• 1
  • 2
2009-06-07, 22:44
Medlem
Rowyns avatar
Nu har jag min nya dator hemma. Dell Studio, Windows Vista 32-bit, 2.3GHz Intel Core 2 Quad, 3GB ram m.m.

Nu är det så att jag har laddat ner Protools 8.0. Fungerade felfritt på förra datorn som hade Windows XP och ungefär lika bra stats som denna jag har nu. Dock 1 Gb mer i ram-minne.

Nu är det såhär att protools vägrar att starta när jag försöker köra igång det. Laddningen kommer upp i en sekund och försvinner i nästa. Många säger att det är Internet Explorer 8.0 som spökar men jag har inte det installerat och inte har jag haft det när jag köpte datorn då det bara är Service Pack 1.

Så någon som skulle kunna ge mig ett svar?
Citera
2009-06-07, 22:51
Citat:
Ursprungligen postat av Rowyn
Nu har jag min nya dator hemma. Dell Studio, Windows Vista 32-bit, 2.3GHz Intel Core 2 Quad, 3GB ram m.m.

Nu är det så att jag har laddat ner Protools 8.0. Fungerade felfritt på förra datorn som hade Windows XP och ungefär lika bra stats som denna jag har nu. Dock 1 Gb mer i ram-minne.

Nu är det såhär att protools vägrar att starta när jag försöker köra igång det. Laddningen kommer upp i en sekund och försvinner i nästa. Många säger att det är Internet Explorer 8.0 som spökar men jag har inte det installerat och inte har jag haft det när jag köpte datorn då det bara är Service Pack 1.

Så någon som skulle kunna ge mig ett svar?

Lite OT här bara.. Varför Vista? Många jag känner som använder sig av Cubase, Fruity loops även Pro Tools får så himla mycket problem. Kanske inte alltid jobbiga men alltid är det något.

Ville bara påpeka det.

OnT: Jag har en polare som hade liknande trubbel i Cubase på sin maskin (Vista han med), ska se om jag kan finna honom i msn och höra.
Citera
2009-06-07, 23:00
Medlem
Rowyns avatar
Grejen var väl mer att jag ville ha en ny dator. Och de flesta nya datorer säljs bara med vista. Så det är väl det som är nackdelen. Fann en dator förut från Frost AMC som sålde en stationär dator med XP, kvalificierad som studio dator. Men dyr var den och jag som fattig student har inte råd. Men du har rätt. XP bör man hålla sig kvar vid en stund tills Vista blir mer kompatibel med musik programmen!

Tackar så hemskt mycket!
Citera
2009-06-07, 23:26
Citat:
Grejen var väl mer att jag ville ha en ny dator. Och de flesta nya datorer säljs bara med vista. Så det är väl det som är nackdelen. Fann en dator förut från Frost AMC som sålde en stationär dator med XP, kvalificierad som studio dator. Men dyr var den och jag som fattig student har inte råd. Men du har rätt. XP bör man hålla sig kvar vid en stund tills Vista blir mer kompatibel med musik programmen!

Tackar så hemskt mycket!
Formatera om med XP skiva? annars kan du vänta på Windows 7 som ska ersätta Vista. Har hört bra saker om den!
Citera
2009-06-07, 23:31
Medlem
Rowyns avatar
Ja det funderar jag på. Har sett att man kan ladda ner XP med service pack 3 och så.

Men windows 7? Har jag inte hört någonting om?
Citera
2009-06-07, 23:39
Citat:
Ja det funderar jag på. Har sett att man kan ladda ner XP med service pack 3 och så.

Men windows 7? Har jag inte hört någonting om?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=860756

Datornördarna har kollen!
Citera
2009-06-08, 00:08
Medlem
Rowyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N1rium
https://www.flashback.org/showthread.php?t=860756

Datornördarna har kollen!

Haha ;D Jag får tack för hjälpen i alla fall!
Citera
2009-06-08, 02:13
Medlem
snattacks avatar
Windows 7 lär vara lika uselt som Vista, men eftersom de plockar bort supporten för XP lär folk tvingas byta nu.

Nåväl, i nuläget: fimpa Vista DIREKT. Det är välkänt asdåligt för alla musikapplikationer som kan tänkas, och för alla andra program och användare också för den delen.
Citera
2009-06-08, 16:28
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Windows 7 lär vara lika uselt som Vista, men eftersom de plockar bort supporten för XP lär folk tvingas byta nu.

Nåväl, i nuläget: fimpa Vista DIREKT. Det är välkänt asdåligt för alla musikapplikationer som kan tänkas, och för alla andra program och användare också för den delen.

Supporten? Vem behöver support för XP? Får man ens hjälp av microsoft om man har problem?
Citera
2009-06-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N1rium
Supporten? Vem behöver support för XP? Får man ens hjälp av microsoft om man har problem?

Haha, dagens första skratt det tackar jag för. Du har rätt, finns där ens en support för XP, isåfall hade jag ingen aning. Man är fan ensam när man köpt den XP lådan, man får skriva under 10 kontrakt att inte störa microsoft om det blir strul.
Citera
2009-06-08, 20:30
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Haha, dagens första skratt det tackar jag för. Du har rätt, finns där ens en support för XP, isåfall hade jag ingen aning. Man är fan ensam när man köpt den XP lådan, man får skriva under 10 kontrakt att inte störa microsoft om det blir strul.

Ja men med XP behöver man ingen support

XP är lätt och ditt OS försöker inte skydda dig mot dig själv som Vista
Citera
2009-06-08, 21:14
Medlem
pikzels avatar
Jag kör Win7 RC nu, och innan dess körde jag Vista sen det kom. FL Studio 7 och 8, samt Cubase Studio 4 lirar utan några problem. Med tanke på att du har en så gammal dator i dagsläget behöver du kanske ingen monsterdator idag. En bärbar har ju smidigheten att du kan flytta den överallt, och du kan lätt koppla in tangentbord, mus och skärm i den. Som nämnt är hårddiskarna ganska långsamma, men du kan ju alltid välja SSD, de är snabbare än "vanliga" hårddiskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in