2009-06-18, 01:17
Medlem
marnies avatar
Jag ska göra en hallon- och vaniljpaj till midsommar och har lite funderingar på hur jag ska göra degen nyttigare. Receptet är följande:

Pajdeg
150 g smör/margarin
1 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

"Smet"
1 ägg
1 halv dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 dl creme fraiche
200 g hallon

Det är vanligt att man byter ut smöret mot kesella, men jag osäker på vilka proportioner som fungerar. Tror ni att man kan använda lite mindre socker om man har i råsocker istället? I själva smeten klurar jag också på om man kan öka på mängden av vaniljsocker något och minska på mängden vanligt socker.

Kom med alla tips ni har!
Citera
2009-06-18, 01:37
Medlem
klybans avatar
Bakar inte så himla mycket men jag aldrig hört talas om det.
Dock vet jag att lussebulla med saffran oftast har det.
Hör att det är för saftigheten och det är väl lite som smöret uppgift är också.

Men måste säga på midsommar tycker jag inte smalmata utan det kan man göra andra ggr.
Citera
2009-06-18, 01:40
Medlem
marnies avatar
Jag vet att midsommar kanske inte är perfekt för smalmat, men jag älskar pajen och skulle vilja veta om det går att göra den liite nyttigare.
Citera
2009-06-18, 02:15
Medlem
Fröken_Flisas avatar
Du kan skippa smöret och ta rapsolja istället, ett par 2-3 msk. 0,5dl dinkelmjöl, 2dl bakepro och 0,5dl rågsikt istället för 3dl vetemjöl, och ca 1dl lätt kesella. På ett ungefär. Smeten talar om ifall du behöver mer eller mindre av något, kan tänka mej att det skulle bli bra med ett ägg däri med.
Honung går att söta med men det lär bli skum smak. Ta lite mindre socker eller använd sötningsmedel.

(Råsocker=socker)

Smeten kan du byta mot vaniljkesella, eller bara creme fraichen mot turkisk lättyoughurt.
Citera
2009-06-18, 13:51
Medlem
marnies avatar
Okej, tack! Vet att råsocker och socker är samma, men har hört att det ska vara sötare och att det därför går att använda mindre av det. Ska testa din pajdeg idag och se vad resultatet blir!
Citera
2009-06-18, 20:36
Medlem
meepers avatar
Teoretiskt sett kan du byta ut allt smör mot kesella. Dock kommer smaken att bli sämre ju mindre smör du har i. Konsistensen blir också annorlunda, med mer kesella blir den segare. Med smör får du den korta struktur som en paj ska ha. Använd ett vanligt pajrecept.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in