Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-03, 22:14
  #1
Medlem
Hej där kära flashbackare. Ska just avsluta mitt första gymnasiala studie år
(Lugn nu!Född 91 men i 92 årskull). Som det ser ut just nu får jag dessa betyg:

Matte A - G (chans till VG, prov måndag)
Matte B - G
Engelska A - MVG
Samhällskunskap A - MVG
Naturkunskap A - MVG
Svenska A - MVG
Spanska Steg 1 - G (liten chans till VG)
Musik - G

Vart väldigt förvånad över det låga betyget i Musik, förklarade för lärarna redan i början av kursen att jag inte hade någon musikalisk talang överhuvud taget men att jag hade viljan, vilket jag visade otaligt många gånger under kursen. Nog om det.

4st kurser som jag inte får MVG i, hur skall jag bäst lägga upp resterande två år för att nå ett så högt snitt som möjligt? Jag räknar med MVG i alla kurser som jag kommer läsa framöver. Är även möjligt att jag kommer läsa utökat program till hösten för att få med lite kemi/fysik (Läser samhällsvetenskap).

Tack på förhand och god kväll
__________________
Senast redigerad av Bragd 2009-06-03 kl. 22:18.
Citera
2009-06-03, 22:18
  #2
Medlem
Skaffa dig kurser som ger dig meritvärde, men om du redan börjar kolla snitt så sätt ett högt hp.
Citera
2009-06-03, 22:20
  #3
Medlem
Tillbakadragens avatar
Om du kallt räknar med att få MVG i allt spelar det knappt någon roll hur du lägger upp något. Läser du in poäng utöver de ditt program kräver kommer snittet att krypa upp mot, men aldrig till, 20.

P.S. Du inser att du är reggad 2007 va?
Citera
2009-06-03, 22:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Om du kallt räknar med att få MVG i allt spelar det knappt någon roll hur du lägger upp något. Läser du in poäng utöver de ditt program kräver kommer snittet att krypa upp mot, men aldrig till, 20.

P.S. Du inser att du är reggad 2007 va?

Men samtidigt vill man undvika att få det på ett samlat betygsdokument? Man räknar alltid endast 2500 poäng eller hur? Men samtidigt är det mycket begränsat vilka kurser som kan ersättas, som jag förstått det är t.e.x. matte betygen orubbliga. Egentligen alla betyg förutom dem som har med det individuella valet att göra?

Väldigt ödmjukt utav mig att kallt räkna med MVG i allt

Men det är givetvis planen.

Damn, "ägd"
Citera
2009-06-03, 22:29
  #5
Avstängd
Srbijaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bragd
Hej där kära flashbackare. Ska just avsluta mitt första gymnasiala studie år
(Lugn nu!Född 91 men i 92 årskull). Som det ser ut just nu får jag dessa betyg:

Matte A - G (chans till VG, prov måndag)
Matte B - G
Engelska A - MVG
Samhällskunskap A - MVG
Naturkunskap A - MVG
Svenska A - MVG
Spanska Steg 1 - G (liten chans till VG)
Musik - G

Vart väldigt förvånad över det låga betyget i Musik, förklarade för lärarna redan i början av kursen att jag inte hade någon musikalisk talang överhuvud taget men att jag hade viljan, vilket jag visade otaligt många gånger under kursen. Nog om det.

4st kurser som jag inte får MVG i, hur skall jag bäst lägga upp resterande två år för att nå ett så högt snitt som möjligt? Jag räknar med MVG i alla kurser som jag kommer läsa framöver. Är även möjligt att jag kommer läsa utökat program till hösten för att få med lite kemi/fysik (Läser samhällsvetenskap).

Tack på förhand och god kväll

Du lägger inte upp något, du bara pluggar och pluggar tills dess att det inte finns något kvar att plugga på.
Citera
2009-06-03, 22:35
  #6
Medlem
melke87s avatar
Sådär tänkte jag efter också efter ettan, men gick inget vidare Vet inte riktgt hur det är på samhällslinjen nu,
men om du till exempel läser matamtik c har jag väldigt svårt att tro att du kommer lyckas få MVG där med G i både
matte a och matte b.
Citera
2009-06-03, 22:37
  #7
Medlem
Dr.Elmos avatar
Jag förstår inte riktigt. Vad är det egentligen du vill "lägga upp") Välj de kurser du behöver för fortsatta studier eller som du helt enkelt tycker är kul så borde väl allt gå bra. Dock ser jag inte hur en person med g i både MaB OCH MaA ska sätta MvG I fysik och kemi.
Citera
2009-06-03, 22:37
  #8
Medlem
Sluta fjäska och börja plugga. Vem fan berättar för lärarna att du "har viljan"? Klart som fan lärarna hatar dig om du frågar det. Plugga och håll käft så ska du se att det går bättre.
Citera
2009-06-03, 22:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melke87
Sådär tänkte jag efter också efter ettan, men gick inget vidare Vet inte riktgt hur det är på samhällslinjen nu,
men om du till exempel läser matamtik c har jag väldigt svårt att tro att du kommer lyckas få MVG där med G i både
matte a och matte b.

Haha, jag hade det som plan innan jag började ettan efter att ha såsat i 3 år på högstadiet, det gick ju sådär..

Nej Matte C är endast tillval, funderar på det men tvivlar även jag på om kunskaperna/intresset räcker till för ett MVG. Nu vet jag dock inte hur svår den kursen egentligen är, de pinsamma betygen i de föregående matte kurserna beror nog mest på bristande självdisciplin, något jag blivit betydligt bättre på efter det här första året.
Citera
2009-06-03, 22:42
  #10
Avstängd
Srbijaaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bragd
Haha, jag hade det som plan innan jag började ettan efter att ha såsat i 3 år på högstadiet, det gick ju sådär..

Nej Matte C är endast tillval, funderar på det men tvivlar även jag på om kunskaperna/intresset räcker till för ett MVG. Nu vet jag dock inte hur svår den kursen egentligen är, de pinsamma betygen i de föregående matte kurserna beror nog mest på bristande självdisciplin, något jag blivit betydligt bättre på efter det här första året.

Denna bristande självdisciplin borde ha försvunnit efter högstadiet. Om sisådär 20 år så är du medelsvensson.
Citera
2009-06-03, 22:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontus!
Sluta fjäska och börja plugga. Vem fan berättar för lärarna att du "har viljan"? Klart som fan lärarna hatar dig om du frågar det. Plugga och håll käft så ska du se att det går bättre.

Givetvis gick jag inte fram till lärarna som något jävla vridet stolpskott och förklarade att jag hade "viljan", vi fick till uppgift att skriva en uppsats om musik och vår relation till den. Det värsta som finns är vad det du försöker beskriva..

Och som svar till Dr.Elmo:

Tror inte jag kommer hinna med att läsa de två kurserna du talar om i vilket fall som helst, och Fysik B verkar vara en rätt tuff kurs.
Citera
2009-06-03, 23:31
  #12
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Läser du in poäng utöver de ditt program kräver kommer snittet att krypa upp mot, men aldrig till, 20.
Fel Det är bara de 2500 bästa poängen som räknas.
Således spelar det ingen roll om man har 500 poäng IG på ett gymnasiebetyg som omfattar 3000 poäng, så länge 2500 utav de poängen är MVG.

Edit. De obligatoriska betygens ämne måste givetvis finnas med. Du kommer alltså inte undan Svenska, Engelska och Matematik.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback