Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-21, 18:55
  #13
Avstängd
bumpar lite OT. om jag reggar ett flashback VPN-konto en månad och får en viss IP, sen reggar jag ett nytt konto när abonnemanget på mitt första konto har gått ut. får jag då en ny IP-adress eller får jag samma igen?
Citera
2009-06-21, 20:34
  #14
Medlem
Lich.queens avatar
Citat:
Principen är densamma oavsett om man gömmer sig för myndigheter eller inte

Om du tar dig tid att läsa ts fråga så ser du att du är den ende som pratar om principen. Det som är intressant är genomförandet.

Citat:
se bara på hur Flashback stämmer av eventuella regelbrott mot 1.07.

Nu verkar det som du försöker göra någon liknelse mellan privatpersoner och FB:s moderatorer. Du glömmer dock att de sistnämda agerar "staten" i detta fall om jag ska göra en återkoppling till mitt tidigare inlägg, dvs. de har större insikt än du och jag.

Citat:
Som svar på "man kan aldrig vara 100% anonym på Internet" kan jag bara säga "nähe, hitta mig då". Mitt telefonnummer finns i gula sidorna, ring mig!

Okej, du hade tydligen svårt att förstå. Jag tänker nu använda ditt eget svar för att förtydliga.

Precis som du påstår är det mycket svårt för mig(om inte omöjligt) att ta reda på vem du egentligen är. Detta gäller dock inte för någon med större insikt, t.ex. polisen.

Alltså, man kan i princip inte vara 100 % anonym på internet. Ditt motbevis, att jag inte kan ringa dig, är bristfälligt då det finns andra institutioner med större insikt som skulle kunna göra det om det nu hade anledning till det.
Citera
2009-06-21, 21:23
  #15
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lich.queen
Om du tar dig tid att läsa ts fråga så ser du att du är den ende som pratar om principen. Det som är intressant är genomförandet.



Nu verkar det som du försöker göra någon liknelse mellan privatpersoner och FB:s moderatorer. Du glömmer dock att de sistnämda agerar "staten" i detta fall om jag ska göra en återkoppling till mitt tidigare inlägg, dvs. de har större insikt än du och jag.



Okej, du hade tydligen svårt att förstå. Jag tänker nu använda ditt eget svar för att förtydliga.

Precis som du påstår är det mycket svårt för mig(om inte omöjligt) att ta reda på vem du egentligen är. Detta gäller dock inte för någon med större insikt, t.ex. polisen.

Alltså, man kan i princip inte vara 100 % anonym på internet. Ditt motbevis, att jag inte kan ringa dig, är bristfälligt då det finns andra institutioner med större insikt som skulle kunna göra det om det nu hade anledning till det.
Självklart går det att vara anonym på nätet om man bara verkligen vill anstränga sig. Internetcaféer är ett utmärkt sätt att börja, och de finns i så gott som varenda håla i hela världen. Däremot bör man ställa sig själv frågan om vad det faktiskt finns för hotbild mot en. Skulle du anses vara ansvarig för WTC-kraschen så får du inte ha klantat dig någonstans på vägen ifall du vill vara anonym. Har du däremot beställt WoW-konton från någon annans Visakort så hade de flesta blivit rejält förvånade ifall inte en enkel vända via ToR räcker.
Citera
2009-06-21, 22:15
  #16
Medlem
Vägrar att tro att det inte finns en helt anonym lösning som gör att man kan surfa säkert hemifrån sin vanliga dator. Jag kommer fortsätta leta.

Jag är övertygad om att det någonstans i världen finns en publik proxyserver som inte lagrar inkommande IP-adresser, eller någon annan idiotsäker lösning. Om jag drev ett webbhotell eller liknande, så skulle jag satt upp en anonym proxyserver gratis, för att få publicitet.
Citera
2009-06-21, 22:30
  #17
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familjefar
Vägrar att tro att det inte finns en helt anonym lösning som gör att man kan surfa säkert hemifrån sin vanliga dator. Jag kommer fortsätta leta.

Jag är övertygad om att det någonstans i världen finns en publik proxyserver som inte lagrar inkommande IP-adresser, eller någon annan idiotsäker lösning. Om jag drev ett webbhotell eller liknande, så skulle jag satt upp en anonym proxyserver gratis, för att få publicitet.

Publika skulle jag inte lita på, PRQs VPN däremot är känt för att köras disklöst. Om IPREDia är billigare i dagsläget vet jag inte, jämför priserna alltså.
Citera
2009-06-22, 18:43
  #18
Medlem
I teorin är det omöjligt att förbli anonym. Det finns alltid scenarion där det går att bli spårad. T.ex. om någon övervakar och loggar varje knutpunkt/gateway som finns.
I praktiken blir dock detta omöjligt. Så jag skulle påstå att det i princip går att bli 100% anonym.
Citera
2009-06-22, 19:53
  #19
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon
I teorin är det omöjligt att förbli anonym. Det finns alltid scenarion där det går att bli spårad. T.ex. om någon övervakar och loggar varje knutpunkt/gateway som finns.
I praktiken blir dock detta omöjligt. Så jag skulle påstå att det i princip går att bli 100% anonym.
Du kan övervaka varje knutpunkt om du så vill. Går jag in på ett Internetcafe i Kuala Lumpur, anger att mitt namn är Gustaf Adolf (vilket är exakt vad jag har gjort vid ett par tillfällen) och ser till att hålla mig med kontanter så hittar du mig inte om jag bara ser till att inte glo rakt in i en massa övervakningskameror.
Citera
2009-06-27, 02:04
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du kan övervaka varje knutpunkt om du så vill. Går jag in på ett Internetcafe i Kuala Lumpur, anger att mitt namn är Gustaf Adolf (vilket är exakt vad jag har gjort vid ett par tillfällen) och ser till att hålla mig med kontanter så hittar du mig inte om jag bara ser till att inte glo rakt in i en massa övervakningskameror.
Nja, eftersom jag har ett jävligt avancerat IDS som spårar dig så fort du skickar den första olagliga byten så kommer ett SWAT-team vara där innan du hinner säga jävlar baklänges
Eller så ser jag till att kameraövervaka alla terminaler och datorer som är anslutna till internet. Men alltså, det är ju bara teoretiskt snack så jag tror vi är överrens om att det går i princip att hålla sig 100% anonym.
Citera
2009-06-27, 02:27
  #21
Avstängd
Smurfaccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Du kan övervaka varje knutpunkt om du så vill. Går jag in på ett Internetcafe i Kuala Lumpur, anger att mitt namn är Gustaf Adolf (vilket är exakt vad jag har gjort vid ett par tillfällen) och ser till att hålla mig med kontanter så hittar du mig inte om jag bara ser till att inte glo rakt in i en massa övervakningskameror.
men om internet cafet skulle bry sig och kolla va du gjorde via t.ex fjärrskrivbord å se att du begår brott och ringer dit polisen så åker du fast eller om dom tar kort på dig å polisanmäler dig... inte troligt men skulle funka alltså inte 100% anonym. så jag anser att det inte går att vara 100% anonym eftersom det betyder att inte änns det mest otroliga skulle kunna hända.
Citera
2009-06-27, 10:05
  #22
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfacc
men om internet cafet skulle bry sig och kolla va du gjorde via t.ex fjärrskrivbord å se att du begår brott och ringer dit polisen så åker du fast eller om dom tar kort på dig å polisanmäler dig... inte troligt men skulle funka alltså inte 100% anonym. så jag anser att det inte går att vara 100% anonym eftersom det betyder att inte änns det mest otroliga skulle kunna hända.

Vi pratar teknisk anonymitet, att du behöver greppa efter "tänk om du blir fotograferad för brottsmisstanke" och annat strunt bevisar bara att du har fel.
Citera
2009-07-01, 10:26
  #23
Medlem
luringtons avatar
Nja sitter du o dra ner BARNPORR varje dag så finns det risk att du torskar och blir uthängd som barnvåldtäktman,
Kollar man efter säkerhetshål på någon sajt några gånger per månad så är det typ 95- 100% säkert.
Citera
vhes avatar

Moderatormeddelande

Postat av vhe 2018-03-17, 23:37
Moderator
Diskussion om den nya versionen av Flashback VPN hänvisas till följande tråd: (FB) Flashback VPN

/Moderator
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback