Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-04, 14:11
  #1
Medlem
Orzions avatar
Tog studenten igår och det spelades självklart en del hög musik och visslades i visselpipper. NU nästa dag har jag ett konstant ringande i örat som är lite iriterande. Har aldrig varit på konserter eller utsatt mig för höga ljud förutt så har aldrig upplevvt detta tidigare. Är det något att oroa sig för eller går det över snart?
Citera
2009-06-04, 14:12
  #2
Medlem
Kenty-59s avatar
har du otur har du fått tinnitus, och det får du ha livet ut..
Citera
2009-06-04, 14:16
  #3
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
har du otur har du fått tinnitus, och det får du ha livet ut..

Jo jag vet att man kan få tinitus men jag trodde det snarare var om man under en längre tid utsätts för höga ljud.
Citera
2009-06-04, 14:29
  #4
Medlem
Ajleckzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
har du otur har du fått tinnitus, och det får du ha livet ut..

Det behöver inte nödvändigtvis vara permanent. Jag hade tinnitus i 4 år och åkte fram och tillbaka till läkaren och de sa att det inte går bort, sen helt plötsligt försvann det. De hade olika teorier om det som att det t.ex. hade orsakats utav en mild depression osv.
Citera
2009-06-04, 14:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenty-59
har du otur har du fått tinnitus, och det får du ha livet ut..


Det finns olika teorier om varför man får tinnitus. Det har länge trotts att det beror på brutna flimmerhår som sänder felaktiga signaler till ljudcentra. På senare tid har dock en ny teori tagit över mer och mer, nämligen att tjutet skulle bero på spänningar, som i sin tur kan uppstå som följd av en depression t ex.

Om tjutet är bestående så kan du tänka på att slappna av i käken, skaffa en bettskena om natten.
Citera
2009-06-04, 14:51
  #6
Medlem
Gimp_offers avatar
Jag har tinnitus till och från hela tiden. Oftast hör jag dem som bäst när det är HELT knäpptyst i rummet. Dock tror jag mest på att det är psykologiskt då dem helt plötsligt kan komma och sen lika snabbt försvinna.
Citera
2009-06-04, 14:56
  #7
Medlem
Om du har tur går det över om inte allt för länge. Vet själv efter fotbolls matchen, konserter osv. kan det pipa (och kännas alltmänt konstigt). Lite tålamod som hoppas vi på att det löser sig ...
Citera
2009-06-04, 15:09
  #8
Medlem
Jag har tinnitus och det är riktigt trevligt med lite brus i öronen ;D Ne, men man vänjer sig vid ljudet och tillslut tänker man inte på det längre.

mvh
Citera
2009-06-04, 15:28
  #9
Medlem
Du har inte tinitus, men det kan kännas som om du har det just nu.

Vänta ett par dagar så ska du se att det är borta. Uppsök annars läkare.
Citera
2009-06-04, 15:29
  #10
Medlem
Supranoos avatar
Som de andra sagt så har jag det också, fått det från för mycket festande med hög musik och festivaler :P Varje gång efter man supit så kommer tjutet i örat, en dag senare märker man inte av det, man blir van det.
Citera
2009-06-04, 18:56
  #11
Medlem
Orzions avatar
Hörs inget när jag är utomhus så jag antar att det är ett gott tecken.
Citera
2009-06-05, 14:37
  #12
Medlem
Orzions avatar
Kan komma med en updatering har idag gått ifrån att det konstant låter som en kraftig visselpipa i örat till ett tyst svagt surande så jag antar att det är på bettringsväggar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback