvärt lång tid. Man kommer till den rullande "progress bar" som alltid visas och denna tuggar på i 7-9 minuter utan att fastna/hacka innan Windows kommer igång.

Kör 3Dmark06 och får varierande resultat. Ibland börjar den lagga kraftigt redan vid första testet, andra gånger går genom hela testet utan problem.

Har stängt av indexering, säkerhetskopiering, defender och alla okända processer i Vista. Även kända processer, tex explorer.

Kontrollerat temperatur på chipset, cpu, diskar osv. Inga problem där.

Problemet uppstod direkt efter installation, dvs ingen påverkan av tredjepartsprogram.

AMD Athlon X64 6400+
GeForce 8800GTS 640MB
2x2gb Corsair 6400 DDR2
Vista Ultimate x64

Tips?
Senast redigerad av psychotropic 2009-06-22 kl. 15:02.
Citera
2009-06-22, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av psychotropic
Byggde nyligen ihop en dator åt en bekant.

Datorn startar som vanligt, men när windows ska ladda tar det fruktansvärt lång tid. Man kommer till den rullande "progress bar" som alltid visas och denna tuggar på i 7-9 minuter utan att fastna/hacka innan Windows kommer igång.

Kör 3Dmark06 och får varierande resultat. Ibland börjar den lagga kraftigt redan vid första testet, andra gånger går genom hela testet utan problem.

Har stängt av indexering, säkerhetskopiering, defender och alla okända processer i Vista. Även kända processer, tex explorer.

Kontrollerat temperatur på chipset, cpu, diskar osv. Inga problem där.

Problemet uppstod direkt efter installation, dvs ingen påverkan av tredjepartsprogram.

AMD Athlon X64 6400+
GeForce 8800GTS 640MB
2x2gb Corsair 6400 DDR2
Vista Ultimate x64

Tips?

Installera om. Så där lång tid ska det inte ta, något är fel. Tryck på start och sedan "kör" och skriv in "msconfig", gå in på autostart och se om du ser några konstiga processer eller program som startar upp.
Citera
2009-06-22, 15:14
Medlem
Megaforces avatar
Kontrollera framförallt att BIOS är korrekt satt för 64 bits OS, annars kanske grafikminnet kolliderar med primärminnet vilket kan ge sämre prestanda i vissa fall.
Citera
2009-06-22, 15:30
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Kolla vad loggboken har att säga. En kompis råkade ut för samma sak, och det var en kass S-ATA-drivrutin som låg bakom.
Citera
2009-06-22, 18:08
Medlem
psychotropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radikal08
Installera om. Så där lång tid ska det inte ta, något är fel. Tryck på start och sedan "kör" och skriv in "msconfig", gå in på autostart och se om du ser några konstiga processer eller program som startar upp.

Alla processer som inte ska vara där är avstängda, detsamma gäller de flesta onödiga services/tjänster.

Citat:
Kolla vad loggboken har att säga. En kompis råkade ut för samma sak, och det var en kass S-ATA-drivrutin som låg bakom.

Bra tips men det har jag kollat, även provat med IDE disk.

Citat:
Kontrollera framförallt att BIOS är korrekt satt för 64 bits OS, annars kanske grafikminnet kolliderar med primärminnet vilket kan ge sämre prestanda i vissa fall.

Tack det ska jag kolla så fort jag får chansen. Nu när du säger det vill jag även minnas att jag chansade vilka slots RAM skulle sitta i då ingen manual fanns. Har visserligen kört memtest utan problem, men ska ta en till titt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in