Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-16, 02:40
  #1
Medlem
n1993s avatar
Den sena timmen (inga droger inblandade, jag lovar!) väckte en spännande impuls, nämligen att bygga en gitarr Jag har nämligen funderat på att köpa en ett tag för att lära mig spela, kan bara dom allra enklaste grunderna än (durackorden, vars tonerna ligger etc) och tar inte alltför seriöst på min musikaliska förmåga, därför känns 800 eller vad skräpgitarrer nu kostar lite saftigt.

Så jag fick den underbara idén att jag ska bygga en egen, jag hade tänkt typ en bräda med vanliga skruvar som stämskruvar och typ en plåtburk eller nåt som resonanslåda, som jag sen drar på nylonsträngar på, frågan är, kommer detta funka? Vad måste jag tänka på för att stämningen ska funka och få bra resonans etc? Vilka avstånd etc ska det vara på alla grejer (band, stämskruvar etc)? De enda kraven jag har är att den ska funka att stämma, låta mer än 30 db samt se stencool ut

Och om nån tycker att detta är en dumihuvetgrej att försöka göra så skyller jag än en gång på den sena timmen
Citera
2009-06-16, 02:42
  #2
Medlem
wzbzs avatar
Självklart ska du fullfölja projektet, men förvänta dig bara inte att du kommer att sluta med ett fullt spelbart instrument.

En sak att tänka på.. det är ju väldigt viktigt att banden sitter där de ska. Man kan köpa färdigsågade halsar separat vet jag. Kanske vore nåt? Plugga på lite vad en gitarr egentligen består av och hur saker hänger ihop. Det finns så mycket mer än låda, hals och huvud.
__________________
Senast redigerad av wzbz 2009-06-16 kl. 02:45.
Citera
2009-06-16, 02:55
  #3
Medlem
n1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Självklart ska du fullfölja projektet, men förvänta dig bara inte att du kommer att sluta med ett fullt spelbart instrument.

En sak att tänka på.. det är ju väldigt viktigt att banden sitter där de ska. Man kan köpa färdigsågade halsar separat vet jag. Kanske vore nåt? Plugga på lite vad en gitarr egentligen består av och hur saker hänger ihop. Det finns så mycket mer än låda, hals och huvud.

Iofs, men jag hade för avsikt att göra allting utom strängarna av sånt jag har hemma, och färdigsågad hals lät ganska dyrt? Men tack för tipsen! En till fråga, vilken funktion har hålet i lådan på en akustisk gitarr? Släpper den in eller ut ljudet?
Citera
2009-06-16, 03:15
  #4
Medlem
Det är ju hålet som gör att det låter
Ljudet studsar väl på väggarna eller nåt sånt kanske.
EDIT: Hålet släpper väl alltså både in och ut

Eller hur menade du?

Man kan hitta dimensionerna på hur banden ska sitta på internet, de ska ju sitta på väldigt precisa ställen, och blir mindre mellanrum ju längre upp på halsen.

Jag är lite trött så detta kanske blev konstigt :P
Citera
2009-06-16, 04:41
  #5
Medlem
RyskReverss avatar
Don't

Gör det inte. Det kommer låta som en slaktad bäver.
Citera
2009-06-16, 04:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knaslaban
Det är ju hålet som gör att det låter
Ljudet studsar väl på väggarna eller nåt sånt kanske.
EDIT: Hålet släpper väl alltså både in och ut

Eller hur menade du?

Man kan hitta dimensionerna på hur banden ska sitta på internet, de ska ju sitta på väldigt precisa ställen, och blir mindre mellanrum ju längre upp på halsen.

Jag är lite trött så detta kanske blev konstigt :P

Det blir en resonanslåda ja, ljudet går in, byggs upp runt väggarna och kommer ut fylligare. Det hade blivit väldigt torrt annars ljudet och en gitarr är ganska svag som den är redan.
Citera
2009-06-16, 07:40
  #7
Avstängd
3 olika tjocklekar på fiskelina och 3 olika tjocklekar på ståltråd borde kunna funka fint som strängar!!

resonansLådan är inte det viktigaste delen!!

inte heller mellanrum mellan strängarna!! det är att du stämmer gitarren rätt.. det kan du göra med ett piano eller en annan gitarr... - E-H-G-D-A-E +
Citera
2009-06-16, 10:06
  #8
Medlem
LIDMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shucky89
3 olika tjocklekar på fiskelina och 3 olika tjocklekar på ståltråd borde kunna funka fint som strängar!!

resonansLådan är inte det viktigaste delen!!

inte heller mellanrum mellan strängarna!! det är att du stämmer gitarren rätt.. det kan du göra med ett piano eller en annan gitarr... - E-H-G-D-A-E +

Du menar E D A G B E ? Inget H ska det vara....
Citera
2009-06-16, 10:33
  #9
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LIDMAN
Du menar E D A G B E ? Inget H ska det vara....
H = B
Citera
2009-06-16, 12:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LIDMAN
Du menar E D A G B E ? Inget H ska det vara....
*host* E A D G B E... Om vi nu ska vara sådana.
Citera
2009-06-16, 13:54
  #11
Medlem
n1993s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyskRevers
Gör det inte. Det kommer låta som en slaktad bäver.

Menar du att den inte kommer gå att stämma eller bara att den kommer låta fuckat?
Citera
2009-06-16, 16:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LIDMAN
Du menar E D A G B E ? Inget H ska det vara....
Dina kunskaper var ju bra
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback