2006-02-13, 15:39
Medlem
Kuggarns avatar
Lycka till Siden-Carlsson!

Jag är i slutet på min kur nu. Lägger av med snus och cigg efter 20 år...

Två månader utan tobak nu och kroppen har slutat skrika efter nikotin. Jag hade aldrig klarat av det utan Zyban. En fantastisk medicin.
Citera
2006-02-13, 16:12
Medlem
Boogie-ads avatar
Utan problem har jag nu varit rökfri i 2 månader drygt utan hjälpmedel, jag snusar dock..

Under 14 år har jag både snusat och rökt samtidigt så jag bestämde mig för att en av lasterna skulle dumpas och valet var lätt att det blev ciggen.

Som sagt inga problem överhuvudtaget, så bara viljan finns behöver du inga hjälpmedel.
Citera
2006-02-13, 16:19
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogie-ad
Utan problem har jag nu varit rökfri i 2 månader drygt utan hjälpmedel, jag snusar dock..

Under 14 år har jag både snusat och rökt samtidigt så jag bestämde mig för att en av lasterna skulle dumpas och valet var lätt att det blev ciggen.

Som sagt inga problem överhuvudtaget, så bara viljan finns behöver du inga hjälpmedel.
Om du bara anar hur mycket jag skulle vilja kunna hålla mig till bara snuset... Jag har försökt så många gånger men det går bara inte att hålla tassarna borta från ciggen... Var helt enkelt tvungen att ge upp all tobak. I envy you!
Citera
2006-02-13, 16:28
Medlem
Nooses avatar
Zyban? Är det receptbelagt?
Citera
2006-02-13, 16:37
Medlem
hundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noose

ja.
Citera
2006-02-13, 16:37
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noose

Japp, det är ganska starka grejor och du måste göra en liten hälsokoll innan du får ett recept.
Citera
2006-02-13, 16:38
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuggarn
Lycka till Siden-Carlsson!

Jag är i slutet på min kur nu. Lägger av med snus och cigg efter 20 år...

Två månader utan tobak nu och kroppen har slutat skrika efter nikotin. Jag hade aldrig klarat av det utan Zyban. En fantastisk medicin.

Det gläder mig att höra att det fungerar!

Själv har jag snusat sedan jag varit 12 år gammal (är trettiofyra nu) och rökt till och från sedan 18-årsåldern.

Har du också upplevt lite lätt huvudvärk och muntorrhet av Zyban? HAr du inte haft någon svår abstinens alls?
Citera
2006-02-13, 16:39
Medlem
hundens avatar
Iaf Zyban rockar!! Höll upp med snuset i 5 månader med hjälp av Zyban. Jag som brukar få fruktansvärda fysiska abstinenssymtom. Men med Zyban fanns de knappt.

Dock. När jag slutade med Zyban blev de fysiska samt det psykiska för mycket..så jag tog en snus och då var det ju kört

Men Zyban hjälper ! ! !! ! !

Det absolut sämsta man kan göra om man vill sluta röka/snusa är att börja med nikotinplåster o skit. Du ersätter ju ett beroende med ett annat. Så:

Trappa ned, börja med zyban, ha motivation så klarar man det..
Citera
2006-02-13, 16:41
Medlem
mollydotts avatar
Ni som ska/just har lagt av; läs mina tips i sluta röka och sluta snusa trådarna.

Vill inte förhäva mig på något sätt men allt ni går igenom har jag genomlidit. Zyban har jag inte testat av den enkla anlednigen att vi försökte göra barn denna period och jag misstänker att zyban möjligen kan ge fosterskador.
Men det är nog det enda jag skulle rekommendera, det och Allen Carrs "sluta röka"-bok.
Jag använde alla former av nikotinersättningspreparat och det är DUMT.
Lyd cold turkey-råden.

Glöm aldrig att det är LÄTT att sluta men SVÅRT att låta bli att börja igen.
Citera
2006-02-13, 16:47
Medlem
hundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Ni som ska/just har lagt av; läs mina tips i sluta röka och sluta snusa trådarna.

Vill inte förhäva mig på något sätt men allt ni går igenom har jag genomlidit. Zyban har jag inte testat av den enkla anlednigen att vi försökte göra barn denna period och jag misstänker att zyban möjligen kan ge fosterskador.
Men det är nog det enda jag skulle rekommendera, det och Allen Carrs "sluta röka"-bok.
Jag använde alla former av nikotinersättningspreparat och det är DUMT.
Lyd cold turkey-råden.

Glöm aldrig att det är LÄTT att sluta men SVÅRT att låta bli att börja igen.

Vad hjälper en bok mot stark abstinens? lol
Citera
2006-02-13, 16:48
Medlem
Kuggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siden-Carlsson
Det gläder mig att höra att det fungerar!

Själv har jag snusat sedan jag varit 12 år gammal (är trettiofyra nu) och rökt till och från sedan 18-årsåldern.

Har du också upplevt lite lätt huvudvärk och muntorrhet av Zyban? HAr du inte haft någon svår abstinens alls?

Jag har inte direkt känt av några allvarligare biverkningar. Trötthet, huvudvärk och sånt kommer ju naturligt av att kroppen kämpar med nikotinbehovet. Den mest allvarliga tröttheten kom dag tre-fyra ungefär. Kändes som kroppen gjorde en kraftansträngning för att protestera. Efter tre veckor kom en till dipp fast den här gången var den mycket svagare. Om jag skulle beskriva effekten av Zybanet så handlade det för mig om en 70-80% reduktion av de normala abstinensbesvären. De gånger jag försökt gå cold turkey så var det ju så jobbigt så man typ började gråta om mjölken var slut... För mig har det aldrig varit lätt att sluta...

Viktigt är dock att motivationen måste finnas där från början, sen får man en jävla enklare resa med Zyban.
Citera
2006-02-13, 16:54
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
Vad hjälper en bok mot stark abstinens? lol
Jag läste den nyligen av nyfikenhet.
Hade jag haft den när jag slutade röka för tolv år sedan eller när jag slutade snusa för drygt två år sedan hade det hjälpt mig väldigt mycket.
Självklart hjälper inte en bok mot abstinens. Men alla som jag vet om som läst den har fått hjälp att lägga ner nikotin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in