Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-10, 17:25
  #1
Medlem
trass avatar
Tvåan på Piratpartiets lista, en 21-åring från Lund, ger uttryck för en total principlöshet i samband med att hon eventuellt kan komma in i EU-parlamentet om Lissabonfördraget börjar verka. Piratpartiet är visserligen emot Lissabonfördraget, men nu är Amelia för just eftersom fördraget skulle ge henne en plats i EU-parlamentet.

"-Piratpartiet har inte ändrat inställning. Det är bara jag som gör det. Politiskt är Lissabonfördraget ett problem. Men för mig personligen är det bara bra om det går igenom."

Ytterligare citat:

"-Min livssituation ändras. Det blir att arbeta mer än som student, säger 21-åringen från Lund."

"Hon har för avsikt att behålla större delen av de 85 000 kronor som hon får i lön i EU-parlamentet.

"-Det är problematiskt att EU-parlamentarikerna bestämmer sina egna löner. Samtidigt har jag svårt att förstå varför lönen är en så viktig fråga. Det är många journalister som frågat mig om den.""

http://sydsvenskan.se/sverige/articl...fordraget.html

Är detta en vanlig inställning bland yngre politiker? Att bli invald i EU-parlamentet/riksdagen har i första hand med rent personlig utveckling, inkomst och karriär att göra, mycket mindre med ideal eller åtminstone idéer.

Är Amelia bara orutinerad och säger det som många egentligen tänker?

Om detta är ett större fenomen, har det några konsekvenser för parlamentarisk demokrati, politisk kultur och förtroende?
Citera
2009-06-10, 17:29
  #2
Medlem
MichaelCs avatar
Vad fan ska en 21-åring göra i Bryssel? EU parlamentet är inte ett universitet.

Hela PP är ett skämt. Sverige kan inte påverka global immaterialrätt och att gå ur EU förändrar inte saken.
Citera
2009-06-10, 17:34
  #3
Medlem
Norpheuss avatar
Ja, hon förstår väl själv att PP inte har någonting att göra i EU(Eller riksdagen).
Så hon får väl njuta av pengarna och tiden.
Citera
2009-06-10, 17:35
  #4
Medlem
mmetcosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelC
Vad fan ska en 21-åring göra i Bryssel? EU parlamentet är inte ett universitet.

Hela PP är ett skämt. Sverige kan inte påverka global immaterialrätt och att gå ur EU förändrar inte saken.

Håller med. Det borde införas 30-årsgräns på att sitta i ett parlament.
Citera
2009-06-10, 17:41
  #5
Avstängd
persson121s avatar
Jag hoppas att PP lyckas med göra tillgång till privatliv och ladda ner "lagligt"
Citera
2009-06-10, 17:43
  #6
Medlem
Se bara på ett äckel som Fjellner. Han har aldrig arbetat med ett normalt jobb en hel dag i sitt liv och ska nu sitta och bestämma över vad som är bäst för företag, stat och privatpersoner. Lönen för att sitta i parlamentet ska definitivt inte vara högre än den man får för att sitta i riksdagen och det ska inte vara snack om någon livstidsförsörjning. Alla människor är egoister så att hon vill in kan man knappast klaga på henne för. PP är skräp och det kommer snart alla att inse.
Citera
2009-06-10, 17:45
  #7
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Jag hoppas att PP lyckas med göra tillgång till privatliv och ladda ner "lagligt"
Ladda ner är redan lagligt idiot.
Att ladda ner stulet/illegalt material däremot är det inte.
Citera
2009-06-10, 17:50
  #8
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Ladda ner är redan lagligt idiot.
Att ladda ner stulet/illegalt material däremot är det inte.

Hoppas du fattade vad han menade annars är det du som är en idiot.

Många EU parlamentariker måste ändra inställning, detta gäller inte endast PPs kandidater, bara de kan argumentera för sin sak så är det helt ok för mig iallafall
Citera
2009-06-10, 17:56
  #9
Medlem
MichaelCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Jag hoppas att PP lyckas med göra tillgång till privatliv och ladda ner "lagligt"

Privatliv är en sak, men att ladda ned kommer aldrig att vara lagligt. Du kommer aldrig kunna logga in på TPB och lagligt tanka hem senaste spelen, filmer eller musik. Sluta dröm och var inte så girig. Enda anledningen till att det fortfarande finns spel som du kan tanka är för att det finns vettiga människor som betalar för media som har kostat miljoner att tillverka.

PP består bara av själviska ungdomar och de hade aldrig kommit någonstans om det inte var för TPB-rättegången. Precis som med Junilistan och alla andra enfrågesparti så kommer PP att tyna bort och glömmas. Satsa på något riktigt i stället.
Citera
2009-06-10, 17:57
  #10
Medlem
Jullens avatar
Tror jag stör mig mest på PP;s väljare. De prioriterar ett fritt internet framför jobben i Europa.
Citera
2009-06-10, 18:05
  #11
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
Tror jag stör mig mest på PP;s väljare. De prioriterar ett fritt internet framför jobben i Europa.

Vi har redan ca 15 mandat från Sverige som hanterar jobb etc, sen resten av EU-parlamentet hanterar jobb. Kanske vore bra om det finns lite variation. Sen är integritet en viktig fråga eftersom de ingår i de mänskliga rättigheterna.
Citera
2009-06-10, 18:19
  #12
Medlem
Nightsorrows avatar
Suck... Det där citat är så sneddrivet så det är sjukt. Amelia förklarade det på piratpartiets forum innan idag.

Det hon sa var att det fanns saker hon gillade, möjlighet att stämma unionen tror jag, och saker som hon inte gillade, ökad militarisering. Sen sa hon också att det i och för sig vore direkt bra för henne, och även då kanske för PP som får ett till mandat, men hon sa aldrig att hon "gillade" förslaget på det sättet som det står där.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback