Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2013-12-31, 21:12
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Det finns en kul bok som heter 14 Watts eller nåt liknande, om elgitarrer. Där intervjuas Brian May som påstår han han byggde sin elgitarr med sin farsa. Som han sen tydligen använde i Queen.
Låter otroligt men inte helt omöjligt?

Dom använde ett gammalt (ek har jag för mig) bord och gjorde gitarren, de finns ett kvisthål i den till och med haha

Säger inte att de är enkelt, men så jävla svårt är de inte att bygga en gitarr, men att få den att låta bra är en annan historia.

Att may's gitarr lät gudomligt va nog mest en lyckoträff i kombo med material, mikrofoner och hans spelstil, då en gitarr aldrig låter exakt likadant när två olika personer spelar på den
Citera
2013-12-31, 21:14
  #86
Medlem
TomJonass avatar
Jag är också beredd tro på det, Brian May verkar sympatisk.
Men håll med om att det kräver talang inom snickerikonsten om man ska börja från scratch som de gjorde. Undrar om hans farsa var snickare?
Bara veta vilket träslag man ska ha i kroppen är en hel konst. Ska vi föreslå al?
Och greppbrädan är ju ett matematiskt konsstycke att få till rätt, med banden (eller vad det heter) på exakt rätt ställe. För att inte tala om elektroniken. Men allt finns väl som halvfabrikat.
Jag har en Stratocaster och är så imponerad hur bra den låter utan förstärkare!
Citera
2013-12-31, 21:20
  #87
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Jag är också beredd tro på det, Brian May verkar sympatisk.
Men håll med om att det kräver talang inom snickerikonsten om man ska börja från scratch som de gjorde. Undrar om hans farsa var snickare?
Bara veta vilket träslag man ska ha i kroppen är en hel konst. Ska vi föreslå al?
Och greppbrädan är ju ett matematiskt konsstycke att få till rätt, med banden (eller vad det heter) på exakt rätt ställe. För att inte tala om elektroniken. Men allt finns väl som halvfabrikat.
Jag har en Stratocaster och är så imponerad hur bra den låter utan förstärkare!

Det är inte gittaren som låter
Det är plekrat B spelar med half a pence
Citera
2013-12-31, 21:39
  #88
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomJonas
Jag är också beredd tro på det, Brian May verkar sympatisk.
Men håll med om att det kräver talang inom snickerikonsten om man ska börja från scratch som de gjorde. Undrar om hans farsa var snickare?
Bara veta vilket träslag man ska ha i kroppen är en hel konst. Ska vi föreslå al?
Och greppbrädan är ju ett matematiskt konsstycke att få till rätt, med banden (eller vad det heter) på exakt rätt ställe. För att inte tala om elektroniken. Men allt finns väl som halvfabrikat.
Jag har en Stratocaster och är så imponerad hur bra den låter utan förstärkare!

äh elektroniken är ju bara lite koppartråd lindade kring magneter. borde inte vara sjukt avancerat att göra själv heller, men sannolikt köper de flesta färdiga...
Citera
2013-12-31, 22:10
  #89
Medlem
TomJonass avatar
Citat:
ja det är väl inte direkt raketforskning att bygga en gitarr? visst det är ett hantverk i sig, men inget märkligt med det...

Åjo, varför är det skillnad på kopierade Gibson/Stratocasters och originalen. Kanske inte vad vi vanliga amatörer alltid märker men är man lite hemma i fingrarana märker man det på en gång.
Folk bygger ju fioler, och det är inte lätt. Inga Stradivarius precis.
Vi hade en gammal fiol som nån bonde snickrat ihop på slutet av 1800-talet. Min far kunde spela, åh så mycket bättre det lät när han köpte en billig kinesisk variant.
Citera
2013-12-31, 22:20
  #90
Avstängd
Haverisms avatar
Här berättar han själv om bygget. Det är strumpstickor, blad från matknivar och motorcykeldelar i den gitarren...
http://www.snotr.com/video/8617/Quee..._of_his_guitar
Citera
2014-01-01, 13:52
  #91
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haverism
Här berättar han själv om bygget. Det är strumpstickor, blad från matknivar och motorcykeldelar i den gitarren...
http://www.snotr.com/video/8617/Quee..._of_his_guitar

Intressant med tekniken i instrumentbyggen generellt tycker jag eftersom det handlar om klangfärg och sånt. Kombinationen av teknologisk perfektion och förvrängning vid rätt frekvens och tidpunkt ger bra ljud
Citera
2014-01-02, 15:28
  #92
Medlem
Jag har köpt en del gitarrbyggsatser och meckar lite med gitarrer. Bästa tipsen fick jag från
http://www.gnu.se/ Handlar det jag behöver från Gitarrdelar eller GMF. Men bästa gratis-tipsen står på GNU:sajt.
Citera
2018-01-05, 18:33
  #93
Medlem
JustZlatans avatar
Jag funderar också på att bygga en gitarr. Jag är trött att spela på min nylonsträngade skolgitarr. I stället för att köpa en Martin, Taylor eller Gibson för över 20.000 kr borde det vara billigare att bygga en egen och då kan man välja bästa trä också. Vad tror ni om det?
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback