Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2009-06-15, 23:20
  #49
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Har länge undrat om de har rätt att neka en person deras tillhörigheter från garderoben då de kastat ut en. Någon som är juridisk kunnig som kan svara?
Har svårt att tro att lagen reglerar det. Däremot är det ju usel service.

Att man inte går till garderoben beror på att ju längre tid avvisandet tar ju större risk för att det blir problematiskt. Jag har själv vid flera tillfällen råkat ut för att man ska vara snäll, någon verkar vara lugn och sen blir det struligt när de ska hämta sina saker. De tar lång tid på sig (vilket jag inte har som vakt med en hel krog), börjar bråka med garderobspersonalen alternativt bestämmer sig för att de ändå inte ska följa med ut. Därför är det enklare att först ta ut någon och sen hämta deras saker.

Däremot har jag aldrig lämnat någon utan sina grejer. Jag vill ju att våra gäster ska komma tillbaka igen även om vi slängt ut dem just det här tillfället.

Eller förresten. Det var en gång jag inte hämtade jackan. En synnerligen otrevlig gäst som jag ansträngt mig för att ta ut lugnt och vänligt trots att han spydde galla över mig fick för sig att kasta garderobsbrickan på marken framför mig och kräva att jag skulle hämta jackan. Det gjorde jag inte men eftersom han var sur på mig gick jag därifrån och då gav han den till en kollega som kunde hämta den.
Citera
2009-06-16, 02:46
  #50
Medlem
SparTyres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talibankocken
Har länge undrat om de har rätt att neka en person deras tillhörigheter från garderoben då de kastat ut en. Någon som är juridisk kunnig som kan svara?

Har bara jobbat någon enstaka gång som vakt, men jobbar extra i garderoben vissa helger. När vakten håller på att dra någon ut så kommer de med personerna till garderoben eller hämtar ut sakerna åt dem medan de står utanför.

Vakterna brukar då ha en tendens att dra händerna över jackan för att kolla vad som är fickorna. Ibland har saker som knivar och andra vapen hittats och då har vakterna gett tillbaka allt till oss och sagt att vi ska hålla på det tills polisen dyker upp. Om det ens är tillåtet för vakten att faktiskt kolla fickorna vet jag inte, men polisen verkar inte bry sig.
Citera
2009-06-16, 14:24
  #51
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparTyre
Har bara jobbat någon enstaka gång som vakt, men jobbar extra i garderoben vissa helger. När vakten håller på att dra någon ut så kommer de med personerna till garderoben eller hämtar ut sakerna åt dem medan de står utanför.

Vakterna brukar då ha en tendens att dra händerna över jackan för att kolla vad som är fickorna. Ibland har saker som knivar och andra vapen hittats och då har vakterna gett tillbaka allt till oss och sagt att vi ska hålla på det tills polisen dyker upp. Om det ens är tillåtet för vakten att faktiskt kolla fickorna vet jag inte, men polisen verkar inte bry sig.
Man får och bör visitera när man gör ett ingripande.
Citera
2009-06-16, 15:06
  #52
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinne
Ja lagen är bullshit men den finns och krogen kan få stänga och de som jobbar där blir av med jobben om de bryter mot den.

Det är svårt att övertala en vakt därför att de flesta vakter med lite erfarenhet vet hur svårt det är att avgöra om någon är full, tyvärr. Problemet är också att om kontrollanterna kommer så går de inte fram och talar med någon som de upplever vara full, de sätter bara en bock i sitt protokoll och har man otur räcker det för att dra in tillståndet.

Jag har varit med om en kontroll där vi blev kritiserade för att vi hade en kraftigt berusad person i lokalen. Personen i fråga hade en hjärnskada som gjorde att han gick vingligt och hans ledsagare hade pratat med oss och förklarat situationen så att han skulle kunna komma in. Vi släppte in honom men kontrollanten som såg honom senare på kvällen inne på stället gick inte fram och pratade men honom eller lyssnade på oss. De satte en bock och sa att händer det igen nästa gång de kommer så drar de in tillståndet.

Så, visst det finns dåliga vakter, men i stort är de reglerade av förbaskat godtyckliga lagar och myndigheter. Tänk på det nästa gång ni röstar istället för att klaga på vakterna.


Godtyckligheten verkar enorm. Det finns en krog i min hemstad där alla verkligen är tokfulla på nätterna och dom släpper in vem fan som helst. Satt där för något år sedan på dagen (går aldrig dit sent nuförtiden) och bevittnade hur en snubbe bestälde sexa efter sexa whiskey, uppenbart packad. Det slutade med att en ambulans hämtade honom .
Krogen har fortfarande tillståndet kvar medans en annan pubägare jag kände var nära att bli tvingad att ha vakter efter en incident han inte rådde för.
Finns det någon krog i varje stad som har "immunitet" av kontrollanterna för att dräggen ska hålla sig där eller vad fan är det frågan om?

Historien påminner lite om en kompis som hade en cp-skadad. Ibland hade han svårt att komma in på krogen då dom trodde att han var packad, å andra sidan blev han jämt insläppt hur packad han en var av vakter som kände till hans skada
Citera
2016-06-19, 09:46
  #53
Medlem
Kan man göra något rent lagligt åt stt man blev felaktigt utkastad av vakter? Hjälpte en vän ut från klubben som var för packad och när jag går där så kmr vakterna fram till mig och säger att jag inte kmr in igen. Går det stt göra ngt lagligt mot vakterna eller ngt annat ni kan tipsa om så man får tbx sina pengar som jag hade investerat för kvällen?
Citera
2016-06-22, 07:35
  #54
Medlem
biupy6ips avatar
Problemet med vakter i Sverige är att vaktbolagen är en myndighet, dom tar inte order av krögaren utan vaktbolaget kommer till en krog och dominerar stället i samarbete med polisen och gör vad fan dom vill där inne medans krögaren bara kollar på och får skit av besökarna när vakter beter sig som skit. I många andra länder så kastar vakten endast ut dig om du drar en lina på toaletten, men i Sverige sätter dom dig i handbojor och ringer polisen direkt.

Hade fungerat mycket bättre om det var lite mer anarkism i det här landet och om krögaren själv kunde anställa några killar som vaktar dörren utan uniform så hade maktmissbruket upphört.
Citera
2016-06-30, 14:49
  #55
Avstängd
När någon är allmänt blattig.
Citera
2016-06-30, 14:50
  #56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brainpepper
När någon är allmänt blattig.
Word.
Citera
2016-07-01, 16:02
  #57
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brainpepper
När någon är allmänt blattig.

Vad innebär det?
Citera
2016-07-23, 11:44
  #58
Medlem
Loobans avatar
Alltså det är ju inte vakternas agernade som är absurt när någon blir nekad i dörren. Det är ju krögaren som bestämmer vilken typ av folk som de vill ha på sina ställen. Är stället fullt kommer bara idealpersoner in. Är det för mycket killar blir helt plötsligt några för fulla och åker ut samtidigt som några grupper med singeltjejer kommer förbi kön.

Accepterar man inte detta behöver man inte gå ut
Citera
2020-03-01, 02:56
  #59
Medlem
Instant-Neccs avatar
Är helt absurt hur ordningsvakter missbrukar sin makt. Blev utkastad en gång när jag bara druckit två öl, om ordningsvakterna får för sig att du är för berusad då finns det inget du kan göra. Helt orimligt
Citera
2020-03-01, 05:51
  #60
Medlem
Vicious-Mackis avatar
Nu jobbar jag inte som vakt men känner många som äger restauranger och pubar i staden där jag bor som jag brukar besöka. Ägarna är mina vänner och jag tycker inte om att folk uppför sig illa mot dom eller andra gäster. Har personligen slängt ut/avvisat ett antal personer på dessa ställen då folk uppfört sig illa mot gäster eller ägare/personal.

Kan lista ett par punkter om ni undrar anledningar.

¤ Personer som är så pass uppenbart berusade att de inte kan ta hand om sig själva men ändå vill dricka mer. "sista ölen" De kan tjata i en evighet och ger sig inte.
¤ Personer som pratar om fitta, knulla högt så att alla runt omkring hör, även barnfamiljer.
¤ Människor som uppträder aggressivt och skrämmer bort andra gäster eller skapar obehag.
¤ Personer som blir aggressiva mot personal när de inte får beställa mer fast de borde slutat dricka för fem öl sedan. Ena sekunden var ägaren bästisen men när fyllot inte fick beställa tjugo minuter senare var han en jävla turkfitta.
¤ Fyllopar som börjar bråka och skrika på varandra och stör de andra gästerna. Avvisa direkt.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback