Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-22, 06:08
  #1
Medlem
Vad finns det för exempel på personer som förekommer både i adelskalendern och brottsregistret? Johan af Donner på Röda Korset kommer väl snart att kunna stoltsera med att finnas på båda ställen men det måste väl finnas fler exempel?
Citera
2009-06-22, 08:03
  #2
Medlem
Resurssvags avatar
"Bakom varje stor förmögenhet döljer sig ett brott."
Citera
2009-06-22, 09:05
  #3
Avstängd
mullig vads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resurssvag
"Bakom varje stor förmögenhet döljer sig ett brott."

Ja, med tanke på ditt alias kan vi åtminstone avskriva misstanken mot dig – adlig/kriminell, alltså. Även om det genom århundraden av inavel förvisso är flitigt förekommande med "resurssvaga" personer inom adeln.
Jag tänker främst på klena krymplingar, bleka arbetsskygga män med svår benskörhet, eller bara allmän, febrig tafatthet.

Lite OT kanske.
Citera
2009-06-22, 09:15
  #4
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Om knugen inte hade åtalsimmunitet skulle han varit finkad för grova trafikbrott för länge sen.
Citera
2009-06-22, 09:28
  #5
Medlem
Kethowes avatar
Den första jag kommer på...

Citat:
Ursprungligen postat av dildodaguerre
Vad finns det för exempel på personer som förekommer både i adelskalendern och brottsregistret? Johan af Donner på Röda Korset kommer väl snart att kunna stoltsera med att finnas på båda ställen men det måste väl finnas fler exempel?
är Jakob Johan Anckarström. En riktig fuling, som ju tog livet av statsöverhuvudet.
Lagman Lilljensparre bör väl ha haft någon sorts brottsregister för att kunna spåra och fälla denne otäcke kungamördare. (Det var väl nå't med nå'n vapensmed har jag för mig.)

Förlåt mig! Kunde bara inte låta bli.
__________________
Senast redigerad av Kethowe 2009-06-22 kl. 10:04.
Citera
2009-06-22, 09:49
  #6
Medlem
Mogrens avatar
Kungahuset som alltid

Gustaf V (den gamle bögen V-Gurra) var ju kriminell med den tidens lagstiftning. Nu kunde man ju inte åtala honom, men andra råkade illa ut istället.
Citera
2009-06-22, 10:05
  #7
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Greve Carl Piper på Ängsö är åtalad för svartbygge av några jakttorn.
Citera
2009-06-22, 13:27
  #8
Medlem
Philip Douglas

Gustav Douglas bror Philip har skakat galler för bokförings- och skattebrott
Citera
2009-06-22, 14:03
  #9
Medlem
Carl Johan de Geer

Jajjemensan!

Carl Johan de Geer torskade i nutid (nåja...) på flaggskymf (skymfande av rikssymbol och uppvigling:

http://www.freewebs.com/politiskt/DeGeer/index.htm

Blåblodig, tårtskapare och en av sveriges bästa personer.
__________________
Senast redigerad av Surson 2009-06-22 kl. 14:06.
Citera
2009-06-22, 14:20
  #10
Avstängd
Supermarines avatar
Många adelsätter har fått sin titel genom sina värv i krigstid. Man har fått titeln efter att man dragit i fält och utmärkt sig där då man som knektar har farit fram och levererat resultat. Att dessa resultat många gånger inneburit mord av civilpersoner, våldtäkter, rov på egendom, husdjur och annan allehanda grym skoningslös och mindre berömvärd vandel är något som många ofta glömmer. Alla blir så djävla imponerade av adel och osv. Ställer man sig någonsin frågan varför släkten blev adlad någon gång och pga vad?
Citera
2009-06-22, 14:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dildodaguerre
Vad finns det för exempel på personer som förekommer både i adelskalendern och brottsregistret? Johan af Donner på Röda Korset kommer väl snart att kunna stoltsera med att finnas på båda ställen men det måste väl finnas fler exempel?

Ulf von Roth-narkotikabrott.
Citera
2009-06-22, 16:58
  #12
Medlem
Kungens systers man

Kungens systers man, alltså prinsessan Desireès man greve (tror jag det är) Niclas Silverskiöld har suttit inne för rattfylla flera gånger.
De bor söder om Trollhättan, på Kobergs slott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback