2009-06-21, 20:35
Medlem
La in sill i onsdags kväll till ett större sällskap på midsommarafton, tyvärr han den inte dra tillräkligt och vi hade nog för mycket sill kontra mängd lag, så den smakade för mycket "fisk", villket gör att jag har en stor mängd kvar. Men nu i kväll (efter 4 dygn) smakade den utmärkt.

Känns fel att kasta 2 stora skålar med sill, men hur länge håller den ??
Citera
2009-06-22, 09:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
La in sill i onsdags kväll till ett större sällskap på midsommarafton, tyvärr han den inte dra tillräkligt och vi hade nog för mycket sill kontra mängd lag, så den smakade för mycket "fisk", villket gör att jag har en stor mängd kvar. Men nu i kväll (efter 4 dygn) smakade den utmärkt.

Känns fel att kasta 2 stora skålar med sill, men hur länge håller den ??
Jag har faktiskt haft min insaltade och heminlagda samt självfiskade sill i kylskåp upp till 4 månader! Dock blir konsistensen sämre och sämre ju längre tiden går. Men upp till 1 månad går säkert bra.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2009-06-22 kl. 09:20.
Citera
2009-06-22, 09:18
Medlem
Gimp_offers avatar
Jag har för mig att det är hur mycket salt som sillen ligger i.

Förr i tiden så la man ju in fisk och kött i saltbad och de kunde hålla från hösten till våren om inte längre... Så har du mycket salt i sillen så håller dem sig nog ganska länge.. Men det är nog som dePaul säger att de lätt klarar sig en månad innan dem blir sämre...
Citera
2009-06-22, 11:32
Medlem
Har ju inte tillsatt nått salt, och har inte själva sillburkarna kvar, får väl cykla till affärn o kolla saltmängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in