Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-20, 19:17
  #1
Medlem
Verkar riktigt intressant. Någon som läst det på universitetet? Kan en examen i det aktuella ämnet göra en mer attraktiv på arbetsmarknaden, om man kompletterar med kanske en ekonom- eller juristexamen? Funderar på att läsa juridik för att ha en stadig utbildning i bagaget, men vill gärna läsa något annat också.
Citera
2009-06-20, 22:58
  #2
Medlem
Keldons avatar
Ekonomisk historia är ett fint, roligt och intressant ämne. Dock som humanist så är man ju inte direkt eftertraktad på arbetsmarknaden. Konkurrensen verkar inte vara mördande och det är nog relativt lätt att snyta till sig en doktorandtjänst om man sköter sina kort rätt och är diciplinerad i sina studier. Disputerade personer är ju i princip alltid eftertraktade.

Själv så tycker jag att den ekonomiska delen av historien är väldigt intressant och ofta tonas ner alldeles för mycket i historieämnet till förmån för skrönor om kungar och krig. Jag anser mig vara en väldigt allmänbildad person, men 10p ekonomisk historia öppnade mina ögon och gör att jag ser på Europas historia på ett helt nytt sätt idag. Sommarkursen jag läste för 2 år sedan ändrade både min syn på historien och faktist förvånansvärt mycket min syn på nutidens ekonomi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback