Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-15, 10:54
  #1
Medlem
CommonKnowledges avatar
Skulle uppskatta om alla som ser denna tråd försöker definera detta.
Hur tolkar ni detta uttryck? Vad exakt för er är att visa framfötterna på ett jobb?

Beskriv gärna i en situation.

Tacksam!
Citera
2009-06-15, 10:57
  #2
Medlem
micaeles avatar
Att sällan fråga vad som måste göras eller vara sysslolös, utan själv kunna se uppgifter eller skapa arbete som kommer företaget till gagn.
Citera
2009-06-15, 10:59
  #3
Medlem
pernil90s avatar
Jag skulle nog säga att jag tolkar det som självständig och driftig.
Citera
2009-06-15, 11:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
Att man visar upp främre delen av fötterna, t ex. när du är på chefens kontor så slänger du upp fötterna på bordet och visar honom.

haha!

som civilingenjör innebär det för mig en person som är lite vassare än resten + är driftig och initiativrik och inte bara slöar.

Det räcker inte med att bara vara smart eller bara vara driftig utan bägge måste vara uppfyllda.
Citera
2009-06-15, 13:17
  #5
Medlem
csts avatar
Någon som tar för sig och vill avancera inom företaget/föreningen. En person som helt enkelt inte nöjer sig med att inte utvecklas.
Citera
2009-06-15, 15:07
  #6
Medlem
Att visa sitt allra yttersta. Att visa vad man verkligen går för.

Är man slö och inte särskilt driftig som person behöver "att visa framfötterna" inte innebära någon märkvärdig insats, utan jag tolkar det som att man visar det bästa man har, hur bra eller dåligt det än må vara.
Citera
2009-06-15, 15:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scooby-doo
Att man visar upp främre delen av fötterna, t ex. när du är på chefens kontor så slänger du upp fötterna på bordet och visar honom.

din avatar beskriver hur jag kände när jag läste det
Citera
2009-06-16, 13:41
  #8
Medlem
CommonKnowledges avatar
Intressant.
Många arbetsgivare ser på detta olika skulle jag tro. Beroende på arbetsplatsen då.
Citera
2009-06-16, 14:32
  #9
Medlem
M4F14s avatar
Att visa framfötterna är en floskel. Det betyder ingenting och allting. Det är en mening som används när en person inte riktigt vet vad de ska säga.

Säger din chef detta ska du genast säga: Vad exakt menar du? För att komma framåt ska du sätta upp en plan med din chef. Vad ska jag göra för att avancera i position och lön. Vart vill du komma? Vad ska du göra för att komma dit? Sätt upp en tidsplan med delmål. Löst snack lämnar dig bara i kölvattnet. Detsamma gäller lärare. Säger läraren detta gör h*n en personlig bedömmning av dig, inte en korrekt bedömmning av dina kunskaper.
Citera
2009-06-28, 17:36
  #10
Medlem
BRZMs avatar
Visa ambition och intresse för det man håller på med. Nästan på gränsen till fjäsk.
Citera
2009-06-28, 17:40
  #11
Medlem
Zurrets avatar
"Att visa framfötterna" innebär att du ska mer eller mindre visa att du "Brinner för ditt jobb" eller "Lever för jobbet". Visa alltså att jobbet är din nr1 prioritet.
Citera
2009-06-28, 22:27
  #12
Medlem
slrslrs avatar
Göra så bra ifrån sig som du bara kan på ditt jobb. Håller annars med föregående talare angående ditt nick och topicrubriken
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback