Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-21, 22:43
  #1
Medlem
Om man enbart är intresserad utav pengarna och arbetsmiljön/tiderna, ska man välja att bli tandläkare eller vanlig läkare?

Min bild är att tandläkare tjänar sämre en vanliga läkare, framför allt så utvecklas inte lönen så mycket utan stannar på runt 40,000/mån. Arbetstiden är dock mycket bättre med vanligtvis vanliga kontorstider, lediga helger och ingen jour. Arbetsmiljön är också bättre med mindre stress och större möjligheter till att arbeta inom privat sektor. Är man beredd att flytta utomlands så kan dock lönen stiga betydligt.

Vanliga läkare å andra sidan tjänar bättre och kan nå ganska höga nivåer utan att tvingas utomlands. Arbetsmiljön är dock ett riktigt sänke då många anställningar finns inom offentliga sektorn. Långa stressiga pass, jourtjänstgöring på både nätter, helger och helgdagar. Den extra lönen jämfört med tandläkaren är inte heller någon jättesumma, kanske 10-15 tusen i månaden i bästa fall.

Tandläkarutbildningen är dessutom kortare och man kommer ut i arbetslivet snabbare än vad en vanlig läkare gör. Du verkar inte heller behöva flytta till norrland för att snabbt få jobb som fallet ibland kan vara för övriga läkare.

Hur väl stämmer min bild? Och vad tycker ni man ska välja om man vill ha ett välbetalt jobb med bra arbetsvillkor?
Citera
2009-06-22, 11:13
  #2
Medlem
Om det bara är lönen och arbetstiderna som spelar någon roll så är väl tandläkare bättre, generellt. Vet inte exakt hur snittlönen för en tandläkare ser ut, men arbetstiderna är ju mer regelbundna.
Precis som du säger är läkarutbildningen längre, men en termin är inte mycket alls...
Citera
2009-06-22, 11:17
  #3
Medlem
shanghais avatar
"Och vad tycker ni man ska välja om man vill ha ett välbetalt jobb med bra arbetsvillkor?"

Ingetdera. Att arbeta med människor som inte mår bra är förenat med att ofta ha dåliga arbetsvillkor.
Citera
2009-06-22, 11:59
  #4
Medlem
Tandläkare måste tjäna mer pengar. En vanlig undersökning hos folktandvården som kanske tar 25min kostar dryga 600kr, och då är det som jag förstår det subventionspengar ovanpå det.

Om man är egen kan man säker snitta på 1500-2000kr i timmen, och då finns det säkerligen en hel del kontanta betalningar också.
Citera
2009-06-22, 12:35
  #5
Medlem
Ferres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vi i flempan
Tandläkare måste tjäna mer pengar. En vanlig undersökning hos folktandvården som kanske tar 25min kostar dryga 600kr, och då är det som jag förstår det subventionspengar ovanpå det.

Om man är egen kan man säker snitta på 1500-2000kr i timmen, och då finns det säkerligen en hel del kontanta betalningar också.

1500 kr i timmen, aer det ınte lite för mkt? Det blır 12000 kr per dag och 60 000 per vecka. Ta bort skatten och det blır runt 40 000. Men 40 000 per vecka aer galet mycket. Fasten om man har privat.

PS. Aer utomlands, drf jag skriver soher.
Citera
2009-06-22, 12:41
  #6
Medlem
Tandläkare kan också ha jour, även privata, dock inte i samma utsträckning som vanliga läkare.

Hade jag vart du och velat tjäna så mycket pengar som möjligt hade jag utbildat mig till tandläkare. Sedan hade jag satsat på att ta över en privat mottagning. Sköter du dig och behåller de tidigare patienterna borde du få en tjock plånbok tillslut.
Citera
2009-06-22, 13:22
  #7
Medlem
Carlos88s avatar
Folktandvården: ~ 32 000 före skatt
Privattandläkare: ~ 30 000 - 70 000+ före skatt
Citera
2009-06-22, 17:05
  #8
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Folktandvården: ~ 32 000 före skatt
Privattandläkare: ~ 30 000 - 70 000+ före skatt
32k efter hur länge? Det känns lite högt som ingångslön men samtidigt så måste man tjäna mer efter 10-15 år.
Citera
2009-06-22, 17:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LL--TT
150 personer har varit tillräckligt intresserade för att läsa tråden men ingen tillräckligt intresserad för att skriva en rad eller två?

Behöver inte vara 150 personer per se. Kan vara någon konstig jävel med tvångstankar som måste klicka jämna tal.
Citera
2009-06-22, 17:22
  #10
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
32k efter hur länge? Det känns lite högt som ingångslön men samtidigt så måste man tjäna mer efter 10-15 år.

32k är ungefärligt genomsnitt. ingång är ~*25k och sen går det väl mot ~*35k.
är du klinikchef kan du tjäna 50k+.
sorry att jag inte kan ge exakta siffror.
Citera
2009-06-22, 17:28
  #11
Medlem
dataSaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
32k är ungefärligt genomsnitt. ingång är ~*25k och sen går det väl mot ~*35k.
är du klinikchef kan du tjäna 50k+.
sorry att jag inte kan ge exakta siffror.
32 i genomsnitt, det känns så väldigt väldigt lågt jämfört med england där jag läst om löner runt 70-80k£ efter några års erfarenhet, dvs runt 80kkr/månad.
Citera
2009-06-22, 17:36
  #12
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dataSara
32 i genomsnitt, det känns så väldigt väldigt lågt jämfört med england där jag läst om löner runt 70-80k£ efter några års erfarenhet, dvs runt 80kkr/månad.

tandläkarlönen är väldigt väldigt mycket lägre i sverige än i england.
skyll på sossarna
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback