Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-09-17, 00:00
  #133
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ordonnee
Vice versa; om håller på Frölunda i hockey borde man inte då hålla på Frölunda i fotboll, och inte GAIS? Detta är trots allt hockeyforat
Kanske det men jag tror inte IFK, GAIS och Örgryte har hockeylag.

Och de stackars göteborgarna ska väl få se och heja på hockey de med och då har de väl typ bara Göteborg IK och Frölunda att välja på, tror jag är inte så insatt i göteborgslagen egenligen.

De närmaste jag har kommit var när jag följde Kungälvs alla hemmamatcher två säsonger. De körde med gratis inträde och var ganska roliga att följa.
Citera
2018-11-13, 13:08
  #134
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag älskar hockey själv, men har inte mycket till övers för fotboll, därför skulle man ju kunna tro att jag blir förnärmad av och inte håller med om trådens rubrik, men det gör jag nog delvis ändå.

En ganska tydlig tendens är att hockey är relativt stort i typiska industriorter. Jämför exempelvis Skellefteå med Umeå, visst är hockeyn stor i universitetsstaden Umeå, men i Skellefteå är den gigantisk. Även i Luleå och Örnsköldsvik är hockeyn otroligt viktig för folk.

Samma med Frölunda jämfört med Mälardalslagen, Göteborg är ju faktiskt Sveriges industriella centrum och Frölunda har mycket bra publiksnitt år efter år, medan AIK och Djurgården kan ha problem att fylla läktarna ibland.

Kolla annars internationellt var hockeyn är stor: Sverige, Finland, Ryssland, Tjeckien, Canada och rostbältet i USA, alltså länder och stater som har byggt sitt välstånd genom verkstadsindustri.

Jag tror att förklaringen är att hockey är en dyr sport som passar mentaliteten hos den som är materialistiskt lagd. Traditionellt har industrijobb varit hyggligt välbetalda, men inte så intellektuellt stimulerande, därför drar industrierna till sig och odlar mentaliteten hos människor som vill jobba hårt, få hyggligt betalt och sedan sprätta iväg slantarna på nåt som passar deras manliga tjockskallementalitet.

Bump förresten
Citera
2018-11-25, 07:55
  #135
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Hockey är en av vårt lands största sporter efter fotbollen. Vi har en liga som är en av de bästa i världen. Aldrig mindre än femtusen tar sig till arenorna när det vankas match, i Karlstad och Göteborg snarare det dubbla. Har alltid levt i en utopi att det är samma människor som går på Ullevi på sommaren som Skandinavien på vintern, med vissa få undantag. Men desto mer jag studerat mina stolsgrannar på matcherna inser jag att en stor del av publiken är antingen bönder eller människor från folkgruppen White Trash. Jag anser att dessa två grupper lyser med sin frånvaro i större utsträckning i alla tre storstäder. Därför är jag inte heller förvånad att hockey är varken stort i Stockholm eller Malmö. Göteborg heter undantaget, där tror jag dock är skillnanden att det finns många små samhällen runt Götet och de som går är till stordel folk utanför de centrala delarna. Sporten är i Sverige en storsport i mindre städer eller på ställen där större sporter lyser med sin frånvaro.

Är det en tillfällighet att Elitserien har etablerade lag från städer som:
Luleå
Örnsköldsvik
Timrå
Ängelholm

Jag tror dessutom att hockey kräver lika hög hjärnkapacitet som fotbollen och därmed lockar en annan publik. Har alltid gillat båda sporterna, men på senare tid ledsnat på hockey och ägnat mer tid till fotbollen. Den kräver mer förberedelser och taktik, även om det även existerar i hockeyn så tror jag inte i samma utsträckning. Vill man specialstudera hockeypubliken ska man blicka mot klacken. Där trängs utvecklingsströda som tror sig hittat sin plats i livet och White Trash-människor med tribaltatueringar armarna fulla. Som med allt annat hittar man givetvis även undantag som vanliga medelsvenssons och en liten del överklass. I fotbollen brukar det ofta finnas enskilda finansierar som med riskkapitalbolag går in med pengar till spelarköp, varför finns inte dessa i hockeyn i samma utsträckning? Är det för att överklassen inte intresserar sig av en sport där fullvuxna människor tjänar pengar på att slåss, jaga en gummipuck och åka skridskor på en konstfrusen is en bit in i maj?


Skulle säga att det är precis tvärtom. Båda vad gäller utövare och publik. Hockey är en dyrare sport att utöva så de fattiga WT har inte råd. Vad gäller publiken så se på vart de värsta kravallerna/fighterna mellan firmorna sker. Sällan det är så i hockey men vardagsmat i allsvenskan. Sedan finns det givetvis ganska stora likheter mellan klackarna som går på fotboll och hockey.

Det är väl förövrigt något dyrare att gå på hockey än fotboll? Det känns åtminstone "finare" att gå på hockey än fotboll.
Citera
2019-08-16, 13:55
  #136
Medlem
Denna video talar sitt klara språk🤣
https://youtu.be/DIcl7WCrSrs
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback