Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-12, 12:21
  #1
Medlem
MrOaikis avatar
Både fack och socialdemokrater brukar klaga på att staten inte investerar i diverse varor och tjänster. T.ex. snackades det om att staten skulle in och äga Saab. Vidare talas det om att staten ska investera i "grön energi". Staten ska äga vin & sprit, banker och allt vad det är. Varför investerar inte facket eller det socialdemokratiska partiet i allt detta? Varför köpte inte LO Saab med sin enorma kassa?
Citera
2009-06-12, 12:25
  #2
Avstängd
Carrie.Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Både fack och socialdemokrater brukar klaga på att staten inte investerar i diverse varor och tjänster. T.ex. snackades det om att staten skulle in och äga Saab. Vidare talas det om att staten ska investera i "grön energi". Staten ska äga vin & sprit, banker och allt vad det är. Varför investerar inte facket eller det socialdemokratiska partiet i allt detta? Varför köpte inte LO Saab med sin enorma kassa?

De kanske har Löntagarfonderna kvar i minnet (en reform som jag i ursprung tyckte var bra).
Citera
2009-06-12, 12:30
  #3
Medlem
Snövits avatar
För att det är mycket lättare att spendera någon annans pengar än sina egna.
Citera
2009-06-12, 12:33
  #4
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrie.White
De kanske har Löntagarfonderna kvar i minnet (en reform som jag i ursprung tyckte var bra).

Jag förstår inte ditt resonemang. Förtydliga gärna.
Citera
2009-06-12, 12:35
  #5
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
För att det är mycket lättare att spendera någon annans pengar än sina egna.

+1

Hyckleri från fack och socialdemokratin. De spenderar, andra betalar.
Citera
2009-06-12, 12:54
  #6
Avstängd
Carrie.Whites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag förstår inte ditt resonemang. Förtydliga gärna.

Löntagarfondernas idé var juatt staten för varje år som gick skulle utöka sitt ägande med en del av lönerna som innestående ideal. Denna linje drev LO kraftigt i många år, till sist trots att sossarnas egen ledning fick skämmas när de försvarade den idén i riksdagen.
Citera
2009-06-12, 13:01
  #7
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carrie.White
Löntagarfondernas idé var juatt staten för varje år som gick skulle utöka sitt ägande med en del av lönerna som innestående ideal. Denna linje drev LO kraftigt i många år, till sist trots att sossarnas egen ledning fick skämmas när de försvarade den idén i riksdagen.

Ja, jag vet vad löntagarfonderna var för något, men jag förstod inte ditt resonemang i svaret på min fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback