Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-03, 13:59
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NihontoEurope
Idag tar det en dryg månad att få utförseltillstånd.

Om du inte har ett sådant och tar med dig ett i bagaget så kommer det till 99.9% hittas och du kommer då att stoppas vid gate'en där tullare tillsammans med dig går igenom ditt bagage.

Det gäller väl bara antika svärd? Eller gäller det även äkta nytillverkade? Såg en dokumentär ett tag sedan på Discovery där en traditionell japansk smed smidde ett svärd under flera veckor/månader. Sådana behöver man väl inte exporttillstånd för? (Vore mycket märkligt isf.)
Citera
2017-05-03, 14:08
  #14
Medlem
NihontoEuropes avatar
Tyvärr så gäller det alla svärd som har ett sk. Torokusho, en vapenlicens. Ibland kan svärd som borde ha en vapenlicens sakna ett sådant. Skulle du föra ut ett sådant vapen så är du i trubbel.

I Japan gör man absolut ingen skillnad på ett skjutvapen eller ett svärd. Samma grad av vapen.

Vissa svärd kan du inte ta ut och vissa typer av svärd kan du inte ta in.

Egentlligen heter Torokusho "Juho-token-rui-torokusho", men inte ens japaner vet vad det är eller betyder. Så "Torokusho" skall användas.
Citera
2017-05-03, 15:47
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Tänk också på de svenska reglerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Tullen
Med farliga föremål menas springknivar, springstiletter, butterflyknivar, knogjärn, kaststjärnor, batonger, karatepinnar, blydaggar, riv- eller nithandskar, spikklubbor och liknande. Sådana föremål får du inte föra in till Sverige utan särskilt tillstånd från den svenska polismyndigheten.

Farliga föremål måste du alltid anmäla till Tullverket när du tar det till Sverige.
Antar att ett svärd är ett farligt föremål.
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen
För införsel av farliga föremål krävs tillstånd. (Det gäller inte sablar och svärd.) Du kommer endast att få tillstånd för införsel av föremål som är avsedda att ingå i en vapensamling eller innehas för något liknande ändamål.

Tillstånd prövas av polisen på den ort där införseln sker, det vill säga där du passerar gränsen. Tänk även på att du eventuellt även måste förtulla föremålen.
Som jag tolkar citaten krävs inget polistillstånd och det farliga föremålet är ett svärd, men införsel måste anmälas till Tullen. Jag antar att det räcker om man går på rött.
http://tullen.se/sv/privat/handlaiet...e9e710a11.html
https://polisen.se/Lagar-och-regler/...ivar-med-mera/
Citera
2017-05-04, 04:05
  #16
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NihontoEurope
Tyvärr så gäller det alla svärd som har ett sk. Torokusho, en vapenlicens. Ibland kan svärd som borde ha en vapenlicens sakna ett sådant. Skulle du föra ut ett sådant vapen så är du i trubbel.

I Japan gör man absolut ingen skillnad på ett skjutvapen eller ett svärd. Samma grad av vapen.

Vissa svärd kan du inte ta ut och vissa typer av svärd kan du inte ta in.

Egentlligen heter Torokusho "Juho-token-rui-torokusho", men inte ens japaner vet vad det är eller betyder. Så "Torokusho" skall användas.

Du tänker på 銃砲刀剣類登録証 som i översättning ungefär bli "Registreringsbevis för vapenklassificerade svärd" går att läsa mer om det här.
Citera
2017-05-04, 13:59
  #17
Medlem
xlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NihontoEurope
Tyvärr så gäller det alla svärd som har ett sk. Torokusho, en vapenlicens. Ibland kan svärd som borde ha en vapenlicens sakna ett sådant. Skulle du föra ut ett sådant vapen så är du i trubbel.

Är det bara jag som tycker det Vore kul att se NihontoEurope springa in på ett ward-kontor och fråga efter ett tourokusho?w

Du får nog vara lite mer specifik tror jag
Citera
2017-05-07, 19:39
  #18
Medlem
Revelationss avatar
Jag hade inga problem att importera samurai svärd från Kina. Nu är det i för sig ingen import direkt från Japan dock var det ingen leksak, man kan lätt använda den som ett vapen för att mörda någon om man så ville.
Den kom i en lång smal förpackning. Jag fick även betala tull och moms så de visste exakt vad det är för något.
Jag har inte gjort det fler gånger, så jag kan inte påstå att jag inte hade ren tur. Men ingen frågade mig om licens eller nämnde import av vapen.
Citera
2017-05-08, 18:04
  #19
Medlem
NihontoEuropes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Du tänker på 銃砲刀剣類登録証 som i översättning ungefär bli "Registreringsbevis för vapenklassificerade svärd" går att läsa mer om det här.

Det stämmer, Kumabjorn
Citera
2017-05-11, 10:05
  #20
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag hade inga problem att importera samurai svärd från Kina. Nu är det i för sig ingen import direkt från Japan dock var det ingen leksak, man kan lätt använda den som ett vapen för att mörda någon om man så ville.
Den kom i en lång smal förpackning. Jag fick även betala tull och moms så de visste exakt vad det är för något.
Jag har inte gjort det fler gånger, så jag kan inte påstå att jag inte hade ren tur. Men ingen frågade mig om licens eller nämnde import av vapen.

Svärd är undantagna tillståndsplikt för införsel till Sverige, till skillnad från andra föremål klassificerade som farliga föremål, tex kaststjärnor, knogjärn mm. Det finns dock fortfarande vissa regler, tex att man måste vara 21 för att innehava dem och man måset ha en giltig anledning för att få ha dem med sig på offentlig plats (tex transport direkt från A till B utan omvägar, eller svärdövningssamling för den lokala svärdklubben på någon offentlig plats)
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f928506

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback