Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-21, 16:40
  #1
Medlem
Jag ber om ursäkt om frågan tidigare har ställts men jag kunde inte hitta den...
Ponera att jag här på FB detaljerat beskriver hur jag gick till väga då jag mördade JFK och Olof Palme och skryter om att jag besitter kunskaper om ett stort kommande terrorattentat. Skulle Flashbacks VPN skydda mig från myndigheterna i det läget?
Citera
2009-06-21, 16:45
  #2
Medlem
Lich.queens avatar
Om du hade kikat på FAQ:en på www.flashback.name så hade du fått svar på frågan. Enligt vad som står där så måste de enligt lag föra loggar över IP:adresser. Dock behöver dessa inte ges ut om det inte föreligger misstanke om brått som ger mer än 2 år på straffskalan. Huruvida det brott du beskriver skulle vara ett sådant har jag ingen aning om dock.
Citera
2009-06-21, 16:48
  #3
Medlem
Denzens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familjefar
Jag ber om ursäkt om frågan tidigare har ställts men jag kunde inte hitta den...
Ponera att jag här på FB detaljerat beskriver hur jag gick till väga då jag mördade JFK och Olof Palme och skryter om att jag besitter kunskaper om ett stort kommande terrorattentat. Skulle Flashbacks VPN skydda mig från myndigheterna i det läget?

Säg att du skapar nytt konto varje vecka så skulle du kunna snacka så men, skulle du ha ett konto kvar hela tiden så skulle du åka dit rätt fort då dem ger ut ip nr vid brott som ger mer än 2 år som ovanstående person skrev.
Citera
2009-06-21, 16:54
  #4
Medlem
2 år på straffskalan inbegriper det mesta.
Nu är jag ingen mördare men jag vill kunna agera fritt på internet. Vad är bästa lösningen?
Har hört att Bahnhof och några andra ISP inte lagrar loggar över vilka IP-adresser de delar ut. Räcker det som skydd?
Citera
2009-06-21, 16:58
  #5
Medlem
yodos avatar
Citat:
Har hört att Bahnhof och några andra ISP inte lagrar loggar över vilka IP-adresser de delar ut. Räcker det som skydd?

Jag skulle inte lita mig på en isp som säger att det inte lagrar, jag tror det är ett rent marknadstrick!
Citera
2009-06-21, 17:19
  #6
Medlem
Lich.queens avatar
Alla måste enligt lag föra vissa loggar, oavsett vad de än säger. Du kan aldrig vara 100 % anonym på internet. Men här är mitt bästa tipps. Flytta till ett land som hatar väst-världen för att försvåra ett polisiärt samarbete. Använd sedan tor för att surfa runt på internet.
Citera
2009-06-21, 17:40
  #7
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lich.queen
Alla måste enligt lag föra vissa loggar, oavsett vad de än säger. Du kan aldrig vara 100 % anonym på internet. Men här är mitt bästa tipps. Flytta till ett land som hatar väst-världen för att försvåra ett polisiärt samarbete. Använd sedan tor för att surfa runt på internet.

Nu skippar jag en massa tjafs som hade gått ungefär så här: "kan du visa lagparagrafen som styrker ditt påstående att man måste föra loggar?", "nej, det kan jag inte", "ja, det beror på att det inte finns någon" och går rakt på sak. Lagen om elektronisk kommunikation (2003:389) kap 6 säger som följande:

Citat:
5 § Trafikuppgifter som avser användare som är fysiska personer eller avser abonnenter och som lagras eller behandlas på annat sätt av den som bedriver verksamhet som är anmälningspliktig enligt 2 kap. 1 §, skall utplånas eller avidentifieras när de inte längre behövs för att överföra ett elektroniskt meddelande, om de inte får sparas för sådan behandling som anges i 6 eller 13 §.

6 § Trafikuppgifter som krävs för abonnentfakturering och betalning av avgifter för samtrafik får behandlas till dess att fordran är betald eller preskription inträtt och det inte längre lagligen går att göra invändningar mot faktureringen eller avgiften.
Om den som uppgifterna rör har samtyckt till det, får den som tillhandahåller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst behandla de uppgifter som avses i 5 § för att marknadsföra elektroniska kommunikationstjänster eller för att tillhandahålla andra tjänster där uppgifterna behövs, i den utsträckning och under den tid som är nödvändig för tjänsten eller marknadsföringen. Ett samtycke kan när som helst återkallas.
Den som tillhandahåller en allmänt tillgänglig elektronisk kommunikationstjänst skall informera den uppgiften rör om vilken typ av trafikuppgifter som behandlas och hur länge uppgifterna behandlas för sådana ändamål som anges i första och andra stycket. Informationen skall lämnas innan samtycke inhämtas.

Som svar på "man kan aldrig vara 100% anonym på Internet" kan jag bara säga "nähe, hitta mig då". Mitt telefonnummer finns i gula sidorna, ring mig!
__________________
Senast redigerad av Ödlan 2009-06-21 kl. 17:44.
Citera
2009-06-21, 17:47
  #8
Medlem
Ödlan, kan du dela med dig av hur du förblir anonym?
(Jag har precis installerat Tor)
Citera
2009-06-21, 17:48
  #9
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lich.queen
Men här är mitt bästa tipps. Flytta till ett land som hatar väst-världen för att försvåra ett polisiärt samarbete. Använd sedan tor för att surfa runt på internet.

Också ett fint tips...

Om man nu inte har den handlingskraften för en flytt utomlands som dessutom kostar en hel del pengar, vem ska då betala flytten?

Hur blir det med arbete, vem säger att man får ett jobb?

Bostaden, vem ska kunna ordna en vettig bostad om man nu inte har kontakter eller pengar?

Tycker du att en flytt skulle underlätta för den nya lagen som infördes den 1 April?

Du får nog kanske överväga ditt smarta tips till något mer enklare.
Citera
2009-06-21, 17:50
  #10
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familjefar
Ödlan, kan du dela med dig av hur du förblir anonym?

Det har jag redan gjort några gånger.
Citera
2009-06-21, 18:24
  #11
Medlem
Lich.queens avatar
Okej, uttalade mig efter vad jag hört, inte vad som faktiskt står i lagboken. Dock tycket jag ditt andra svar var lite, smådumt.

När man pratar om anonymitet så finns det olika typer. Det jag svarade på var anonymitet gentemot staten eller dylika institutioner, vilket också verkar vara TS menar då han pratar om mord och brott. Det du pratar om verkar vara anonymitet gentemot andra internetanvändare.
Citera
2009-06-21, 18:46
  #12
Medlem
Ödlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lich.queen
Okej, uttalade mig efter vad jag hört, inte vad som faktiskt står i lagboken. Dock tycket jag ditt andra svar var lite, smådumt.

Jaha, jag tycker du är lite jättebränd. Skönt att ha det utrett.

Citat:
Ursprungligen postat av Lich.queen
När man pratar om anonymitet så finns det olika typer. Det jag svarade på var anonymitet gentemot staten eller dylika institutioner, vilket också verkar vara TS menar då han pratar om mord och brott. Det du pratar om verkar vara anonymitet gentemot andra internetanvändare.

Principen är densamma oavsett om man gömmer sig för myndigheter eller inte. Skillnaden ligger i genomförandet; istället för att undvika identifikation genom att utge dig för att vara personen du är genom att säga "he he d e ja som e Lich.queen grabbar" använder du anonymyseringstjänster som t ex tor för att dölja vem du i själva verket. En sammankoppling gjord av en privatperson kan dock vara lika teknisk den, se bara på hur Flashback stämmer av eventuella regelbrott mot 1.07. Lösningen på den typen av sammankoppling är, precis som om du skulle gömma dig för myndigheter, teknisk.

Det spelar ingen roll vem man gömmer sig för, huvudsaken är att inte röja sin identitet genom att sprida information som kan sammankopplas med andra identiteter oavsett om det är staten eller någon annan du gömmer dig för. Överskatta inte staten.

Säger jag åt Kalle att viska "niggerfitta" till Muhammed kommer inte Muhammed få reda på att Kalle är mitt sändebud så länge jag eller Kalle inte avslöjar mig. Detta scenario appliceras på Internet där Kalle är exempelvis tornätet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback