Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2016-01-08, 12:21
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Jag har haft nagelsvamp samt svamp under fotsulorna i 12 år. Det började med för täta arbetsskor i för varmt klimat. Jag har långsamt växande svamp. Den drabbar alla tår på ena foten utom stortån som bara fått mindre angrepp (kan klippa bort dessa). Så för mig verkar det faktiskt inte smitta av sig alls genom strumpor osv.

Nu har jag tröttnat på diverse lackmedel och andra huskurer. Gick till en privat hudläkare och fick Terbinafin Actavis utskrivet direkt. Ska käka i 3 månader. Läkaren var en överläkare med 30 års erfarenhet av hudsjukdomar och enligt honom är svåra biverkningar av terbinafin mycket ovanliga och drabbat främst folk som redan har svåra njur- och leversjukdomar. Är man ung och frisk enligt läkaren ska man käka Terbinafin för att få en normal fot. Man vill ju inte gå omkring och se leprasjuk ut. Dessutom blir foten oerhört skör av tex löpning vid nagelsvamp.

Bra initiativ, statistiskt sett funkar oral terbinafin i hälften av fallen vilket är en riktigt bra chans. Det skadar dock inte att göra lite extra under behandlingen och göra livet surt för svampen. Byt strumpor ofta och gå gärna i sandaler hemma, undvik fukt och blöta skor. När det kommer till huskurer finns det en hel del rapporter om att vinäger/ättika har funkat vilket är logiskt eftersom svampen vantrivs i sur miljö. Orkar du kan du jobba lite med sånt. Läkarna vill inte låta mig ta en terbinafinkur till för tydligen vill man bara skriva ut det en gång och sen får det vara bra, om jag fick åt mig en tremånaderskur till skulle jag bomba med andra behandlingsmetoder i kombination i hopp om att hamna i "den andra hälften" som blir friska.
Citera
2016-10-13, 10:34
  #74
Medlem
Tyvärr är ledverk och myalgi (smärta i muskler) relativt vanliga biverkningar av Terbinafin. Men de är helt ofarliga och övergående biverkningar
Citera
2017-02-25, 10:35
  #75
Medlem
volym123s avatar
Ni som har ätit terbinafin, har ni druckit alkohol under tiden? Jag har börjat ta terbinafin hexal. Står inget på bipacksedeln om att man inte kan dricka alkohol och jag hittar inget på google angående det.
Anledning till min oro är att medicinen har ju tydligen en lever påverkan. Men om det hade varit farligt så borde det ståt på bipacksedeln elr?
Citera
2018-12-14, 14:40
  #76
Medlem
Funkar Terbinafin mot alla infektioner i kroppen? Till exempel mot halsfluss? Hur snabbt kommer effekten?
Citera
2021-12-25, 17:18
  #77
Medlem
magis avatar
------
Terbinafin-piller är bra mot nagelsvamp och hudsvamp enligt FASS.
------------------
FASS
1. Vad Terbinafin Hexal är och vad det används för:
Terbinafin, den aktiva substansen i Terbinafin Hexal, är ett läkemedel mot svamp.
Terbinafin Hexal används för behandling av olika svampinfektioner i hud och naglar.
Terbinafin som finns i Terbinafin Hexal kan också vara godkänd för att behandla andra sjukdomar som inte nämns i denna produktinformation. Fråga läkare, apoteks- eller annan hälso- och sjukvårdspersonal om du har ytterligare frågor och följ alltid deras instruktion.
-----------------
FASS
Rekommenderad dos för vuxna, även äldre patienter, är 1 tablett en gång dagligen.
Vid hudinfektioner fortsätter behandlingen i 2–6 veckor.
Vid nagelinfektioner varar behandlingen normalt i mellan 6 veckor och 3 månader, men en del patienter med infektion i tånaglarna kan behöva behandlas i 6 månader eller längre.
-------

Läkare skriver helst inte ut piller mer än 3 månader då de inte vill riskera bli anmälda för anmälning för biverkningar.
Har själv rensat min kropp från nagelsvamp och förhudssvamp och har ätit piller i 2 år varje dag,
för att få stortånagel att växa ut helt, för annars kommer svampen tillbaka.
2 år varje dag också för att bli av med förhudssvamp då huden måste självläka helt,
för att få helt läkt hud innan avslutad kur.
Är 3 till 6 månader, är inte tillräcklig tid för stortånagel och hudsvamp.

Problemet är att läkare inte vill riskera sin licens så man måste köpa/beställa från utlandet för att garanterat ha piller varje dag i 2 år för att helt säkert kunna få bort stortå eller hudsvamp.

Tror också att denna motvilja att skriva ut piller mer än 6 månader,
är något tillverkare av terbinafin sprider till läkare.
För får folk bara kur för 6 månader för stortånagel eller hudsvamp,'
kommer patient tillbaka efter ett år och kräver ny kur.
Detta upprepas flera år tills patient
1. Själv förstår att de behöver kur tills skada är helt läkt och skaffar piller för 2 år
2. Eller så återkommer patient resten av livet för 6 mån kur och tillverkare av terbinafin tjänar mer pengar.

-------------------------
Är man orolig för biverkningar ska man kontrollera sin ögonvita varje morgon,
för man ska sluta, om ögonvitan gulnar.
Diskutera detta med din läkare,
så att du är insatt i detta,
om du planerar ta dessa piller i 2 år.
---------------------------

Se till att alla med nagel och hudsvamp läser detta.

Mvh MagI
------
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback