2009-06-07, 12:32
Medlem
iNoods avatar
Hej, när jag startade min dator i morse så kom det först upp på skärmen där det står Acer och sen i hörnet del: Enter setup och F12: boot menu exakt som det brukar men, problemet är att den stannar här och vill inte gå vidare. tangentbordet vill inte fungera men musen lyser. Problemet uppstod i morse och jag har inte lyckats få det att fungera. Jag har testat andra USB portar och startat upp den utan att ha något i USB portarna men samma problem uppstår.

Jag vet inte om det kan vara att jag installerade en extern hårdisk på min dator i går och sen startade datorn i dag med den i? dock så har jag testat att dra ut den etc.

Vore jätte tacksam för svar

MVH iNood.
Citera
2009-06-07, 12:40
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iNood
Hej, när jag startade min dator i morse så kom det först upp på skärmen där det står Acer och sen i hörnet del: Enter setup och F12: boot menu exakt som det brukar men, problemet är att den stannar här och vill inte gå vidare. tangentbordet vill inte fungera men musen lyser. Problemet uppstod i morse och jag har inte lyckats få det att fungera. Jag har testat andra USB portar och startat upp den utan att ha något i USB portarna men samma problem uppstår.

Jag vet inte om det kan vara att jag installerade en extern hårdisk på min dator i går och sen startade datorn i dag med den i? dock så har jag testat att dra ut den etc.

Vore jätte tacksam för svar

MVH iNood.
Operativsystem version?
Citera
2009-06-07, 12:53
Medlem
iNoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Operativsystem version?

Just nu kör jag med Windows 7 men har även XP som dualboot. grejen är att jag inte kommer dit man får välja vilken man ska boota utom bara till steget innan.
Citera
2009-06-07, 13:05
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Just nu kör jag med Windows 7 men har även XP som dualboot. grejen är att jag inte kommer dit man får välja vilken man ska boota utom bara till steget innan.

Nej det är möjligt men det är en jätteviktig info iaf.

Att datorn inte bootade med den externa disken ansluten är naturligt efter som de flesta datorer försöker boota från enheter som är anslutna till USB.

Nåväl vad har du för tangentbord?
Lyser det några kontrollampor på tangentbordet?
Eventuellt skulle du kunna testa med ett annat tangentbord så att du kan försöka starta upp i felsäkert läge via F8 under uppstart.
Citera
2009-06-07, 13:06
Medlem
cannaBes avatar
Citat:
Garanterat är det för att du försökt starta datorn med den externa disken i. Gå in i BIOS och stäng av "Boot from USB". Den borde dock starta utan att du gör detta eftersom du tagit ur den men tydligen inte.

EDIT: lite trött för att uppfatta att ditt tangentbord inte fungerade
Citera
2009-06-07, 13:34
Medlem
iNoods avatar
Citat:
Nej det är möjligt men det är en jätteviktig info iaf.

Att datorn inte bootade med den externa disken ansluten är naturligt efter som de flesta datorer försöker boota från enheter som är anslutna till USB.

Nåväl vad har du för tangentbord?
Lyser det några kontrollampor på tangentbordet?
Eventuellt skulle du kunna testa med ett annat tangentbord så att du kan försöka starta upp i felsäkert läge via F8 under uppstart.

Mitt tangentbord är acer det också, jag fick med det me datorn. Inga lampor lyser på tangentbordet som tex capslock eller numlock. Har tyvärr inget annat tangentbord hemma, hade några gammla fasst dum som man va så slängde jag dom för att några tangenter får knasiga.
Citera
2009-06-07, 13:39
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Mitt tangentbord är acer det också, jag fick med det me datorn. Inga lampor lyser på tangentbordet som tex capslock eller numlock. Har tyvärr inget annat tangentbord hemma, hade några gammla fasst dum som man va så slängde jag dom för att några tangenter får knasiga.

Har du ingen vän att låna ett av en stund det låter som att tangentbordet lagt av.
Du behöver testa att komma in i BIOS samt felsäkert läge.
Även om tangentbordet är trasigt så borde datorn starta iofs men som sagt.
Citera
2009-06-07, 13:43
Medlem
iNoods avatar
Citat:
Har du ingen vän att låna ett av en stund det låter som att tangentbordet lagt av.
Du behöver testa att komma in i BIOS samt felsäkert läge.
Även om tangentbordet är trasigt så borde datorn starta iofs men som sagt.

Jo skulle ju försöka kontakta någon vän, dock bor dom en bit ifrån.
Jag tycker också att den skulle kunna gå vidare. Det funkade ju igår kväll utan problem.
Citera
2009-06-07, 13:52
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jo skulle ju försöka kontakta någon vän, dock bor dom en bit ifrån.
Jag tycker också att den skulle kunna gå vidare. Det funkade ju igår kväll utan problem.
Sannolikt är det något mer som är fel, å andra siden så finns det ju billiga tangentbord.
Sitter tangentbordet just nu i ett uttag som tidigare fungerat?
Citera
2009-06-07, 13:57
Medlem
iNoods avatar
Citat:
Sannolikt är det något mer som är fel, å andra siden så finns det ju billiga tangentbord.
Sitter tangentbordet just nu i ett uttag som tidigare fungerat?

Japp sitter i samma, men har även testat att byta plats på den.
Citera
2009-06-07, 14:14
Medlem
iNoods avatar
Jag fick det att funka nu. Jag fick helt enkelt dra ut alla USB grejer satte tangentbordet i den första USB porten, fick testa mig runt jag bland alla 5 styckna och sen startade jag den flera gånger tillslut hittade den tangentbordet och problemet är nu löst.

Tack för all hjälp
Citera
2009-06-07, 14:19
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Jag fick det att funka nu. Jag fick helt enkelt dra ut alla USB grejer satte tangentbordet i den första USB porten, fick testa mig runt jag bland alla 5 styckna och sen startade jag den flera gånger tillslut hittade den tangentbordet och problemet är nu löst.

Tack för all hjälp

Vad bra att det löste sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in