Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-08, 06:46
  #1
Medlem
Hej Flashback, en tanke har slagit mig kring hela EU-valrörelsen och piratpartiet. Kan det rentav vara så att svenska staten gjort sitt bästa för att piratpartiet ska komma in i EU-parlamentet?

Min utgångspunkt är att svenska staten sett att EU stått för många förändringar som vi i sverige helt enkelt inte alls kunde dras med, framförallt inom integritetsfrågor och liknande. Utomeuropeiska (läs: Amerikanska) påtryckningar på svensk domstol kan också ha setts som nedvärderande för svenskt rättsväsende. Genom att provocera svenska folket, med början bland ungdomar, i en rad av integritetskränkande beslut så skulle en motstorm så småningom börja bildas för att slutligen ta form i piratpartiet.

FRA
När FRA var på väg att röstas igenom skedde ingen som helst medial uppmärksamhet kring detta till en början, utan den onda staten tycktes vilja tysta ner det hela. Som reaktion blev folket då förbannat, krävde politikers huvuden på fat och ett allmänt politikerförakt började växa fram.
Mitt argument: Hade FRA presenterats i ett tidigare stadie så hade det visserligen troligtvis aldrig blivit genomröstat, men det hade ändå ingett lite mer förtroende att gå ut med ett sådant förslag öppet än att försöka smyga igenom det. Förslaget hade aldrig någonsin kunna smygits igenom systemet utan någon person hade, precis som vi såg, kunna meddela detta stora brott mot mänskligheten.

Piratebay-rättegången/domen
Denna del blir tyvärr väldigt mycket upp till egen uppfattning, men jag skulle tro att den ändå representerar åsikten hos majoriteten av svenskar.
Piratebay-rättegången var präglad av oprofessionalitet och slarv, framförallt från åtalarsidan. Värdelös tolk, släppta åtal, i många fall dåligt förberedda åtalspunkter och angrepp på försvararna var bara några av de saker som förekom. De flesta skulle nog säga att försvaret skötte sig bättre juridiskt sett, oavsett om de var skyldiga eller ej.
Därför kom det som en spark i skrevet när Piratebay fälldes och det juridiska mordet blev ännu mer horribelt då domaren visade sig vara jävig. En storm bland piraterna var oundviklig, även om målet gått till högsta domstol oavsett utgång.
Mitt argument: Piratpartiet hade börjat ta form som det stora partiet för bevarandet av integritetsfrågor. Inget annat angrepp än det på Piratebay hade skapat en sån reaktion inom partiet. De juridiska felaktigheterna i rättegången var överväldigande och skulle aldrig möta stöd bland folket. En stor medlemsökning kom som följd.

IPRED
Det finns egentligen inte så mycket att säga om detta. En lag som tillåter enskilda bolag att gå över lagen för att straffa piratpersoner kan helt enkelt inte uppskattas av befolkningen, som ju i sverige i praktiskt taget är uppväxt med fri fildelning.

Slutplädering
Vad är det jag egentligen föreslår? Jag skulle vilja tro att staten medvetet gjort en rad uppenbara demokratiska felsteg för att gynna uppväxten av ett parti som ställer sig emot alla de yttre påtryckningar som finns mot integritet, fildelning och frihet. Skulle den sittande regeringen sätta sig emot USA skulle handel och liknande med all sannolikhet gå åt helvete. Genom att istället föra över rösten till folket kan regeringen lugnt låta några andra föra deras talan, på helt demokratisk väg.
Citera
2009-06-08, 09:57
  #2
Medlem
Don_Burres avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5333566.ab

Jaa, jag ser framför mig hans sluga leende när han uttalar orden "grattis piratpartiet"

njä, ärligt talat känns det väl inte särskilt troligt det där! eller?
Citera
2009-06-08, 10:18
  #3
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shorkulag
FRA
När FRA var på väg att röstas igenom skedde ingen som helst medial uppmärksamhet kring detta till en början, utan den onda staten tycktes vilja tysta ner det hela. Som reaktion blev folket då förbannat, krävde politikers huvuden på fat och ett allmänt politikerförakt började växa fram.
Mitt argument: Hade FRA presenterats i ett tidigare stadie så hade det visserligen troligtvis aldrig blivit genomröstat, men det hade ändå ingett lite mer förtroende att gå ut med ett sådant förslag öppet än att försöka smyga igenom det. Förslaget hade aldrig någonsin kunna smygits igenom systemet utan någon person hade, precis som vi såg, kunna meddela detta stora brott mot mänskligheten.

Antar att du syftar på FRA-lagen och inte på Försvarets Radioanstalt i sig?

Köper f.ö inte din tes för fem öre.
Citera
2009-06-08, 10:34
  #4
Medlem
Cloudss avatar
Det kändes faktiskt inte alls speciellt troligt det där... tyvärr.
Citera
2009-06-08, 10:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Antar att du syftar på FRA-lagen och inte på Försvarets Radioanstalt i sig?

Köper f.ö inte din tes för fem öre.

Ja, förjävla dåligt skrivet av mig. Får skylla på att jag var nyvaken

Och nej, det känns inte sådär jättetroligt. Men tanken slog mig ändå hur dåligt hela affären kring införandet av FRA-lagen skedde, vilken ruttenhet som omgett piratebay-rättegången samt hur dåligt detta täckts upp.
Citera
2009-06-08, 12:00
  #6
Medlem
Targenors avatar
På ett sätt kan man väl påstå att staten skapat Pirapartiet.
Men det är ingen konspiration, utan att det skapats genom att man infört FRA, IPRED m.m och därmed verkligen vattnat Piratpartiet för att det ska växa.
Citera
2009-06-08, 21:27
  #7
Medlem
Azzabrazzas avatar
Att Piratpartiet skulle vara en statlig kreation ställer mig ytterst tveksam till. Men som en som tycker mig se konspirativa skeenden i de mesta, skulle jag mycket väl kunna tänka mig att de är en tandlös och etablisemangsuppmuntrad pseudorörelse, som förmodligen omedvetet verkar i det gamla hederliga syftet av att söndra och härska. Fula tröjor har de också. F.ö intressant trådstart. Har själv, de senaste veckorna innan valet, funderat lite kring deras genuinitet och möjliga roll.
Citera
2009-06-09, 00:38
  #8
Medlem
Herr Lindholms avatar
Men vad - exakt - är det s.k. "etablissemanget"?
Citera
2009-06-09, 16:10
  #9
Medlem
martin_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Men vad - exakt - är det s.k. "etablissemanget"?
Det är väl en paraplyorganisation för företag/politker/folk med mak/pengar helt enkelt.

Vidare så bildades inte Piratpartiet som en motreaktion till FRA, PB-rättegången, IPRED. Piratpartiet bildades 2006, över 3 år sen alltså. Gör lite research mannen!
Citera
2009-06-12, 20:49
  #10
Medlem
Vidovdans avatar
Nej, jag tror inte Piratpartiet skapats av staten. Däremot tror jag att de tillåtits få mediautrymme för att locka över SD-väljare så att inte SD skulle komma in i parlamentet. Konspiratörerna bakom EU ser nämligen SD som ett mycket större hot mot sitt projekt än vad Piratpartiet är. PP vill bara påverka detaljerna i några lagar som rör upphovsrätt och integritet. Men SD vill göra mycket mer, de vill skrota Lissabonfördraget och bevara Sveriges suveränitet. Det sistnämnda är ett stort hot mot EU-projektet. Därför tror jag att PP har tillåtits få så stor plats i media under valrörelsen.
Citera
2009-06-12, 21:13
  #11
Avstängd
persson121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidovdan
Nej, jag tror inte Piratpartiet skapats av staten. Däremot tror jag att de tillåtits få mediautrymme för att locka över SD-väljare så att inte SD skulle komma in i parlamentet. Konspiratörerna bakom EU ser nämligen SD som ett mycket större hot mot sitt projekt än vad Piratpartiet är. PP vill bara påverka detaljerna i några lagar som rör upphovsrätt och integritet. Men SD vill göra mycket mer, de vill skrota Lissabonfördraget och bevara Sveriges suveränitet. Det sistnämnda är ett stort hot mot EU-projektet. Därför tror jag att PP har tillåtits få så stor plats i media under valrörelsen.

Det där stämmer inte.

PP nu är ett större hot.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/eu...icle5337619.ab
S och M kommer smutskasta PP i media.
Citera
2009-06-12, 21:41
  #12
Avstängd
fläskbaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shorkulag
Genom att istället föra över rösten till folket kan regeringen lugnt låta några andra föra deras talan, på helt demokratisk väg.

Så regeringen vill egentligen folkets frihet men inför ofrihet. Jag kan garantera dig att det inte är på det viset.

Piratpartiet kan ändå vara en icke-genuin skapelse skapad i ett syfte av någon.. Nämligen motståndarna till det som piratpartiet säger sig stå för.

När piratpartiet kommer till EU-parlamentet så kan det användas för att skrämma politiker med att rösta igenom lagar som är mot det som piratpartiet står för.

[Om ni inte sätter stop för dessa "pirater" och vad de står för, så kanske liknande rörelser dyker upp på er hemmaplan hotar er tillgång till köttgrytorna och era 300 000 i månaden. ]

Kan man i tidningar blanda ihop pirater från piratpartiet och pirater från Somalia så är det perfekt. "Piraterna" legitimerar att man sätter stop för informationsfriheten på internet och inför mer övervakning etc. eftersom det ju sig själv att en att en person som kallar sig "pirat" är genomkriminell och personens verksamhet samhällsskadlig m.m.

Det är inte uppenbart för allmänheten att t.ex. fildelare ska låsas in och dömmas till höga böter. Men börjar fildelarna kalla sig "pirater" så blir det "uppenbart" för den genomsnittliga byfånen att det rör sig om kriminella och omoraliska personer som man måste ta till med hårdhandskarna emot.

I slutändan kan piratpartiet mycket väl bidra till att informationsfriheten minskar istället för att öka.
__________________
Senast redigerad av fläskbak 2009-06-12 kl. 21:55.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback