Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-06-01, 11:33
  #1
Medlem
Om det under olika omständigheter skulle bli att en annan spermier som vann tävlingen om befruktning när jag blev till, skulle fortfarande det vara jag som blev till om än i en annan fysisk form?
Citera
2009-06-01, 14:35
  #2
Medlem
Eckankars avatar
Definiera först vad du menar med "jag".
Citera
2009-06-01, 15:22
  #3
Medlem
Saypayaas avatar
Du hade haft en annan genuppsättning än den du har idag och därför vore det genetiskt samma människa.

Bra fråga! Man blir verkligen förvirrad!
Citera
2009-06-01, 15:42
  #4
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saypayaa
Du hade haft en annan genuppsättning än den du har idag och därför vore det genetiskt samma människa.

Bra fråga! Man blir verkligen förvirrad!
"Genetiskt en annan människa" menar du väl?
Citera
2009-06-01, 15:55
  #5
Medlem
Kåwnans avatar
Nej det skulle inte vara du eftersom den andra spermien troligen inte skulle ha EXAKT likadan genuppsättningen.

Allt som krävs är t ex att den andra spermien har gener som ger ett födelsermärke vid dennes högra kind när han föds, detta skulle påverka personligheten och göra det till en annan person än den du är.
Citera
2009-06-01, 16:04
  #6
Medlem
Saypayaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
"Genetiskt en annan människa" menar du väl?
Oj, visst!

Gick lite väl snabbt där
Citera
2009-06-01, 17:06
  #7
Avstängd
ikosaedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kd-mormoni
Om det under olika omständigheter skulle bli att en annan spermier som vann tävlingen om befruktning när jag blev till, skulle fortfarande det vara jag som blev till om än i en annan fysisk form?
Du skulle vara en annan person men du skulle vara samma medvetande.
Citera
2009-06-01, 17:17
  #8
Medlem
Eckankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Du skulle vara en annan person men du skulle vara samma medvetande.

Och vad är skillnaden mellan en person och ett medvetande då?
Citera
2009-06-01, 17:20
  #9
Avstängd
ikosaedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckankar
Och vad är skillnaden mellan en person och ett medvetande då?
Medvetandet är den här känslan av existens. Personen är en tankekonstruktion formad av medvetandet, omgivningen och livets upplevelser.

Små barn och djur har ingen personlighet, men de har ändå ett medvetande. Personligheten är bara en mask, och inget absolut och oföränderligt. Den förändras genom livet, till skillnad från det eviga medvetandet.
Citera
2009-06-01, 17:44
  #10
Medlem
Prometeuss avatar
Jag skulle vilja påstå att nästan alla påståenden om medvetandet, jaget eller ens personlighet är rent dravel, det finns helt enkelt ingen vettig vetenskaplig förklaring av något av begreppen.
Citera
2009-06-01, 17:53
  #11
Medlem
Om vår hjärna är mer än en klump av slemmig, organisk gegga så möjligtvis, men vi vet ju så lite. Jag själv tycker det är konstigt att ett nätverk av neuroner som ger av sig lite elektrisk spänning skulle kunna göra oss till självmedvetna, och allt det där, å andra sidan tror jag inte på själen, i alla fall inte i en religiös mening. Jag vet inte


EDIT:

Låt oss säga att en stor cool maskin från NASA läser av en människa in i minsta lilla atom och sedan bygger upp en identisk klon så att säga. Om då medvetandet eller "jag" egentligen är ett resultat av min hjärna och hur den nu är konstruerad - skulle jag se genom två ögon och tänka genom två hjärnor? Om inte så torde det ju finnas någon form av själ eller?
__________________
Senast redigerad av Farlig! 2009-06-01 kl. 18:01.
Citera
2009-06-01, 18:40
  #12
Medlem
Eckankars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Medvetandet är den här känslan av existens. Personen är en tankekonstruktion formad av medvetandet, omgivningen och livets upplevelser.

Små barn och djur har ingen personlighet, men de har ändå ett medvetande. Personligheten är bara en mask, och inget absolut och oföränderligt. Den förändras genom livet, till skillnad från det eviga medvetandet.

Hur kan en "känsla av existens" forma en tankekonstruktion?
Du verkar dessutom blanda ihop "person" och "personlighet".
Eller menar du att man blir en annan person om ens personlighet förändras?
Djur är inte personer (en person är av mänsklig art), men likväl kan de sägas ha personligheter, i meningen olika drag/beteenden som karakteriserar djuret ifråga och skiljer det från andra djur av samma art.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback