Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-04-12, 11:56
  #157
Medlem
Hinterstoissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EirMist
Ursäkta att jag ligger efter men hur fick Aftonbladet reda på deras identitet? Vem skvallrade?

Undrar också detta.
Citera
2021-04-12, 22:59
  #158
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag tänker att man inte behöver vara paranoid konspirationsteoretiker för att mena att det pågår ett slags kulturkrig mot mannen (eller så är jag en sådan ). Kanske ett medvetet och långsiktigt krig, kanske bara en tillfälligt säljande trend, men jag själv som medelålders man känner mig i alla fall numera oerhört förfrämligad och utfasad när jag tittar på det litterära utbudet hos bokhandlare och ljudbokstjänster. Ett av mina favoritexempel på sistone är Alex Schulmans Bränn alla mina brev som ju är en groteskt förljugen karikatyr av den europeiske kristne och intellektuelle kulturmannen i Sven Stolpes gestalt, framgångsrikt skriven för att uppröra och sälja till kvinnor. Även mycken feministisk litteratur går ju ut på att ganska ensidigt framställa kvinnan som offer – minns en historisk tecknad serie riktad till unga tjejer (men har glömt titeln) som på fullt allvar beklagade den stackars kvinnan som tvingades vara instängd i hemmet medan hennes make soldaten fick gå ut och roa sig med sina polare på slagfältet.

Och deckare som Keplers sätter ju på motsvarande sätt gärna det sexuella hotet mot kvinnokroppen i fokus på ett sätt som tidigare inte varit lika explicit i genren. Antar med valhänt analysförmåga att det kan ha att göra med en kvinnlig skräck för maktlösheten under graviditeten som ju intill våra dagar varit ett ganska dödligt hot.

Många författare ger en väldigt ensidig bild av sina karaktärer. Kvinnor är utsatta stackare och män är snabba att utnyttja detta elaka som dom är.
Det finns undantag. Pasqal Engman (Råttkungen, Änkorna) är lysande tycker jag.
Viktimologi är nåt författare borde studera. Det finns orsaker till att offer blir offer ibland.
Jag minns en brutal våldsverkare som jag ofta diskuterade detta med (i yrket ska jag väl tillägga)
Han gav mej mycket att tänka på. Han berättade att han blev väldigt förbannad när kvinnor han gick förbi sena kvällar tydligt visade att de var rädda för honom. Enbart i hans egenskap av man.
Det hade hänt att han blivit så uppretad att han gett dom en snyting när han gick förbi för att bekräfta deras farhågor.
Så kan alltså även oskyldiga, helt främmande kvinnor bli offer.
En hustrumisshandlare berättade att han fylldes av förakt för sin fru för att hon tog emot och inte stod upp emot honom och lämnade förhållandet. Då slog han bara därför.
Kepler tycker att det räcker med att offren är flickor för att de ska plågas. Det räcker inte tycker jag.
Det trendar att vara kvinna. Är hon dessutom same, rom eller nåt de tycker är utsatt så får hon helgongloria.
En väninna som är barnmorska märker trenden dagligen. Pojkar ser mödrarna ibland ut att vilja stoppa in igen.
Det är bara invandrarfamiljer som jublar över gossebarn.
Hur blev det så här?
__________________
Senast redigerad av LaScala 2021-04-12 kl. 23:02.
Citera
2022-02-21, 11:14
  #159
Medlem
Mekkys avatar
När kommer Keplers nästa bok?
Borde vara under 2022 om de följer tidigare utgivningstakt. Spegelmannen var den första av fyra böcker enligt kontraktet med förläggaren.
Citera
2022-02-24, 20:48
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fujian
Jag läste precis klart Spegelmannen och jag undrar

Nu var det ett tag sen jag läste Lazarus men
__________________
Senast redigerad av NonComposMentis 2022-02-24 kl. 20:53.
Citera
2022-02-24, 21:15
  #161
Medlem
Alla vet väl vid det här laget att Lars Kepler är pseudonymen för svenska författarparet, tillika äkta paret, Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril.
Citera
2022-03-09, 13:47
  #162
Medlem
Mekkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Alla vet väl vid det här laget att Lars Kepler är pseudonymen för svenska författarparet, tillika äkta paret, Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril.

Ja och ändå kände du dig tvungen att berätta det?
Citera
2022-03-09, 18:18
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mekky
Ja och ändå kände du dig tvungen att berätta det?
Problem med det? Sök hjälp.
Citera
2022-03-10, 17:39
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Problem med det? Sök hjälp.
Du visste det nog redan (tror att de flesta vet det vid det här laget), men Lars Kepler är pseudonymen för svenska författarparet, tillika äkta paret, Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril.
Citera
2022-04-25, 08:52
  #165
Medlem
Mekkys avatar
Keplers nästa bok kommer i Oktober och får titeln Spindeln.
Citera
2023-01-07, 22:45
  #166
Medlem
Läste ut Spindeln igår, bra och spännande bok som vanligt.
Slutet fick mig iaf att tro på en fortsättning och en ny bok 2024.
Citera
2023-05-22, 03:51
  #167
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Sällan jag avbryter läsning av deckare mitt i handlingen. Men Spegelmannen är ett sådant undantag. Ett magplask. Konstruktionen håller inte någonstans.
Här får jag till hundra procent hålla med, med undantag för att jag kämpade mig igenom hela skiten: Nog för att Kepler-böckerna alltid varit "airport fiction", och att kvalitén på dem överlag sluttat nedåt sedan de tidiga utgivningarna (Paganini-Kontraktet tyckte jag faktiskt var bra på riktigt, engagerande spänningsroman med häftig action), men böckerna har som regel varit en duglig form av B-underhållning.

I Spegelmannen är det som om paret Ahndoril varit konstant bakfulla under hela författandet: Den värld som boken utspelar sig i är som en jävla tecknad film där logisk konsekvens eller mänsklig handlingskraft överhuvudtaget inte finns? Precis var och en av alla de personer som nämns och beskrivs i den är som lealösa knuffgubbar som bara existerar så att huvupersonen Joona Linna och, den av någon bisarr anledning fullkomligt spårlöse, mördaren kan använda dem som verktyg för att leda "handlingen" vidare.
Jag tycker ändå Joona Linna och hans kompanjon Saga Bauer alltid varit ganska trevliga och medryckande huvudpersoner, som gjort bra jobb att presentera händelseförloppen för läsaren, så därför har makarna Ahndoril givetvis satt Bauer i exil på hispan (anledning: oklar) och låtit Linna bara få finnas på plats i ~1/3 av boken. Resten av de här 500+ jädra sidorna spenderas på de mest oengagerande Svensson-muppar jag sett i en bok, och lite sporadiskt body horror-slafs som jag ärligt talat inte blev särskilt imponerad av? Någon handfull sidor Texas Chainsaw Massacre-tillvaro kan kittla läsaren en aning, men när denna klyscha fyller kapitel efter kapitel så undrar man mest hur svensk polis lyckats undvika att hitta den skyldige? Jag blev aldrig illa till mods av beskrivningarna, man har sett liknande och långt mer gripande saker i många splatter-rullar, men fick en distinkt känsla av att materialet skrivits under någon slags trött rutin...?

Nej, nog för att redan de senaste böckerna börjat få en att undra när Linna-serien till slut skulle sjunka som en sten men Spegelmannen får nog tyvärr anses vara svaret på den frågan.


Vill man hellre än B-skräckisdeckare ha en lite annorlunda spökhistoria med intressant tematik så rekommenderar jag istället boken Playground, också skriven av "Kepler". Påminner inte så lite om de gamla White Wolf-rollspelen 'Wraith: the Oblivion' och 'Orpheus'.
Citera
2023-05-22, 05:11
  #168
Medlem
Det blir sådana här problem när "traditionella" författare, helt utan kontakt med verkligheten, skriver kriminallitteratur. Ett lika dåligt exempel är ju Mons Kallentoft, det var i en av hans böcker en person hängde upp en person som vägde 150 kg i ett träd! Därför blir oftast bättre när journalister skriver kriminalromaner, de har i alla fall kontakt med verkligheten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback