2009-06-05, 18:53
Medlem
Var nyss inne på Teknikmagasinet och köpte med mig ett munspel i all hast, tänkte att det var kul att lära sig spela. Har nu läst på olika tutorials att ett munspel oftast har 10 hål, men mitt har för fan 24 stycken! Någon som kan lite om ämnet som kan svara på om det jag har ens går att spela på eller om det är någon jävla leksak jag har köpt?
Citera
2009-06-05, 19:00
Medlem
Ramaskriets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acquiesce-
Var nyss inne på Teknikmagasinet och köpte med mig ett munspel i all hast, tänkte att det var kul att lära sig spela. Har nu läst på olika tutorials att ett munspel oftast har 10 hål, men mitt har för fan 24 stycken! Någon som kan lite om ämnet som kan svara på om det jag har ens går att spela på eller om det är någon jävla leksak jag har köpt?
Jag kan ingenting om munspel, men övning ger färdighet! Köp en liten bandspelare, spela skrålande musik och håll den tätt till örat. När du känner dig tillräckligt bra kan du ställa dig vid Sergels torg och visa dina färdigheter.
Citera
2009-06-05, 19:14
Medlem
Mandelbrots avatar
Står det Parrot - Made in China på det?
Då skulle jag föreslå att du klipper ut och klistrar ihop en konisk hatt, sminkar med lite sneda ögon och beger till någon av spelstämmorna i Rättvik eller liknande. Någon blues lär inte fungera på detta.
Citera
2009-06-05, 19:14
Medlem
det jag har har också 24 st, sen är det in och ut andningstoner sa det är inte bara blåsa som gäller men som sagt, övning ger färdighet
Citera
2009-06-05, 19:52
Medlem
nejnejnejs avatar
Du kanske har ett sk. kromatiskt munspel, vilket innebär att varje halvton har ett eget hål. Bluesmunspelen har inte det, utan du får själv böja till de toner som inte finns med munnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in