Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-20, 14:49
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
IEs avslut väcker många känslor, en del sörjer - https://computersweden.idg.se/2.2683/1.767733/reste-gravsten-for-internet-explorer--hyllas-pa-natet
Det var länge sen man använde den, men nu när den har gått i graven så är det många minnen som kommer tillbaks. Tänk att man kan få trevliga minnen från en webbläsare.

För mig var det "den gamla goda tiden" då allting var så nytt. Ett stycke kod som egentligen inte existerar i vår fysiska värld, får mig att minnas en tid som var så underbar.
Citera
2022-06-20, 15:48
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Det var länge sen man använde den, men nu när den har gått i graven så är det många minnen som kommer tillbaks. Tänk att man kan få trevliga minnen från en webbläsare.

För mig var det "den gamla goda tiden" då allting var så nytt. Ett stycke kod som egentligen inte existerar i vår fysiska värld, får mig att minnas en tid som var så underbar.

Jag började köra Firefox när den var beta innan släppet 2004 och sen Chrome när den gick om runt 2012 och vet att jag borde ha kört IE innan det men måste ha förträngt det.
Mer värdelös skitwebbläsare fanns inte, varken då eller nu. Good riddance.
Citera
2024-01-07, 18:11
Medlem
Jag har använt internet explorer i alla år utan att ha stött på större problem än långsamt internet, jag använder en gammal version av internet explorer som funkar jättebra. Gammalt men bra, förstår ni.
Citera
2024-01-07, 19:50
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt

Jag började använda internet år 2000 och minns Netscape som egentligen var ljusår bättre än IE. Men det var väl då IE började ta över i popularitet och man använde den eftersom den var vad som kom förinstallerad och "alla andra" gjorde det. Popups, modemkapning, virus annan skit var problem man fick med IE. Uppskattningsvis 97% av det hade man sluppit bara man hade använt en annan browser som Netscape, Mozilla eller någon annan som Opera (men Mozilla var bäst när den kom 2001 eller 2002, första browsern som hade ad blocker och flikar). IE kan jag inte påstå att jag har mycket nostalgi för. Jag förknippar i sådana fall det tidiga internet mycket mer med Netscape än med IE.
Citera
2024-01-07, 19:54
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Jag började använda internet år 2000 och minns Netscape som egentligen var ljusår bättre än IE. Men det var väl då IE började ta över i popularitet och man använde den eftersom den var vad som kom förinstallerad och "alla andra" gjorde det. Popups, modemkapning, virus annan skit var problem man fick med IE. Uppskattningsvis 97% av det hade man sluppit bara man hade använt en annan browser som Netscape, Mozilla eller någon annan som Opera (men Mozilla var bäst när den kom 2001 eller 2002, första browsern som hade ad blocker och flikar). IE kan jag inte påstå att jag har mycket nostalgi för. Jag förknippar i sådana fall det tidiga internet mycket mer med Netscape än med IE.
Ah, Netscape! Hade glömt bort den, nu väcker du ännu fler minnen till liv. Fan vad jag saknar den tiden!
http://www.oldversion.com/windows/netscape/
Citera
2024-01-08, 07:55
Medlem
avcs avatar
Haha är detta någon slags nostalgitråd? :P

Jag minns tre versioner:
Version 6. Den som kom inbyggd i XP och hängde sig heeela tiden. Hade man tur orkade den läsa google så man kunde ladda ner en annan webbläsare.
Version 8. Slö och minnestörstig men den snyggaste webbläsaren som gjorts.
Version 9. Tiden då alla M$ produkters (IE, Windows, Office, WLM etc) peak passerats, produkterna börjat förfulas/försämras och ett webbläsarbyte blev oundvikligt.

Som att det inte vore nog fick vi Edge, rörigaste webbläsaren i mannaminne. Även Chrome har retarderats dramatiskt på senare tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Netscape failade väl för det var shareware? Förklarligt dock.
Citera
2024-01-08, 09:28
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Netscape failade väl för det var shareware? Förklarligt dock.

Den blev gratis 1998. Netscape var de första som lanserade gratis internet i Europa (just i Sverige var det Flashback som gjorde det), alltså bara minuttaxa och ingen månadsavgift. Den förlorade mot IE för att Microsoft utnyttjade sitt OS-monopol på att ta över browsermarknaden. Detta ledde till en rättegång som MS förlorade, men det var för sent och skadan var redan gjord.

https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_v._Microsoft_Corp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in