Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 13:56
  #6109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Enligt mig skulle det vara ganska fånigt ifall någon sa "mja alltså jag är osäker, fast allting pekar på att det inte finns någon tomte…" Om någon säger detsamma om mening så är det ännu fånigare enligt mig.

Det kanske finns något i universum som kan leva upp till vad vi kallar jultomten, vem vet? Framför allt, vem bryr sig?

Jag har i vilket fall definitivt genomskådat min tro på tomten (och mening) utan minsta osäkerhet. Om du vill se någon slags motsägelse i det så är det fritt fram.

Lika fånigt som att hävda att hjärnan inte skapar upplevelsen? När den uppenbarligen försvinner i nio fall av tio vid klinisk död. Svar ja jag ser en motsägelse, du ägnar dig åt tro på ena området men anser inte att du gör det på det andra. Ingen kommer från att man trots allt har trosföreställningar. Och om du är ärlig så är väl ett dolt högre syfte inte riktigt jämförbart med om tomten finns eller ej?
Citera
Igår, 16:44
  #6110
Medlem
Hela den här situationen kan bara inte vara verklig. Den är alldeles för korkad och mardrömslik och obegriplig för det helt enkelt. Det bara måste vara något slags diaboliskt practical joke. Man vaknar upp och minns plötsligt att allt var en simulering som man pushade varann att våga sig på, och allt är frid och fröjd och man kan andas ut. Alla ens älskade har inte försvunnit någonstans. Naturligtvis finns det inget som sjukdomar och smärta och olyckor. Krig och naturkatastrofer var lika påhittat som löneslaveriet på fabriken. Det finns även en hel del skådespelare som försöker få allt att verka som det inte är något fel alls med den här simuleringen, utan att det snarare är dig som det måste va något fel på som inte gillar den, du kanske till och med är lite galen?
Citera
Igår, 17:10
  #6111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hela den här situationen kan bara inte vara verklig. Den är alldeles för korkad och mardrömslik och obegriplig för det helt enkelt. Det bara måste vara något slags diaboliskt practical joke. Man vaknar upp och minns plötsligt att allt var en simulering som man pushade varann att våga sig på, och allt är frid och fröjd och man kan andas ut. Alla ens älskade har inte försvunnit någonstans. Naturligtvis finns det inget som sjukdomar och smärta och olyckor. Krig och naturkatastrofer var lika påhittat som löneslaveriet på fabriken. Det finns även en hel del skådespelare som försöker få allt att verka som det inte är något fel alls med den här simuleringen, utan att det snarare är dig som det måste va något fel på som inte gillar den, du kanske till och med är lite galen?

Detta var faktiskt lite roligt skrivet.
Citera
Igår, 17:24
  #6112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Lika fånigt som att hävda att hjärnan inte skapar upplevelsen? När den uppenbarligen försvinner i nio fall av tio vid klinisk död.
Alla hävder om sånt som är okänt är fåniga i mitt tycke, till olika grad.

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Svar ja jag ser en motsägelse, du ägnar dig åt tro på ena området men anser inte att du gör det på det andra.
Vad är det jag tror, tänker du?

Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Och om du är ärlig så är väl ett dolt högre syfte inte riktigt jämförbart med om tomten finns eller ej?
Det finns en stor skillnad, absolut. Jag var tvungen att erkänna att det åtminstone är möjligt att det finns något som kan leva upp till det vi kallar jultomten. Ett högre syfte behöver man inte ens ge den möjligheten. ^^
Citera
Igår, 17:33
  #6113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Hela den här situationen kan bara inte vara verklig. Den är alldeles för korkad och mardrömslik och obegriplig för det helt enkelt. Det bara måste vara något slags diaboliskt practical joke. Man vaknar upp och minns plötsligt att allt var en simulering som man pushade varann att våga sig på, och allt är frid och fröjd och man kan andas ut. Alla ens älskade har inte försvunnit någonstans. Naturligtvis finns det inget som sjukdomar och smärta och olyckor. Krig och naturkatastrofer var lika påhittat som löneslaveriet på fabriken. Det finns även en hel del skådespelare som försöker få allt att verka som det inte är något fel alls med den här simuleringen, utan att det snarare är dig som det måste va något fel på som inte gillar den, du kanske till och med är lite galen?
Lyckas man ta sig till ett ställe där det är okej att vara lite galen så har man kommit långt. ^^

Vare sig man gillar det här stället eller inte är fritt fram, men om någon råkar komma ihåg att det visst är en simulering eller dröm, då vore det väl märkligt ifall dom inte tycker det här stället är helt okej, även om drömmen kan vara jobbig ibland? Hur mycket genuin empati skulle en sån person ha för andra karaktärer i simuleringen?

Om man är deprimerad och osäker och vilsen, samt inte vill vara det, så är det helt garanterat nåt som är fel. Mitt tips är att folk tar sina mörkaste stunder på allvar och sen gör nåt åt saken.
Citera
Igår, 17:47
  #6114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Lyckas man ta sig till ett ställe där det är okej att vara lite galen så har man kommit långt. ^^

Vare sig man gillar det här stället eller inte är fritt fram, men om någon råkar komma ihåg att det visst är en simulering eller dröm, då vore det väl märkligt ifall dom inte tycker det här stället är helt okej, även om drömmen kan vara jobbig ibland? Hur mycket genuin empati skulle en sån person ha för andra karaktärer i simuleringen?

Om man är deprimerad och osäker och vilsen, samt inte vill vara det, så är det helt garanterat nåt som är fel. Mitt tips är att folk tar sina mörkaste stunder på allvar och sen gör nåt åt saken.

Naturligtvis blir det inte okej, bara för det skulle vara en simulering, såvida du inte gick med på allt i förväg då såklart. Det upplevs ju som verkligt så länge den pågår. Och den absoluta majoriteten vet inte om att det är en simulering. Självklart så skulle empatin inte påverkas.

Ja det är något som är fel det har du mycket rätt i och det felet är som sagt hur den här världen är beskaffad, inget annat.
Citera
Igår, 17:49
  #6115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Alla hävder om sånt som är okänt är fåniga i mitt tycke, till olika grad.


Vad är det jag tror, tänker du?


Det finns en stor skillnad, absolut. Jag var tvungen att erkänna att det åtminstone är möjligt att det finns något som kan leva upp till det vi kallar jultomten. Ett högre syfte behöver man inte ens ge den möjligheten. ^^

Ja, nej det finns inget att tillägga, mer än att du alltid gör en lika trött.
Citera
Igår, 18:04
  #6116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frigjord
Detta var faktiskt lite roligt skrivet.

Ett intressant faktum med denna simulering är även att när det kommer till dom avgörande och viktiga frågorna så finns det alltid alternativa svar och tolkningar som tycks passa empirin ungefär lika väl. Som om det vore gjort för att förvirra. haha
Citera
Igår, 18:18
  #6117
Medlem
När livet tar slut och allt dör , tar även universum slut då ?
Citera
Igår, 22:43
  #6118
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuggaMigInte
Det är nåt jag skulle föreslå till alla som tycker det är jobbigt eller dåligt att ingen Gudagiven mening eller dylikt finns.

För mig själv så drar sig ett citat till minnes. "Sense you have to make up is nonsense."

Jag har inget behov av mening. Skälet till att vi är fria är just att det inte finns någon mening, och jag behöver inte binda mig själv. Det är okej att jag eller mitt liv inte spelar någon roll; mer än okej. Det är att sluta bära världen på sina axlar. Det finns tillräckligt att kämpa med ändå. ^^
Fast det är ändå lätt att få intrycket att du finner en mening i att skriva här om vad du tänker om sånt som kommer upp. Precis som den mening som Flashbacks "pessimister" uppenbarligen finner i att oja sig här om hur meningslöst allt är, och dela länkar till vad mer kända "pessimister" säger och har sagt.
Citera
Idag, 03:25
  #6119
Medlem
Meningen med livet är att vinna säger vi, och jag förlorade. Hatar att förlora -_-, Kanske gör man det någon gångis :/ ( ;( :/// ((
Citera
Idag, 03:27
  #6120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
När livet tar slut och allt dör , tar även universum slut då ?

Nä, tänk cs... servern är tom och står på, men inga spelare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback