Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-02, 22:09
  #2857
Medlem
https://www.blocket.se/malmo/Ny_akus...tm?ca=23_3&w=1

Något som passar en glad amatör som första gura? Går den bra för mig som är högerhänt?

Tackar
Citera
2016-12-04, 18:17
  #2858
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fendergibson
Bra att du har hittat en lösning som du är nöjd med.

Det skulle ändå vara intressant att veta vad du och sologitarristen använder för förstärkare. Eller slangar du upp direkt i PA:t?
Sologitarristen har en Marshall förstärkare plus 2 st pedaler. Jag har en pedal men kör i PAt...
Citera
2016-12-04, 23:21
  #2859
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maradonuts
Sologitarristen har en Marshall förstärkare plus 2 st pedaler. Jag har en pedal men kör i PAt...

Det förklarar en stor del av skillnaden i ljud. En renodlad gitarrförstärkare återger gitarrljud mycket bättre än ett PA. Det bästa vore om du skaffar en egen gitarrförstärkare, helst med rör. Kan gå att hitta en hyfsad begagnad för 3 papp.
Citera
2016-12-07, 11:13
  #2860
Medlem
Ok, bra då var det utrett.
Citera
2016-12-08, 18:06
  #2861
Medlem
Beroende på hur högt ni kör när ni repar så kan det räcka med en sådan här:
https://www.thomann.de/se/laney_cub12r.htm

Har en själv som "gåbort-förstärkare" och den har räckt till när vi repat. Den har dessutom en lågwattingång så att det går att få slutstegsspräck på hemmavolym (dock inte sovrumsvolym).
Skulle den inte räcka för er repvolym så kan det funka med att micka upp den till PA:t. Dock bäst att testa före köp.

En annan, troligen sämre lösning är en multieffekt, typ en sådan här:
https://www.thomann.de/se/zoom_g1xon.htm

Den bör kunna slangas upp till PA:t. Fråga är bara om ljudet blir för digitalt och smetigt.
Annars är idén med en multieffekt trevlig. Ett stort antal effekter, distljud och förstärkarsimuleringar.
Citera
2016-12-15, 16:58
  #2862
Medlem
Tackar för tipset.
Har en Fender Mustang 1 i min etta men orkar icke släpa omkring den. Om jag orkade så skulle det alltså bli fart i spellokalen antar jag?
Citera
2016-12-15, 18:51
  #2863
Medlem
Den kan funka, beroende på hur högt ni kör. 20 (tror jag) transistorwatt kan lätt bli för klent.
Men, det är bara att testa. Om du har lärt dig att ratta in ljud på Mustangen kanske du inte behöver pedaler framför.
Citera
2022-07-18, 14:47
  #2864
Medlem
funktioners avatar
Hallå hej.

Ska köpa ett nytt akustiskt trumset med cybaler och allt förutom stativ, det har jag mängder. Gillar Jost Nickel och mycket hardcore, funk, acid jazz, punk och metal! Kommer vilja spela dubbeltramp och vill ha ett set som går att stämma från lågt till högt. Två hängpukor och en-två golvpukor tänker jag eller endast en häng och en en-två golv.
Virvel viktig som fan, gillar stålvirvelsoundet. Joey jordison. Högt stämda. Viktigt att kunna stämma och leka mycket med den också som pukorna. En baskagge.

Cymbaler viktigt.. Tänker Zildjian K eller A custom eller sabain ssx. Några RIKTIGA VÄRSTINGAR ska det vara iallafall!!

Har iallafall runt 50k att lägga om det skulle behövas

Tips?
Citera
2022-07-21, 22:22
  #2865
Medlem
L3nn4rts avatar
Jag går i tankarna på att börja skapa reggae. Har tidigare mest gjort beats och elektronisk musik men är sugen på att börja göra roots reggae och dub.

Basen är ju en viktig del och även om jag har kommit långt på att använda mig av virtuella basinstrument så blir det i alla fall inte riktigt djupt och levande som med äkta gitarr. Resten klarar jag mig med plugins ett tag till.

Jobbar i FL Studio så det finns mycket gött att lägga på basgitarren för att feta till den, så därför undrar jag om jag kan klara mig på en billig basgitarr för att få det där levande soundet och sedan fixa resten i programmet efteråt.

Kan jag köpa vilken billig bas som helst? Vad skulle ni rekommendera för en som vill komma undan ganska billigt?

Klurar också på att köpa en billig elgitarr för "skanket". Vad rekommenderas för det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback