2020-06-28, 18:54
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ju mer frihet det finns på nätet för den enskilde att uttrycka sin åsikt och sin version av händelser, ju mer makt och möjligheter till den svaga och utsatta människan gentemot makthavare, mobbare, våldtäktsmän och folk som vill bestämma över andra och utnyttja dem.

Det är därför makten vill ha rätten att godtyckligt ta ifrån andra deras yttrandefrihet och rätten att berätta om händelser i sitt eget liv och har lyckats inbilla en massa folk att detta skull vara lag och ordning, vilket det inte är. Ett led i detta är den sk "förtalslagstiftningen" som Cissi Wallin dömdes enligt, ett verktyg för orättfärdiga svin och maktens medlöpare, bland annat då domarna i våra domstolar. Eftersom läget är som det är när det gäller "förtal" bör man alltid utgå från att "förtalet" är den obehagliga sanningen som den med makt vill hindra andra att yttra, oftast de med mycket mindre makt. Men det stämmer att Cissi Wallin i detta fall inte var helt maktlös själv.

Gäller det detta fallet specifikt var Fredrik Virtanen defintivt en makthavare, trots vad de orättfärdiga domarna helt fräckt ljög om i domstolen. Det drabbade ingen maktlös och det drabbade en liten småpåve som år ut och år in suttit på en maktposition och som självutnämnd moralväktare dikterat vad som var godkänt att säga och inte säga i offentligheten. Det finns många fler som honom i offentligheten och det är dessa förtalslagstiftningen skyddar, inte den enskilde maktlöse medborgaren.

du inser säkert att förtal inte enbart drabbar journalister. enligt den rättsordning du förespråkar kan vem som helst förtalas utan konsekvenser. och självklart är det också så att de flesta förtalsrättegångar inte handlar om mediemän eller makthavare öht.

jag förstår inte varför du skriver om virtanen. av allt att döma är det en ny man som kommer förtalas den här gången. med största sannolikhet en mindre känd person, förmodligen utan egen kvällstidningsspalt.
Citera
2020-06-29, 10:10
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
.

Det är väl inte första gången nu i samband med boken hon nämner detta destruktiva förhållande där hon utsattes för psykisk misshandel och förhållandemanipulation.

Mobbing var det väl jag som nämnde för diskussionens skull.

Det är knappast ovanligt att det är lite struliga och inte alltid trevliga kvinnor som CW som råkar illa ut. Även om det förstås kan hända vem som helst.
På vilket sätt råkade hon illa ut med Virtanen? Hon blev påsatt och skröt om det dagen efter för en kompis.
Sen blev det ett problem? Men det problemet verkar hon skapat i sitt eget huvud.
Citera
2020-06-29, 14:52
Medlem
justonefix124s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det verkar vara en annan snubbe som ska hängas ut nu? för att ha sagt något elakt till henne. känns ju inte direkt osannolikt att den hycklande hysterikan hävt ur sig ett och annat själv

Syftar du på hennes pojkvän 2012? Jävligt snyggt Cissi , psykopat.
Citera
2020-06-29, 15:37
Medlem
Tarrous avatar
Boken Allt som var mitt presenteras på Bokus:

Detta är självbiografin som hennes motståndare har försökt stoppa. Hela den smärtsamma bakgrunden till historien om ett övergrepp. Wallin riskerar att hamna i fängelse för att låta dig läsa den. Men alternativet kändes värre
Citera
2020-06-29, 15:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou

Detta är självbiografin som hennes motståndare har försökt stoppa. Hela den smärtsamma bakgrunden till historien om ett övergrepp. Wallin riskerar att hamna i fängelse för att låta dig läsa den. Men alternativet kändes värre
Helt uppenbart att hon vill hamna i fängelse av martyrskäl.

"Motståndare" i den här kontexten antar jag menas de som blir förtalade av henne & som dessutom fått rätt i domstol. Några andra "motståndare" har hon nog inte, förutom sig själv.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2020-06-29 kl. 15:54.
Citera
2020-06-29, 15:49
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
du inser säkert att förtal inte enbart drabbar journalister. enligt den rättsordning du förespråkar kan vem som helst förtalas utan konsekvenser. och självklart är det också så att de flesta förtalsrättegångar inte handlar om mediemän eller makthavare öht.

Jag förespråkar en rättsordning där förtal handlar om vad som är sant, vad som i ljuset av det är försvarbart att säga och där frågan om förtal avgörs i ett civilmål mellan partnerna. Det innebär då inte att vem som helst kan förtalas utan konsekvenser.

Nej, alla som utpekas som förövare av andra är inte makthavare, men i det stora hela är alltså rättsordning upplagd så att den skyddar den mäktigare på den svagares bekostnad. Den som tjänar mest på att det faktiskt går att påtala övergrepp och orättvisor är den svaga och den enskilde medborgaren. Det är en falsk bild att förtalslagstiftningen skyddar denna, det är tvärtom.

Falska anklagelser och förtal förekommer förstås, men det allt annat överskuggande problemet i samhället är fortfarande att vissa människor begår övergrepp och andra felaktigheter mot medmänniskor, i väldigt många fall män mot kvinnor och att de kommer undan med det och kan tysta dem, trots att anklagelserna inte alls är falska. Samhället och rättvisan tjänar absolut mest på öppenhet och att offer får komma till tals.

Citat:
jag förstår inte varför du skriver om virtanen. av allt att döma är det en ny man som kommer förtalas den här gången. med största sannolikhet en mindre känd person, förmodligen utan egen kvällstidningsspalt.

Diskussionerna blir lite hopblandade och vi har ju inte riktigt koll på vad Wallins bok kan komma att innehålla. Jag antar här att det nog är partierna där Virtanen beskrivs som är problematiska för förlaget i första hand. Då förmodar jag att den andre mannen inte kommer att namnges direkt av Wallin utan att hon kommer att beskriva deras relation ändå. Hon kan iofs beskriva nog med detaljer för att han skall gå att identifiera, om han nu har någon form av kändisfaktor. Det vet vi väl inte om han har?
Citera
2020-06-29, 15:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Helt uppenbart att hon vill hamna i fängelse av martyrskäl.

Tror du det? Annars kan det ju vara då att hon kanske inte direkt vill hamna i fängelse, men är beredd att riskera det för sin övertygelses skull, eller om man nu skall vara krassare, för sin personliga revansch mot de här männen skull.

Om vi är generösa och förutsätter det förstnämnda, är det en dålig egenskap att vara beredd att riskera något för vad man tror är rätt? Jag uppfattar det som principfast och en god egenskap. Och även om man drivs av egennytta är det ju inte automatiskt fel ändå.
Citera
2020-06-29, 15:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Tror du det? Annars kan det ju vara då att hon kanske inte direkt vill hamna i fängelse, men är beredd att riskera det för sin övertygelses skull, eller om man nu skall vara krassare, för sin personliga revansch mot de här männen skull.

Om vi är generösa och förutsätter det förstnämnda, är det en dålig egenskap att vara beredd att riskera något för vad man tror är rätt? Jag uppfattar det som principfast och en god egenskap. Och även om man drivs av egennytta är det ju inte automatiskt fel ändå.
En av hörnstenarna i civil olydnad är att man är beredd att ta sitt straff & sitta av tiden.

Men det här handlar bara om borderlinehäxeri, narcissism & en djup önskan om att bli relevant igen.
Citera
2020-06-29, 16:35
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
En av hörnstenarna i civil olydnad är att man är beredd att ta sitt straff & sitta av tiden.

Men det här handlar bara om borderlinehäxeri, narcissism & en djup önskan om att bli relevant igen.
”Bli relevant” är nog nyckelorden.
Alltså inte bara ”igen”.

Om hon faktiskt får fängelse så kan det väl mycket väl bli en världsnyhet.

Om hon har kalkylerat och analyserat och förberett detta hyfsat så kan hon säkert bli för den moderna feminismen vad Greta blivit för klimataktivisterna.

Kan redan nu se rubriken ovanför en krönika i Le Monde;

Le pays avec les plus anciennes lois sur la liberté d'expression met une féministe en prison pour avoir dit la vérité
Citera
2020-06-29, 17:01
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Många idealister drivs förmodligen ofta av ett stort mått narcissism. Cissi Wallin får ha vilka dunkla personliga motiv som helst för min del så länge hennes kamp är rättfärdig och hon har rätt om förtalslagstiftningen och vad den betyder för offer och förövare och det har hon. Så jag stödjer henne till 100%.

Det gäller alltid att om man stöder en person och deras mål innebär det inte att man inte kan ha reservationer både om dem och deras motiv.
Citera
2020-06-29, 17:48
Medlem
Nytorgsprinsessas avatar
Citat:
Många idealister drivs förmodligen ofta av ett stort mått narcissism. Cissi Wallin får ha vilka dunkla personliga motiv som helst för min del så länge hennes kamp är rättfärdig och hon har rätt om förtalslagstiftningen och vad den betyder för offer och förövare och det har hon. Så jag stödjer henne till 100%.

Det gäller alltid att om man stöder en person och deras mål innebär det inte att man inte kan ha reservationer både om dem och deras motiv.

Mycket bra formulerat. Även Gandhi och Martin Luther King hade med sig i bagaget av både det ena men det saknar enligt mig betydelse när man ska bedöma det rättfärdiga i deras kamp.
Citera
2020-06-29, 21:47
Avstängd
Manjakiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou

Motståndare? Grisklubban Wallin kommer på sin höjd sälja 2-300 böcker till Sims vidriga nedsupna feministfittor till anhängare.
Vidrigare mänskligt avfall får man leta efter🤮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in