Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-13, 12:25
  #1
Medlem
Jag har fått beslut från åklagare att denne inte kommer att åtala den stalker som förföljt, hotat och trakasserat ett stort antal grannar, politiker och andra de senaste 10-12 åren i, och i anlutning till, det område i Djursholm där jag bor. Det handlar om personer som begått självmord, hemfridsbrott, anonyma samtal, aonyma brev, brev som hänger ut grannar, hot som 'jag vet var dina barn spelar fotboll', systematisk insamling från alla offentliga, och ibland icke offentliga källor som finns. Vår stalker vet allt m sina grannar och många andra.

Så vad gör man? Jag har fått många förslag som barit rent brottsliga på hur man ska få honom sluta. Alla tips mottages tacksamt. Och jag kan bidra med mer information om det finns någon att prata med.
2009-06-13, 12:35
  #2
Medlem
Ödlans avatar
Min rent spontana tanke är att ta till våld, jag ser inga andra alternativ. Besök honom med golfklubba och ge honom en present i samband med att han packar och flyttar någon annanstans.
2009-06-13, 12:55
  #3
Medlem
Svejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretCodeName
Jag har fått beslut från åklagare att denne inte kommer att åtala den stalker som förföljt, hotat och trakasserat ett stort antal grannar, politiker och andra de senaste 10-12 åren i, och i anlutning till, det område i Djursholm där jag bor. Det handlar om personer som begått självmord, hemfridsbrott, anonyma samtal, aonyma brev, brev som hänger ut grannar, hot som 'jag vet var dina barn spelar fotboll', systematisk insamling från alla offentliga, och ibland icke offentliga källor som finns. Vår stalker vet allt m sina grannar och många andra.

Så vad gör man? Jag har fått många förslag som barit rent brottsliga på hur man ska få honom sluta. Alla tips mottages tacksamt. Och jag kan bidra med mer information om det finns någon att prata med.
Vad består hoten av, och vad säger han själv när ni konfronterat honom? Är han helt ”borta” och omöjlig att påverka?

Det jag menar är om det nu bara finns en utväg kvar, dvs en tydlig fysisk markering. Men om man nu är rädd för en sån här typ och nästan får vakta sina barn så kanske man även är rädd för att eventuella åtgärder mot en knäppskalle slår tillbaka på en själv, eller sina barn.

Men det vet väl du bäst själv hur pass rubbad han är, eller kan bli.
2009-06-13, 14:20
  #4
Medlem
Exempel

Vår stalker är naturligtvis psykiskt störd. Man behöver bara träffa honom ett par minuter för att inse det. Det gjorde de poliser som var här för några veckor sedan. De sög in honom efter ett överfall på två journalister och två grannar där journalisterna skulle ha intervjuat grannarna om en misshandel dagen innan. Trots att polisen tog in honom och det utreddes så ledde det inte till något. Journalisterna fick inte skriva om händelsen och därmed är det mediatystnad som gäller.

För att ta ett annat exempel ur högen så var det en mäklare som skulle ombilda området för 3-4 år sedan som blev uppringd och hotad i sitt hem. Han drog sig ur projektet direkt och nu vet alla ombildare i Storstockholm att det finns en hotbild. Området är därmed svartlistat av dem. Vilket bara är en del av problemet eftersom det inte går att genomföra möten i området. Det senaste avbröts efter 10 minuter av säkerhetsskäl.
2009-06-13, 14:20
  #5
Medlem
Disco Moskvas avatar
Ni vet alltså vem personen är? Låter som en riktig foliehatt.
Personen är ju uppenbart sjuk och jag har uppfattningen att man ska låta sådana personer vara, men med tanke på hur mycket skada han ställer till så är det kanske berättigat att göra något.

Mitt tips: gör exakt samma sak mot honom som han gör mot er. Gräv och rota, anställ en privatdetektiv tillsammans med grannarna. Om jag känner den där personlighetstypen rätt så älskar de att belysa andra men hatar att själva bli belysta. De vill agera i skuggorna, ha en utkikspost men själva förbli dolda. Gör personen offentlig helt enkelt, och låt honom veta det. När hans porträtt börjar sitta på varje lyktstolpe är det inte lika kul för honom att bo kvar.
__________________
Senast redigerad av Disco Moskva 2009-06-13 kl. 14:22.
2009-06-13, 14:24
  #6
Medlem
Exempel

Och nej, det leker inga barn på gården. Det har inte gjort det på många år. Med konsekvenser som att soc besökt familjer på gården. Och vår stalker som orsakar rädslan och problemet har enligt uppgift själv anmält föräldrar i anonyma brev för att de 'håller sina barn inlåsta' och inte låter dem träffa andra människor... Det är det som är så obehagligt. Det är psykopati på
hög nivå. Och det är inte olagligt i juridiskt mening. Man får vara stalker och göra så i Sverige. Men inte i USA och England där det finns en stalkerlagstiftning.
2009-06-13, 14:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco Moskva
Ni vet alltså vem personen är? Låter som en riktig foliehatt.
Personen är ju uppenbart sjuk och jag har uppfattningen att man ska låta sådana personer vara, men med tanke på hur mycket skada han ställer till så är det kanske berättigat att göra något.

Mitt tips: gör exakt samma sak mot honom som han gör mot er. Gräv och rota, anställ en privatdetektiv tillsammans med grannarna. Om jag känner den där personlighetstypen rätt så älskar de att belysa andra men hatar att själva bli belysta. De vill agera i skuggorna, ha en utkikspost men själva förbli dolda. Gör personen offentlig helt enkelt, och låt honom veta det. När hans porträtt börjar sitta på varje lyktstolpe är det inte lika kul för honom att bo kvar.


Grannarna har redan gjort det mesta av det du skriver. Men de har tvingats flytta. lever i något fall med skyddad identitet och i ett fall ska en granne ha begått självmord. Ett tiotal grannar har tvingats flytta. Så motståndet är dessvärre splittrat. Döda kan inte vara med och finansiera privatdetektiver.
2009-06-13, 14:44
  #8
Medlem
Leppakomiess avatar
Mordhota honom? Känns rätt surealistiskt hela grejen. Vad gör han när du/ni konfronterar honom med det?.
2009-06-13, 14:46
  #9
Medlem
Stalkerns namn

Det är tveksamt om jag vågar lägga ut hans namn här. Det är bara några veckor sedan han anföll grannar sist. Men jag kan berätta att han tagit sitt namn efter den norske spionen Treholt. Han fick tydligen inte ta namnet Treholt så han tog en annan siffra, typ.
2009-06-13, 14:49
  #10
Medlem
Konfrontation

Citat:
Ursprungligen postat av Leppakomies
Mordhota honom? Känns rätt surealistiskt hela grejen. Vad gör han när du/ni konfronterar honom med det?.

Han har ju frontats av grannar. Och han blir så ... speedad att han inte blir pratbar. Det är nog ingen som haft ett normalt samtal med honom. Och rädslan styr. Jag skulle aldrig kunna stå mittemot honom och tala som
med en vanlig person. Det här är ju en svårt psykiskt störd individ som
jag inte har utbildning och kunskap att hantera. Och jag har inte betalt för det heller... det normala här är att han gör en rusning mot någon och den drabbade springer ju så klart.
2009-06-13, 14:58
  #11
Medlem
tror att det är meningslöst att ge dig några råd min erfarenhet av djursholms bor är att dom mest går omkring och ser skitnödiga ut när dom förlorar kontrollen,,

hade det varit ett normalt område så är det bara en tids fråga innan idioten stalkern ger sig på fel gubbe och när det sker så kommer han att vara upptagen med att inhämta intensiv vård,
det tråkiga är att denna typen av perssoner ka<n hålla på ganska länge i piss groppar som djursholm
2009-06-13, 15:01
  #12
Medlem
Leppakomiess avatar
Antingen så löser det ni själva genom att som nån ovan sa spela hans spel mot honom.

Ringa polisen/soc varje gång han gör något, om ni alla grannar anmäler honom tillräckligt många gånger så borde polisen göra något åt saken.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback