Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-06-04, 01:48
  #1
Medlem
Min systerson blev ertappad i hemmet herromdagen -med tippex och limmstift dragit flera kopior på kopiatorn, tillslut kommit upp med ngt: Produkten såg tydligen schysst ut hah,,, Han är i färd med att söka några utbildningar utomlands... Skulle det funka säg, inom eu? Eller är det så digitaliserat nu, att dom snabbt "slår" på nätet och kollar alla som skall bli antagna?

Minns inte vad det var han ville läsa till, men antingen tandläkare eller veterinär tror jag det var (hans val...) men men..
__________________
Senast redigerad av mature 2009-06-04 kl. 01:59.
Citera
2009-06-04, 01:59
  #2
Medlem
Ryghs avatar
Det funkar inte att lämna in de svenska betygen, om nu personen i fråga tror det...
Han måste få de översatta av ett auktoriserad translator (att översätta betygen själv ger inte ett seriöst intryck). Och för att få betygen översatta av en sådan krävs en vidimerad kopia av betygen (där någon intygar att det är äkta).

Detta räcker för att hålla undan fuskare. Personen som vidimerar riskerar ett långt straff om det uppdagas att det inte stämmer. Studenten riskerar att bli avstängd och anmäld för bedrägeri.
Sen kollar naturligtvis både translatorn och universitetet upp betygen om de verkar för bra.

Det finns ingen betygsdatabas i EU.
Citera
2009-06-04, 02:02
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Det funkar inte att lämna in de svenska betygen, om nu personen i fråga tror det...
Han måste få de översatta av ett auktoriserad translator (att översätta betygen själv ger inte ett seriöst intryck). Och för att få betygen översatta av en sådan krävs en vidimerad kopia av betygen (där någon intygar att det är äkta).

Detta räcker för att hålla undan fuskare. Personen som vidimerar riskerar ett långt straff om det uppdagas att det inte stämmer. Studenten riskerar att bli avstängd och anmäld för bedrägeri.
Sen kollar naturligtvis både translatorn och universitetet upp betygen om de verkar för bra.

Det finns ingen betygsdatabas i EU.
Jo, men jag tror han lekte med kopiatorn med dokument som redan var översatta av auktoriserad översättningsbyrå - SAMT apostillerade "notarius publicus"...

Hur som haver, även om han gjort det med sina org betyg så hade det kanske funkat ändå? Själv lämnade jag in några dok för apostillering förra året, det gjordes på 2 min medan jag vänta, inte fan hade dom tid att ringa bank, skatteverk etc och kolla så allt stämde...dom bara stämpla, och klistra på ett guldmärke och tog 1000:- betalt... :S
Citera
2009-06-04, 02:14
  #4
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mature
Min systerson blev ertappad i hemmet herromdagen, med tippex och limmstift - dragit flera kopior på kopiatorn, och tillslut kommit upp med ngt: Produkten såg tydligen schysst ut haha. Han är i färd med att söka div utbildningar i utlandet... Hade det funkat, säg inom eu? Eller är det så digitaliserat nu, så att dom snabbt "slår" på nätet och kollar alla som skall bli antagna?

Minns inte vad det var han ville läsa till, men antingen tandläkare eller veterinär tror jag det var (hans val...) men men..

Jag har en vän som jobbar på antagningsenheten i Lund. Han gör stickprovskontroller av betygen i Europa och Nordamerika. Däremot dunderkollas samtliga betyg från Afrika och mellanöstern. Fanns något land där >95% av ansökningarna underkänns.
Eftersom det är så mycket problem med de icke-västerländska länderna blir kontrollen på de europeiska ansökningarna lidande. Detta gäller dock för masterprogrammen i huvudsak. Jag skulle också tro att det är extra hård kontroll på de nämnda utbildningarna då de sannolikt är statligt reglerade.
Men i övrigt är det typ bara Skandinavien som har digitaliserade betyg. I exempelvis industrilandet Tyskland skickar man in sina betyg manuellt via snigelpost till samtliga universitet man ansöker till.
Citera
2009-06-04, 02:29
  #5
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mature
Jo, men jag tror han lekte med kopiatorn med dokument som redan var översatta av auktoriserad översättningsbyrå - SAMT apostillerade "notarius publicus"...
Det spelar ingen roll om originalet är apostillerade. Gör personen i fråga en kopia på orginalet krävs en ny vidimering.
Så fort en ändring görs måste dessa handlingar vidimeras.

De kollar upp betygen om de verkar för bra (20,0 exempelvis).
Citera
2009-06-04, 09:36
  #6
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Det funkar inte att lämna in de svenska betygen, om nu personen i fråga tror det...
Han måste få de översatta av ett auktoriserad translator (att översätta betygen själv ger inte ett seriöst intryck). Och för att få betygen översatta av en sådan krävs en vidimerad kopia av betygen (där någon intygar att det är äkta).

Detta räcker för att hålla undan fuskare. Personen som vidimerar riskerar ett långt straff om det uppdagas att det inte stämmer. Studenten riskerar att bli avstängd och anmäld för bedrägeri.
Sen kollar naturligtvis både translatorn och universitetet upp betygen om de verkar för bra.

Det finns ingen betygsdatabas i EU.

Naja, nu ar det ju trots allt sa att det inte ar nagra som helst problem att fa ut orginalbetyg pa engelska i Sverige, dessa betyg kan man kopiera upp och da kravs bara en vidimering av tva personer med namn, underskrift och telefonnummer for att vara godkanda.

Att oversatta dem sjalv ger kanske inget seriost intryck, men det ar fullstandigt skit samma om man gjort det sjalv eller i samsprak med en auktoriserad oversattare - sa lange nagon auktoriserad dubbelkollar och stamplar dem efterat. Ett tips kan ju vara att inte oversatta for hand...

Det du sager stammer bara om man overhuvudtaget oversatter de svenska betygen. Dessutom har jag faktiskt aldrig hort talas om en oversattare som godkanner kopierade betyg, vidimerade eller inte. Det ar ju mojligt att det ar min erfarenhet av dem som ar bristande, men det ar andock min erfarenhet.
Citera
2009-06-07, 03:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rygh
Det spelar ingen roll om originalet är apostillerade. Gör personen i fråga en kopia på orginalet krävs en ny vidimering.
Så fort en ändring görs måste dessa handlingar vidimeras.

De kollar upp betygen om de verkar för bra (20,0 exempelvis).
"De kollar upp, om de är för bra" ... men säg att man ändrar 2-3 betyg från g till vg..."inte ens mvg..", hur funkar det praktiskt? Kollar dom upp alla betyg vilka blivit antagna? Hur går det till isf, internationella utbildningar, ska dom från rumänien ringa till kina och fråga om Mr Lee's betyg - som han ev ändrat på, från pass, till PD (vg)... (mvg=psd..)

Ang systersonen;
Jag fråga honom idag, fick svaret ~ "troru någon ringer sverige å kollar om jag har vg i 2 ämnen jag ändrat på, från g, det är patetiskt... betyget avgör inte huruvida jag skulle arbeta korrekt som en tandläkare eller ej, och när jag väl börjar plugga så får jag lägga manken till hursom, jag är iaf genomgod som person i övrigt"

:S
Citera
2009-06-07, 03:28
  #8
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mature
"De kollar upp, om de är för bra" ... men säg att man ändrar 2-3 betyg från g till vg..."inte ens mvg..", hur funkar det praktiskt? Kollar dom upp alla betyg vilka blivit antagna? Hur går det till isf, internationella utbildningar, ska dom från rumänien ringa till kina och fråga om Mr Lee's betyg - som han ev ändrat på, från pass, till PD (vg)... (mvg=psd..)

Ang systersonen;
Jag fråga honom idag, fick svaret ~ "troru någon ringer sverige å kollar om jag har vg i 2 ämnen jag ändrat på, från g, det är patetiskt... betyget avgör inte huruvida jag skulle arbeta korrekt som en tandläkare eller ej, och när jag väl börjar plugga så får jag lägga manken till hursom, jag är iaf genomgod som person i övrigt"

:S
Sjalvklart kan jag inte tala for alla skolor, och alla lander har inte samma system dar man lamnar utlandska betyg till skolan, men det ar sjalvklart inte hallbart att de dubbelkollar alla betyg. Det ar inte ens sakert att man alltid kollar perfekta betyg. Daremot kan man ju raka ut for stickprov eller att de tycker att nagonting verkar oklart eller misstanksamt.

Det jobbiga for din systerson kan ju vara om det framkommer efter antagningen. Det finns ju faktiskt en reell risk att man efter flera ars praktiserande kan bli av med sin licens om det visar sig att man kommit in pa utbildningen med forfalskade meriter. Men det ar ju upp till honom.

"Troru att de skulle ringa" var ju en sa javla efterbliven kommentar att jag hoppas att han torskar.
Citera
2009-06-07, 10:51
  #9
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mature
Ang systersonen;
Jag fråga honom idag, fick svaret ~ "troru någon ringer sverige å kollar om jag har vg i 2 ämnen jag ändrat på, från g, det är patetiskt... betyget avgör inte huruvida jag skulle arbeta korrekt som en tandläkare eller ej, och när jag väl börjar plugga så får jag lägga manken till hursom, jag är iaf genomgod som person i övrigt"
Din systerson tar en plats från någon som egentligen skulle kommit in. I övrigt håller jag med Jumpcut. Risken att åka fast kanske inte är överväldigande, men den existerar. Är det inte bara enklare att göra ett par prövningar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback