Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-03-07, 17:08
  #13
Medlem
Repolainens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proxyLain
Har din dator UEFI (eller vad sjutton det nya heter) kan jag tyvärr inte hjälpa. Men tidigare brukade det stå att man kunde trycka någon av F1-F12 tangenerna precis när man startade datorn för att välja vilken enhet man skulle starta ifrån. Därefter väjer man bara USB, så ska installation dra igång ifrån USB stickan

UEFI är hemskt... Men, man ska väl rimligtvis ta sig in i BIOS, ställa in datorn på att starta från CD/DVD och aktivera UEFI ((för det vill de senaste versionerna av windows ha, har jag för mig))

Mata in windows installations-CD, spara sedan dina ändrade BIOS-inställningarna och starta om datorn.

Eventuellt kommer datorn säga till dig att trycka någon tangent för att köra installationsprogrammet. Tryck i så fall tangentjäveln. t

Eventuellt måste du trycka på en jävla massa olika knappar för att hitta just den knapp du behöver för att komma till en meny där du kan välja vilket medium du ska starta ifrån. Har för mig att jag hade såna problem när jag skulle installera linux på min nuvarande dator, som kom med windows installerat. Trots att jag ställt in i bios att den skulle starta från CD/DVD så så laddade den windows från hårddisken. Jag var tvungen att, under startup, gå in och välja CD/DVD som bootmedia.
Citera
2015-03-07, 18:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Streetmann
Bumpar denna tråd lite!

Jag har Linux mint 17.1 Cinnamon 32-bit (Cinnamon version: 2.4.6) installerat nu på min laptop.
Nu är det så att jag vill installera windows 7 istället för Linux som jag har på en USB sticka men jag vet varken hur jag avinstallerar Linux eller bootar upp själva windows installationen från USB stickan.

Så jag hoppas att någon datorkunnig kan hjälpa mig med mitt problem?
Kan även tillägga att jag aldrig använd mig utan Linux så fattar nada om det här operativsystemet!


Ha en trevlig kväll!
/ Street
Precis som andra skriver håller man nere en av F-tangenterna när man startar upp datorn för att därefter välja startmedia. Det kan annars vara som så att du behöver ändra bootordningen i BIOS. Vill du ha mer hjälp får du säga vilken datormodell du har.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback